MiaMaria

Trådstartare
Min ettåring har haft löss. Hon är behandlad och jag kan inte se en enda lus, dock är hon väldigt "mjällig" i pälsen. Hon fällser massor just nu och kliar sig fortfarande mycket. Kan jag vara säker på att lössen är borta, när jag inte ser dem med blotta ögat??

Sv: Löss

Min ettåring har haft löss. Hon är behandlad och jag kan inte se en enda lus, dock är hon väldigt "mjällig" i pälsen. Hon fällser massor just nu och kliar sig fortfarande mycket. Kan jag vara säker på att lössen är borta, när jag inte ser dem med blotta ögat??

Blöt ner Hästen under manen.Det är lättare att se lössen om pälsen är våt.Hon kan oxå klia sig för att hon lossar pälsen.

Jag har behandlat med Top Spot on som jag fick på recept av veterinären. En gång skulle räcka, enligt instruktionen.

Ja, hon lossar massor med päls nu. Jag har verkligen granskat henne på flera ställen, men inga löss som kryper. Ska testa att blöta henne och se om de syns då. Om det finns några kvar vill säga...

Ja, hon lossar massor med päls nu. Jag har verkligen granskat henne på flera ställen, men inga löss som kryper. Ska testa att blöta henne och se om de syns då. Om det finns några kvar vill säga...

Kolla henne noga, dom kan bli sjuka av att ha löss.

Ja, jag har kollat väldigt noga. Lössen upptäcktes på klinik. När hon sövdes inför operation, kröp de fram. Sen såg jag några hemma också, men nu sen hon behandlats har jag inte sett en enda en. Men hon är lurvig så kanske att de gömmer sig...

Hur menar du att hon kan bli sjuk?

Ja, jag har kollat väldigt noga. Lössen upptäcktes på klinik. När hon sövdes inför operation, kröp de fram. Sen såg jag några hemma också, men nu sen hon behandlats har jag inte sett en enda en. Men hon är lurvig så kanske att de gömmer sig...

Hur menar du att hon kan bli sjuk?

Hon kan få blodbrist.Men det är i extrema fall.
Om du missar att hästen har löss och den gå med lössen länge.
Det hände i vårat förra stall,(inte våran häst)det tog tid för den hästen att bli frisk.

Usch, har aldrig hört talas om det tidigare och heller aldrig varit i närheten av en häst med löss. Jag blev minst sagt förskräckt när veterinären berättade att de upptäckt löss på henne. Han sa att det i år, med det fuktiga vädret, är många hästar som får löss. Främst unghästar och äldre hästar. Jag har ingen aning om hur länge hon haft det, men säkert några veckor iallafall...

Hon mår bra för övrigt iallafall, så det har nog inte gått så långt som till sjukdom på henne.

Det här var ett extrem fall!!Till och med vet missade att hästen hadde löss.Vi upptäckte det när vi duschade honom.Det bara kröp i pälsen på honom.Uha,det var ganska äckligt.Hästen magrade (man såg revbenan på honom)blev glanslös i pälsen + att han slutade växa.Men, som sagt
detta var ett extrem fall.Det var oxå ett år med fuktigt väder.

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 171
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 668
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka