Löshoppning - vägring

L

Love_Maya

Hejhej!

Igår löshoppade jag min pålle och det blev 110 oxer :D Hon vägrade första gången men andra gången seglade hon snyggt över ;) Men sen skulle vi försöka med 110 rättuppstående (med hjälpbom på marken) och hon vägrade hela tiden, om och om igen, men hon var inte rädd och hon skulle klarat det för hon var bara envis och tjurig (Sto!). Så vi fick sänka ner hindret och då ville hon inte hoppa det heller (fjant, fjant, fjant) men jag fick tvinga henne och hoppa 70 cm-hindret stillastående eftersom man kan ju inte sluta när det bara varit vägring, vägring, vägring :( Men hur gör man egentligen när hästen vägrar hoppa något som den klarar bara att den fjantar sig (löshoppning) ? Fortsätter man tills den hoppar över eller sänker man eller vad gör man ?

Kram

Sv: Löshoppning - vägring

Du skulle nog ha sänkt 110 hindret efter hon hoppat det en gång. Låtit henne hoppat ett enklare hinder och sedan slutat för dagen.

Så skulle jag ha gjort i alla fall.

Du skulle nog ha sänkt 110 hindret efter hon hoppat det en gång. Låtit henne hoppat ett enklare hinder och sedan slutat för dagen.

Så skulle jag ha gjort i alla fall.

Vi sänker snabbt om det blir strul i löshoppningen.

Men jag tror det är bättre att vara energiskare med drivningen så att hästen hoppar ur galopp än att sjasa över den ur stillastående.

hur hade ni det uppbyggt då? hindren alltså?

i löshoppning har man oftast 2 el fler hinder..
det första hindret-insprångshindret ska ju vara lätt,lågt och inbjudande för hästen.Hindret efter ska ju vara det "högre" och "svårare" hindret ...och det bör vara 1-3 galoppsprång mellan dessa (jag har oftast 2 språng) då hästen får tänka till lite men ändå inte hinna "slappna av" och kunna vägra om det är för långt avstånd mellan hindren så att hästen får en möjlighet att tänka på annat.

Om ni nu hade så och hon vägrade hoppa det iaf så kanske hon inte var redo helt enkelt. Löshoppning ska vara lätt och KUL! inte svårt och påtvingat,ha därför inte allt för bråttom med att hoppa henne högt,visst 110 är Ingenting ju,men inte för alla kanske.

Men OM det nu är rent ut sagt bara är larv från henns sida så gör så att du har en 2 kombination,med 2 språng mellan,lägg sedan en markbom i mitten av båda hindren,det gör att hon inte hinner stanna efter första hindret då hon ser att det ligger en bom där och den Måste hon ta sig förbi Om hon vill bort därifrån-vilket får henne att behålla galoppen och även få henne att hoppa det sista/svåra hindret.

Senast ändrad:

Jag skulle sänkt rejält så fort hästen börjat vägra. Hur gammal är hästen? Hon kanske inte var mogen för det? Framförallt då verkar hon ju inte tycka det var så jättekul, eftersom hon inte ville hoppa. Låta henne vila från hoppning ett tag och sen när ni löshoppar igen, ha låga hinder o ta det lugnt...

Lycka till

Hon är 9 år och har löshoppat många gånger förrut. Men hon blir larvig och fjantig och vägrar hoppa det bara för att hon ska larva sig helt enkelt ;) Vi brukar bara löshoppa 1 gång i månaden högst och hon tycker det är jättekul men sen så börjar hon larva sig :p Hon var nog mogen för det eftersom hon löshoppat 105 oxer och rättuppstående och sen har hon hoppat 105 rättuppstående med min syrra och hon var rätt högt över men inte överdrivet och hon hoppade 110 oxern innan med utan hjälpbom. :) Hon är ett tjurigt sto ibland :p

Nikkis; Vi hade inte 2 hinder denna gången för min häst håller på att vägra hela tiden då :s Hon gör det inte med ryttare (har hoppat mycket studs på låga höjder och lite kombination med) men när vi löshoppar henne fjantar hon sig. Vi har tagit det väldigt lugnt att hoppa henne. På snart 1 år har vi "bara" löshoppat henne 110 cm. Markbom verkar hon inte vara redo för, hon fattar inte hur man ska göra eller nåt, hon hoppar över eller håller på att trilla omkull den och då kanske hon hamnar fel på hindret? Hur ska man göra för att lära henne galoppera eller "småskutta" över markbommar?

Majola; Vi sänkte från 110 cm när hon vägrade hoppa det till 70 cm och då vägrade hon hoppa det med = fjant ;) hihi. Så då fick hon hoppa det stillastående eftersom det inte är bra att sluta när hon inte hoppat över hindret (70cm) :( För hon hoppade inte över det springandes fastän vi jagade på henne lite..

Ellis; Ska tänka på det nästa gång ;) Jag kom och tänka på det när vi hade börjat prova igen, att det är som transportträning ;) När dem får in behöver dem inte gå in igen..

Nikkis; Vi hade inte 2 hinder denna gången för min häst håller på att vägra hela tiden då :s Hon gör det inte med ryttare (har hoppat mycket studs på låga höjder och lite kombination med) men när vi löshoppar henne fjantar hon sig. Vi har tagit det väldigt lugnt att hoppa henne. På snart 1 år har vi "bara" löshoppat henne 110 cm. Markbom verkar hon inte vara redo för, hon fattar inte hur man ska göra eller nåt, hon hoppar över eller håller på att trilla omkull den och då kanske hon hamnar fel på hindret? Hur ska man göra för att lära henne galoppera eller "småskutta" över markbommar?

Jag fattar inte varför ni Inte hade 2 hinder? det bör man Alltid ha,ni gjorde det bara svårare för hästen nu....Man bör ALLTID ha ett lågt insprångshinder i löshoppning,ALLTID-om så ett sockerbitshinder så ska det finnas där,just för att hjälpa hästen,ett lågt insprångshinder är bra mkt lovande och frestande att hoppa än en oxer på 110 dirrek.

Ni gav hästen 2 valmöjligheter:
*Hoppa det
*Vägra hoppa
Hästen valde att vägra helt enkelt,och det har Inget med att göra att hon är ett sto...

Åk själv och kolla på tex. 4 års championat-Där löshoppar dom hästarna,och det finns ALLTID ett insprångshinder-dom klarar det finemang och nu snackar vi om 4 åringar som knappt hoppat under ryttare tidigare...så ditt 9 åriga och "erfarna" sto borde klara av det också,ÄVEN med en markbom..Hon får helt enkelt lösa problemet med markbommen själv..

Ni kan hjälpa henne lite genom: (Nu vet jag inte om ni brukar leda henne över bommarna?) alltså att ni har lagt ner alla hinder på marken och leda henne över 1-2 gånger,för att visa henne vägen så att hon Vet vad som väntar och vad det är för ngt..(Det ska man btw också Alltid göra-leda hästen över Innan man löshoppar )

Ha en 2 kombination som jag skrev i mitt tidigare inlägg,lägg ner alla bommar och led henne över några gånger,sen kan ni ju sätta upp hindren på en ganska så låg höjd,så att hon får ta det några gånger på en enkel nivå där hon klarar av att hoppa det Med en markbom i mitten.

sedan kan ni ju höja det sista hindret lite successivt så att hon inte märker ngn större skillnad utan hoppar det lätt och med bra bjudning.Ni ska INTE göra det svårt för henne ,där Ni tvingar henne att hoppa höjder Ni Vill att Hon ska hoppa-iaf inte nästa gång ni löshoppar henne eftersom hon har en tråkig upplevelse sedan förra löshoppningen då hon vägrade och ni tillslut schasade henne över.Det ska vara Kul för henne ;)
Så Se då först till att hon fixar att hoppa "lågt" med en markbom Innan ni börjar höja det till högre höjder.

Sen en liten fråga bara:Varför löshoppnar ni henne så ofta för??
Alltså visst kan/ska man göra det lite då och då för "skojs skull"..men syftet med löshoppning är egentlign för att unghästar som ännu inte riktigt hoppat under ryttare ska få löshoppa och att man själv får ett hum om hästens hoppteknink/vilja och allt sånt som är bra att veta om man vill ha en hopphäst och dyl.

Så att löshoppa henne så ofta som 1ggr/månaden är dumt tycker jag.Se istället till att NI själva hoppar Med henne-mkt roligare och lärorikare för alla ;)

Senast ändrad:

Okej. Du skrev inte hur gammal hästen var i ditt första inlägg, så jag antog att hästen var rätt ung. Det är ju inte så vanligt att man löshoppar äldre hästar.

Men vi tog bort det eftersom hon vägrar på kombination hela tiden .. :(

Okej.

Vi löshoppar henne eftersom att hon bara blivit hoppat i nästan 1 år, aldrig innan så hon är ju som en unghäst i hoppningen eller vad man ska säga ;) Fast 1 gång/månad brukar det oftast inte bli men vissa gånger och vissa gånger tar vi kanske paus på 3 månader, det är olika. Hon är lite "ny" inom hoppning asså..

Ta hjälp av någon som är utbildad och har MKT erfarenhet av löshoppning..."Fjant" beror på nånting...oftast på att man gör fel någonstans...

Hästen kanske inte tycker det är roligt att löshoppa??! :confused:

Vet en häst som VÄGRADE hoppa hinder högre än 1m i löshoppning, hästen gick senare svårhoppning :smirk: ´
Min häst ät tävla MSV hoppning och jag har hoppat oxrar på 150, men hon tycker inte det är roligt att löshoppa. Har testat en gång och fick kämpa för att få över henne på ett stigspång som var 120, vilket hon hoppar lätt som en plätt med ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka