Lovande fälttävlanshäst - pris?

Ravishing

Trådstartare
Hej, nu är det så att jag har en 3-åring hemma som enligt många fälttävlansmänniskor är otroligt lovande. Självklart är han inte hoppad med ryttare men enligt löshoppning och vanlig ridning så verkar det kunna bli ngt bra!

Han är valack e. Londonderry-Ravell. En otrolig galopp som är väldigt vägvinnande. Hoppet är tydligen väldigt bra för fälttävlan han hoppar in hööööögt uppåt med mycket luft utan lite flackare och längre istället, det ska tydligen vara bra för fälttävlan att de inte är så lång tid i luften (har jag hört:p).

Han är väldigt samarbetsvillig och har ett jättefint temperament. Väldigt cool och har hyfsade gångarter i övrigt. En bra skritt men kanske inte en 10-mässig trav.

Så, vad tror ni att prislappen skulle ligga på? (jag kan förövrigt 0 om fälttävlan men det här är vad folk har sagt om honom).

Sv: Lovande fälttävlanshäst - pris?

Lovande fälttävlanshäst = duger inte till varken dressyr eller hopphäst :rofl:

Fälttävlan är nog den svåraste grenen av alla att avgöra om hästen kommer bli bra eller inte för det vet man aldrig förrän man går igenom målflaggorna i respektive klass.
Jag skulle aldrig köpa en unghäst som har flacka språng från början, hästen kan hoppa med en bra språngkurva utan att hoppa för högt.
När hästen hoppar flackt hoppar den oxå långt och det ställer till med problem i kombinationer mm.

Senast ändrad:

Okej, damn it då har jag alltså en värdelös häst :eek:

haha nej men det jag jämför med är en annan 3-åring e. Quite Easy och han hoppar liksom som om han är i luften mycket längre. Jag inser mitt misstag att flack var fel ord. Kan man säga snabbare, kanske? Han spar liksom tid i luften och är lite kvickare i sin språngkurva...

Men jag får väl se vad det blir av honom. Måste vara jobbigt att inte kunna veta om hästen funkar som fälttävlanshäst eller inte innan man tävlat. Känns som att man slösar en himla massa tid om det visar sig att det inte var så. Det folk har sagt om den här hästen är att eftersom han är så kvick i luften och har en sån vägvinnande galopp har han en otrolig fördel i terrängen (som redan nämnt och noterat, jag kan inget om fälttävlan). Dessutom är han en sån som aldrig har kollat på saker och ting, han har alltid visat ett enastående mod och genomför alltid det man ber honom om!

Men jag får väl se vad som händer när han ska hoppas sen. Det är väl då det visar sig...

Och han rör sig inte dåligt och han hoppar inte dåligt så det var därför jag tänkte på just fälttävlan för att han funkar bra i både hoppning och dressyr.

Tack för svaret iaf.

Idag är kravet på fälttävlanshästar betydligt högre. En unghäst som hoppar flackt är inte bra, speciellt inte till fälttävlan eftersom de blir flackare i sin språngkurva ju mer terräng de går.

Jag vill i vart fall se hästar som hoppar runda språng från början.

men stammen är ju intressant även om jag vill ha det till ren dressyr :)

det är väldigt konstigt att han kan hoppa alls, jag vet! Det är ju ren dressyr men konstigt nog så hoppar han bättre än han rör sig... är någon intresserad så kan jag fixa en film.

Som sagt, flackt är fel ord...men jag är ju totalt okunnig inom det området som sagt. Känns konstigt att folk skulle säga att han verkar lovande som fälttävlanshäst om han hoppar liksom helt fel?

Ridbarheten och glädjen finns så det blir väl alltid något av honom! Tack för svar iaf!

det är väldigt konstigt att han kan hoppa alls, jag vet! Det är ju ren dressyr men konstigt nog så hoppar han bättre än han rör sig... är någon intresserad så kan jag fixa en film.

Som sagt, flackt är fel ord...men jag är ju totalt okunnig inom det området som sagt. Känns konstigt att folk skulle säga att han verkar lovande som fälttävlanshäst om han hoppar liksom helt fel?

Ridbarheten och glädjen finns så det blir väl alltid något av honom! Tack för svar iaf!

Om du verkligen vill ha kritik på honom som blivande FT-häst så lägg ut videon här...då lär du få veta både det du vill och mer därtill! Men kanske även få några goda råd på vägen...:)

Jag kanske är trög nu men ska du sälja el. kopa?
Film är alltid roligt!:)

Jag ska eventuellt sälja, inte just nu eftersom han fortfarande är så ung men förmodligen i framtiden!

ska se om jag kan fixa upp en film på honom!

Om du verkligen vill ha kritik på honom som blivande FT-häst så lägg ut videon här...då lär du få veta både det du vill och mer därtill! Men kanske även få några goda råd på vägen...:)

Fast kritik kan ju vara BÅDE positiv och negativ :o
fast å andra sidan så kan det vara näst intill omöjligt att få positiv här :rofl:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 827
Senast: Görel
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka