Löshoppning inför 3 årstestet

H

hotstuff

Hur mkt o hur högt är era 03 er löshoppade nu? dom som ska visas på 3-års test!

Sv: Löshoppning inför 3 årstestet

min är löshoppad tre gånger i ridhus i höstas och före det ett par gånger i paddocken vid stallet.
de sista två gångerna i ridhuset hoppade vi 120-oxer.

Senast ändrad:

Min har löshoppats 3 ggr som 1 åring, 8 ggr som 2 åring och det blir väl 5-6 ggr innan 3 årstesten i mitten av maj.
Har hoppat parallel oxer upp till 110, kanske 90 bred.

Max på tre årstesten tror jag är framkant 125, bakbom 130 och bredd 120.

Senast ändrad av en moderator:

Min är löshoppad en hel del som 2-åring på låga hinder och har nu i januari hoppat 3 ggr, den sista gången hoppade han en oxer på 1,20 hög och 1 m bred två gånger. Han vilar nu och kommer att löshoppas 3-4 ggr i mars/april innan 3-års.

Min har aldrig sett ett hinder, men jag hoppas vi kan komma igång snart med löshoppningen.

Sist vi löshoppade hoppade hon ett brett stigsprång på 1 m. Ska löshoppa igen snart, det var ett tag sedan nu. Men hon har bra teknik så jag vill inte "tjata" för mycket med det, vill att hon ska ha intresset kvar. Ska ta det efter att veterinären har kollat hennes tänder och sådär.

Min 3 åring, hoppade lite i höstas runt 4-6 gånger. hon har så fin teknik och balns/bjudning redan att det känns dumt att tjata ut henne.

Jag ska bara lös hoppa henne ett par gånger inför 3 års testet, annars blir det inte så mkt mer.

Många e "rädda" för hur det ska gå på 3års testet i löshoppningen, men som många (skikliga) säger är löshoppningen det minsta problemet, det är inget man måste träna dom inför eller tjata p för mkt, ser man till att göra det ett par gånger så blir det bra. :D

Man kanske ska låta dom hoppa någon gång på 1,30 höjd eller vad tror ni?

tror det viktigaste är att bygga kondition samt miljöträna i nya miljöer.
borde inte göra någon skillnad att hoppa 1,20 eller 1,30 innan? det är viktigare att hästen är avspänd och vet vad den skall göra och orkar hela dagen.

Jag håller med hannacecilia. Det viktigaste är att de får upp en bra kondition så att de orkar med allt som ska göras under hela dagen.

Jag har löshoppat min tre åring efter de kraven som är på treårstestet, höjd 1,20. Men hon har i nu läget bra kondition och så jag tror att vi ska försöka se till att ha låtit henne känna på höjden 1,30.
Någon som vet hur man får reda på när de är?

Mickis

typ 120 oxer...hoppar minst en gång i månaden nu, på sista tiden har de blitt en gång i veckan...

En gång bara:crazy: och inte så högt, 70 cm kanske.... Börjar kännas som att jag måste sätta igång med detta nu om han ska kunna göra bra ifrån sig på testet.

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama