Sv: Löshoppning - vägring
Nikkis; Vi hade inte 2 hinder denna gången för min häst håller på att vägra hela tiden då :s Hon gör det inte med ryttare (har hoppat mycket studs på låga höjder och lite kombination med) men när vi löshoppar henne fjantar hon sig. Vi har tagit det väldigt lugnt att hoppa henne. På snart 1 år har vi "bara" löshoppat henne 110 cm. Markbom verkar hon inte vara redo för, hon fattar inte hur man ska göra eller nåt, hon hoppar över eller håller på att trilla omkull den och då kanske hon hamnar fel på hindret? Hur ska man göra för att lära henne galoppera eller "småskutta" över markbommar?
Jag fattar inte varför ni Inte hade 2 hinder? det bör man Alltid ha,ni gjorde det bara svårare för hästen nu....Man bör ALLTID ha ett lågt insprångshinder i löshoppning,ALLTID-om så ett sockerbitshinder så ska det finnas där,just för att hjälpa hästen,ett lågt insprångshinder är bra mkt lovande och frestande att hoppa än en oxer på 110 dirrek.
Ni gav hästen 2 valmöjligheter:
*Hoppa det
*Vägra hoppa
Hästen valde att vägra helt enkelt,och det har Inget med att göra att hon är ett sto...
Åk själv och kolla på tex. 4 års championat-Där löshoppar dom hästarna,och det finns ALLTID ett insprångshinder-dom klarar det finemang och nu snackar vi om 4 åringar som knappt hoppat under ryttare tidigare...så ditt 9 åriga och "erfarna" sto borde klara av det också,ÄVEN med en markbom..Hon får helt enkelt lösa problemet med markbommen själv..
Ni kan hjälpa henne lite genom: (Nu vet jag inte om ni brukar leda henne över bommarna?) alltså att ni har lagt ner alla hinder på marken och leda henne över 1-2 gånger,för att visa henne vägen så att hon Vet vad som väntar och vad det är för ngt..(Det ska man btw också Alltid göra-leda hästen över Innan man löshoppar )
Ha en 2 kombination som jag skrev i mitt tidigare inlägg,lägg ner alla bommar och led henne över några gånger,sen kan ni ju sätta upp hindren på en ganska så låg höjd,så att hon får ta det några gånger på en enkel nivå där hon klarar av att hoppa det Med en markbom i mitten.
sedan kan ni ju höja det sista hindret lite successivt så att hon inte märker ngn större skillnad utan hoppar det lätt och med bra bjudning.Ni ska INTE göra det svårt för henne ,där Ni tvingar henne att hoppa höjder Ni Vill att Hon ska hoppa-iaf inte nästa gång ni löshoppar henne eftersom hon har en tråkig upplevelse sedan förra löshoppningen då hon vägrade och ni tillslut schasade henne över.Det ska vara Kul för henne
Så Se då först till att hon fixar att hoppa "lågt" med en markbom Innan ni börjar höja det till högre höjder.
Sen en liten fråga bara:Varför löshoppnar ni henne så ofta för??
Alltså visst kan/ska man göra det lite då och då för "skojs skull"..men syftet med löshoppning är egentlign för att unghästar som ännu inte riktigt hoppat under ryttare ska få löshoppa och att man själv får ett hum om hästens hoppteknink/vilja och allt sånt som är bra att veta om man vill ha en hopphäst och dyl.
Så att löshoppa henne så ofta som 1ggr/månaden är dumt tycker jag.Se istället till att NI själva hoppar Med henne-mkt roligare och lärorikare för alla