Lovad köp av häst- långt

P

Piavik

Någon som suttit i samma sits eller vet var man kan hitta någon som varit i rätten om samma sak?
I början på sommaren blev jag erbjuden att köpa foderhästen-i det läget enades vi inte om pris då de skule ha ut fullt pris för henne men jag tackade ja på förfrågan.
Efter mina inlägg på buke den sommaren så gjorde jag som så många av er rådde jag skrev ett sms o sa att ni har 6 tusen här o hämta mot ägarpappren vilket hon godtog o tackade ja till men hon visste inte vilka papper som skulle med så jag skulle undersöka det o återkomma vilket jag gjorde men då hade de inte tid att komma men det var ingen brådska för hästen skulle stanna här enligt ägaren.
I slutet på november skrev jag på o gjorde iordning ett ägarbytes papper som jag lade bort i deras brevlåda o samtidigt samma kväll så fick jag mail(finns sparat) att hon postat pappret o undrade även hur lång tid det skulle ta för att ägarbytet skulle bli klart.
Det gick ett antal dagr o ihärdig som jag är höll jag koll via datorn om ägarbytet gått igenom men inget hände. Jag kontaktade STC som ej fått in pappret o vi hade kontakt i flera dagar i följd o degick igenom posthögen i jakt på pappret men icke. Vid konfrontation gånger flera så påstod hon att pappret var inskickat o att det var inskickat till rätt adress. Sedan påstod hon att pappret kommit tillbaka för att hennes sambo inte skrivit på men hon lovade att han skulle göra det o de skulle posta pappret på nytt men de gjorde inte det o nu står jag här i en tvist o vill veta om någon vet vad köplagen säger här då det faktiskt finns löfte om köp o vi har ju trots allt gjort upp om det samt detta med ägarpappret.
det jag förstått av köplagen o det jag fått fram vid diskussion med hästjurist är att jag som köpare kan backa ur men att säljaren inte kan göra det...
Tacksam för svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lovad köp av häst- långt

ja de 6 tusen som jag erbjöd o som godtogs av dessa människor men historien får aldrig ett slut känns det som:(
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Har du betalat hästen? Går det inte att fixa ett nytt ägarbytespapper och sen se till att de skriver på och att DU skickar in det?:idea:
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Nej jag har inte betalt henne pga att det inte var någon brådska då jag fick ett löfte att hon skulle få stanna här dumt nog så stred jag inte för att få allt klart på en gång då men jag blev bara så glad åt det beskedet:confused:
Sedan rullade tiden på o jag gjorde iordning appret när inget hände o nu vägrar dom att skriva på då henne sambo vägrar då han tycker att jag kränkt dom:confused: så jag vill veta om någon vunnit med köplagen bakom sej.
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Med tanke på vad du har skrivit innan om ägarstrul hade jag transporterat hem hästen till dem vid det här laget. Nån måtta får det väl vara, vill de sälja hästen eller inte?
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Nu är det så att historien är lång o det finns saker som gör att jag inte vill ta den vägen men tro mej det finns dagar då man helt enkelt inte orkar då man bara har lust att göra det men jag har kämpat så o jag måste orka hela vägen:(
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Men då kan du väl behålla hästen, utan att betala? Det låter ju inte som om det kommer att komma och hämta den?
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Hästens skick var sämre än på kortet som är taget ett par veckor efter hon kom hit:
vanvrd001.jpg


Idag ser hon ut så här:
HPIM1940.jpg
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

De var här för en dryg månad sedan knackade på o sa hej vi ska hämta hästen- trots att kontraktet inte var uppsagt. Jag gick ut o sambon började gapa att jag hade snott hästen från dom o han gav sej även på min 9 åriga dotter.
Jag bad dom åka o sa att ni kan inte ta henne men de stod här 4 st så polisen fick komma o de fick åka utan häst då de inte har rätt att bara ta henne.
detta är en så invecklad historia att jag inte ens vet hur jag ska skriva så ni förstår.
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

jag ska dra det i korta drag det som hänt sista tiden förstår ni inte får ni fråga jag skriver så gott jag kan. Jag kommer inte svara på påhopp det är inte därför jag ber om hjälp.
Hästens historia känner många till o då i höstas när jag lämnade bort pappret för att få slut på affären så skrev tjejen mail o frågade vad hon gjort mej jag svarade att jag ville veta hur hästen kunant hamna i det skicket hon var i o hon sa att de var svärföräldrarna som skulle sköta henne??? Svärfar dog förövrigt i cancer den vintern-någon månad innan vi tog hem henne.
Jag påtalade att det är ägarnas ansvar att sköta henne o det spelar ingen roll i rättsammanhang om de nu lämnat henne till svärföräldrarna.
Vid diskuterade endel o jag sa att för mej är det enda som betyder något att hon mår bra idag o lever ett gott hästliv o pappret hade ju skickats påstod hon.
Men sedan tyckte då sambon att jag kränkt dom o de fick för sej att plocka hem henne. Jag har haft kontakt med jurist polis mm o de kan inte bara hämta henne då vi har uppsägningstid utan får begära handräckning som jag då bestrider o då hamnar det i domstol.
De har inte brytt sej om henne på dessa 2 år. Tjejen har varit här två gånger sambon aldrig förräns då före jul under det besöket då de fick lämna gården utan hästen"de höll för övrigt på att smälla in i polisbilen i farten av tomten"...
Hästen har tre ägare registrerade. Företrädaren gick i konkurs o advokaten han hade skrev in till STC o bad att han skulle frånskrivas hästen. Vid kontakt med STCs jurist före jul så lovade han att han skulle se till att hästen skrevs över på mej då detta brev från advokat fanns men inget hände sedan visade det sej att denna företrädare ringt in o hävdat att han ägde hästen igen. Skumt då han inte äger hästen enligt ägare 2 o 3 men nu i stridenäger henne igen. till saken hör att när fodervärdsavtalet skrevs fanns han inte på plats o han har inte skrivit på det överhuvudtaget???O en företädare är den enda som har rätt att skriva på papper gällande ägarbyte/leasing o dylikt.
Så nu vet ni vad som hänt.
rörigt men jag hoppas ni förstår vadsom står.
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Verkar finnas en massa krångliga omständigherter i fallet, men du tror inte att de skulle skriva på papperet om du kom med det och samtidigt överlämnar pengarna mot underskrifter? Se bara till att du dessutom får ett kvitto där det framgår att du betalt HELA hästen, och inte bara den del som dessa äger... Det räcker inte att stå som ägare hos STC, utan du måste kunna bavisa att du köpt henne. Är lika bra att gardera sig eftersom det inte verkar vara lätt att ha med dessa människor att göra.
Lycka till!!!
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

jag vet inte om det skulle gå jag har erbjudit dom pengarna o ett köpeavtal men de vägrar eller rättare sagt sambon vägrar.
Nu påstår tjejen att jag ljuger:confused: o att hon inte hade en aning om att hästen var i så dåligt skick??? Hon var ju bara där på helgerna o när vi tittade på henne en vecka innan hon skulle åka samt när hon åkte då var hästen full i skorpor över hela kroppen en del flea cm stora samt såg för jäxxxg ut men det måste hon ju ha missat då:cry:
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Ett muntligt avtal gäller precis som ett skriftligt. Det är bara svårare att bevisa. Alltså har ni ett avtal om köp, vad jag förstod har du dessutom skriftligt som bevisar att så är fallet.

Sätt in pengarna på deras konto (då är ju köpet genomfört), skicka ett brev med kopia på insättningen tillsammans med ägarskiftet och påtala att om säljaren inte fullgör sina åtaganden med köpet kommer du att gå vidare till berörda instanser.
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Har det gjorts någon polisanmälan angående vanvården av hästen?
Nej för jag var totalt korkad o gjorde inte det:o för mej var målet att slippa se hästen lida o för mej var det enda som betydde något att hästen skulle få leva ett gott liv igen.
Vid kontakt med polis nu så kan de ta anmälan fortfarande o fallet är godtagbart med foton o vittnen om hennes tillstånd men jag vill ju inte bråka o käner väl att rättssverige är ju som det är o vad händer med en anmälan?
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Det är väl ändå försent att inte börja bråka när ni redan haft polis på gårdsplan pga ägarna....? Kör med hot-metoden då; "skriv under köpekontraktet, annars anmäler jag er". Sätt hårt mot hårt om du vill ha hästen.
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Verkar vara en lång historia... Som har utmynnat i konflikt, och då blir det många "hon sa"... "han gjorde"... mellan parterna.

Jag kan förstå ägaren att de inte skickar ägarbytepapper innan betalning är erlagt. Varför skulle de göra det? Då äger ju du hästen utan att behöva betala.

Vi har köpt hästar genom åren både travare och ridhästar, endel har vi haft på foder först.

Det normala, det vi alltid har gjort, är: när det blivit bestämt att vi ska köpa hästen så har vi träffat ägaren. Vi har betalt hästen, köpekontraktet har skrivits under av båda parter. Sedan har vi båda skrivit under ägarbytespapper som sedan skickats in. Klart och färdigt, inga problem.

Norrland
 
Sv: Lovad köp av häst- långt

Jo ja vet det o det är så det borde ha gjorts men de hade inte tid o det var ingen panik o vice versa o till slut när det gått några månader så tröttnade jag på att vänta o då sa HON att hon skickat in det utan att ha tagit emot pengarna så det har jag verkligen inte försökt lura dom på!
 

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp