Löshoppning i utomhus paddock????

mackan

Trådstartare
Hur många är det som löshoppar sina hästar i sin utomhus paddock? Har inte vågat göra det med min, av rädsla att han ska hoppa ut eller så, känns otryggt att inte vara inom 4 väggar... men ridhuset ligger 25 min skrittväg bort och ska man löshoppa måste man göra det jättesent på kvällen så ingen annan ska rida etc - dvs det blir i princip inte av att man gör det... har sett bilder framför allt på gnägg där det verkar som väldigt många faktiskt löshoppar sina hästar i utomhus paddock. Någon som har erfarenheter/åsikter/nackdelar/fördelar?

tack :p

Sv: Löshoppning i utomhus paddock????

Jag har löshoppat min häst utomhus och det funkar jättebra (men det är ganska högt staket där)
en nackdel är att dom stannar och ska äta gräs!!! :p

Min fd medryttarhäst löshoppade vi i paddock eftersom ví inte hade tillgång till ridhus just då. Var ganska högt staket och det var ingen fara att dem hoppade ut! Vi hade dem lösa hela tiden. Största problemet som mahoney också skrev var att dem stannade och åt gräs :)

Om det är ett normalt staket på paddocken så är det väl inga problem? Annars kan man ju inte släppa ut dem i hagen heller av rädsla att de ska hoppa över... Jag har i princip aldrig haft särskilt bra tillgång till ridhus men däremot olika slags paddockar och det har aldrig varit några problem att löshoppa där bara underlaget har med gett det hela.

jag kan inte löshoppa min dam i paddocken.. hon hoppar över å springer hem tillstallet... trots 140 staket... inte roligt alls att springa efter henne hela vägen hem ...

Har varken ridhus eller paddock så jag brukar löshoppa Brisse i en av hagarna eller hängna in stallplanen. "Man tager vad man haver" :D
Nackdelen är ju som någon skrev att det är gräs där. Så Brisse brukar slå på tvärnit efter hindret för att käka (hans favoritsyssla :crazy: :D )...

Jag har löshoppat min hoppglada och storhoppande häst i paddock, och det har aldrig varit några problem! Och ändå har hon hoppat över staketet till hagen en gång ;)

Vi har bara en ridbana utomhus där jag står och vi löshoppar där. Största problemet är som sagt att det växer lite gräs. Dock så har valacken hoppat ut över grinden en gång, och varit på väg att göra det flera gången, men nu brukar vi ställa någon kon eller liknande framför grinden så att han inte lika lätt kan hoppa över. Han tycker dessutom att konen är lite läskig så han går inte gärna så nära. :devil: Som tur är så hoppar han/vill bara hoppa över själva grinden, han har inte fattat att han även kan hoppa ut över resten av staketet. :smirk:

/ Maris

Jag har löshoppat min pålle på vår uteplan (trots att det var en hel del glapp i staketet här och där ) men det har gått kalasbra.
Iofs tror jag aldrig att han ens skulle våga satsa på att hoppa ut över grinden heller, för han kan nog inte hoppa så högt :D
Men det har gått kalasbra!
Största problemet är att han gärna skenar runt runt som en blådåre och hoppar om man inte hejdar honom. Behöver inga linor eller nåt oftast. :D

Jag har löshoppat mina hästar ute och det har inträffat att nån av dom hoppat ut.

Snurrfian skrev:
Om det är ett normalt staket på paddocken så är det väl inga problem? Annars kan man ju inte släppa ut dem i hagen heller av rädsla att de ska hoppa över... Jag har i princip aldrig haft särskilt bra tillgång till ridhus men däremot olika slags paddockar och det har aldrig varit några problem att löshoppa där bara underlaget har med gett det hela.

Fast det är ju lite skillnad. Hästarna blir ju i super gasen när man löshoppar, det är lätt att det slinter i hjärnan och de hoppar staketet i bara farten... i hagen är det ju inte riktigt den uppgasade mentaliteten som regel hos hästen, det är så jag resonerar.....

OK det var blandade svar från alla - tack för alla som delat med sig av synpunkter.

staketet är "normal högt", dvs typ den höjden vi även har i hagarna. det är en planka som mitt och sen har vi en övre tråd dessutom... så plankan gör ju att staketet ser stadigare och mer hinderlikt ut än ett vanligt el staket. Min grabb är 1.70 så han e ganska stor också... som ni återigen hör är jag lite hönsig över att löshoppa honom i paddocken....:)

jag har oxå varit lite osäker på om min kuse ska hoppa över.
vi har inga riktiga hinderstöd, utan bildäck och tunnor, så jag har haft på en grimma
eller ett träns med longeringslina och linat över hinderna! funkar hur bra som helst sålänge
man inte har riktiga stöd!

Mia

Jag har löshoppat förra hästen i utepaddock flera gånger det gick utmärkt. Staketet runt paddocken är inte mer än ca 120cm. Vi byggde banan väldigt noga med hinderstöd och plastband för att markera banans "innerkurva" och det blev nog bara självklart för hästen att följa "spåret". Vi var alltid 3-4personer försedda med långpisk om det behövdes för att få fram hästen och havrehinkar för belöning. När de väl förstått att hoppningen innebar belöning i form av havre var det lätt som en plätt och jag tror även hästarna tyckte det var kul. (Några tokrace med svansarna rakt upp brukade det bli).

Senast ändrad av en moderator:

det var ju en ide.... tack för tips :p spontant tänker jag dock lite att man kanske missar lite av den "fria formen" med lina, eller? (tex: du kan inte ha galopp kanal då eller hur, dvs du bygger inte nån "gång" fram till hindret som hästen springer i?) men det kanske är jag som är konservativ som tänker så, - det kanske inte blir nån större skillnad i lina? har ju både longerat och tömkört över bommar tex.....tänker dock att linan ju oundvikligen borde bli lite mer restrikerande....

Vi har löshoppat på vår utebana, det är aldrig någon häst som hoppat staketet också...

Vi löshoppar ute i stallet och det har ännu inte hänt att någon häst hoppat över staketet.

/Jane

När min häst står i "vinterstallet" löshoppar vi allid ute. Både på ridbanan och i hage("rid(hopp)hage").

Det går aldeles utmärkt. Jag känner dock en häst som hoppat över staketet och det är stallägarens irländare(tävlingshopp) som får knäpp när han longeras/tömkörs/löshoppas. Så de gör inte det med honom, varken inne eller ute. Annars håller sig hästarna innanför staketet. Där är ju maten, människorna och hindren. De har ju ingen anledning att rymma. Då har vi dessutom banan så att hästen hoppar mot öppningen på ridbanan(som dock är blockerad med en enkel lina.

Vill du ha ett tips så sätt upp koner, hinderstöd eller liknande vid öppningen på ridbanan så att hästen inte blir lika frestad till att ta sig ut den vägen. Ha inte en massa linor dock, skulle hästen bli knäpp kan linor göra stor skada om hästen fastnar. En lina går dock bra(kanske med ett hinderstöd framför).

Oftast springer hästen bara rakt fram till "belönaren" och kör ner huvudet i hinken. :cool:

Tack... låter som du har en liknande ridbana som vår, ska nog iallafall våga att testa och se hur han reagerar. Han är bra att tömköra, kan såklart bli lite busig emellanåt när man galopperar honom, men inga större knasigheter. tack igen för alla tips! :bow:

domino skrev:
Har varken ridhus eller paddock så jag brukar löshoppa Brisse i en av hagarna eller hängna in stallplanen. "Man tager vad man haver" :D
Nackdelen är ju som någon skrev att det är gräs där. Så Brisse brukar slå på tvärnit efter hindret för att käka (hans favoritsyssla :crazy: :D )...
funderar på att löshoppa Herman i hagen också, men är rätt lerigt där nu så känns rätt riskabelt. Och har inget att hägna in hindren med. Nåt förslag?

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama