"löss" på träns eller vad kan de vara?

Carmoliana

Trådstartare
Skulle ta på pållan tränset igår, men hittade inte massor men kanske 4-5st på hela tränset, som små vit-gula djur, ser typ ut som löss men ändå inte? Hittade inga på hästen, hon kliar inte heller ovanligt mycket eller något, aldrig haft löss och är 19år gammal, ägaren trodde jag var tokig men jag lyckades hitta en som hon fick se och hon var lika förvånad som jag, snabb som attan var dom iaf, tog hem tränset och tänkte putsa om det var nått som har med lädret att göra (dock har tränset fått bo ute inatt och putsningen kommer ske ute den med, vill inte ha nå skit på hundarna här hemma).

Har försökt hitta nå bilder som kanske liknar dem men har inte hittat nått alls, lyckas ja få till en bild med kameran senare idag kanske de kan underlätta, men tills dess, funderade på om de är pälsätande löss? men hittar bara som formritade bilder, inga direkta bilder på ett "riktigt djur" så svårt att säga?

MVH C

Sv: "löss" på träns eller vad kan de vara?

låter äckligt att hitta det på hästen :(
har hästen lång päls?
det är ganska vanligt att hästar/ponnyer med lång päls får löss och sånt då de är svårare att hålla rena,
har ingen egen erfarenhet av ohyra på häst men om min ponny hade fått det så hade jag tvättat hästen ordentligt men ngt bra shampoo och tagit ut vet om ohyran finns kvar efter tvätten så att jag vet hur hästen ska behandlas. sen så hade jag rengjort alla borstar och sen bara använt en borste till den hästen och sen gjort den ren varje dag efter rykten.

hon har inte lång päls alls, inte ens mycket på sommarhalvåret, direkt supersmutsig är hon inte heller, tog och putsade tränset idag, hittade totalt 5st på hela tränset, de såg ut som typ pälsätare blivit beskrivna avlång lite tjock kropp, midja sen ett runt brett huvud, inte pikigt liksom, så får bli helstädning + dusch av häst och hoppas de räcker, hon har ju inte varit i stallet (går lösdrift på sommaren med skjul) och att de håller sig borta :)

Kolla på övriga grejer där tränset hängde/förvarades, låter som sånt man kan hitta på grejer i gamla uthus :) Små, lite ljusgulvita saker.

Jag tror inte du hittar just pälsätare på tränset efter att det hängt i stallet, de vill nog inte lämna sin värd utan kryper längst ner i hårbotten :p Men det kan ju vara någon annan typ av löss, dammlus kanske (ca 1 mm lång, grågul i färgen, plattad kropp, liksom en smal hals och ett runt huvud)?

Lustigt nog är dock hela stallet urblåst me högtrycken redan, så de borde ju vara rent nu :) Har då inte hittat nått på övriga grejjor eller hästen...så kanske bara var några äckliga kryp som fixat sig ett "hem", några lusliknande grejjer, har haft löss en gång på hunden för nå år sen å gud så bönligt de va, tänkte väll de värsta direkt vid åsynen av nått liknande :D

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 649
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 469
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 282
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit