Löshoppning i racerfart...

Babe

Trådstartare
Hej
Har ett sto som älskar att hoppa, då jag inte är lika pigg på det (jag är feg) så brukar jag försöka löshoppa henne en gång/vecka.
Men det går i en rasandefart. Folk som ser henne fattar inte hur hon hinner lyfta på benen:crazy:
Brukar lägga upp studs som uppvärmning, visa dagar vågar jag inte ens bygga upp något mer, typ en oxer för skulle hon krascha i det tempot som hon håller så skulle hon slå ihjäl sig:(

Någon som har något bra tips vad jag skall göra? har fått rådet att höja så hon stoppar upp, men jag är bara livrädd för att hon skall slå ihjäl sig då :o

Detta är en av anledningarna att jag inte vill hoppa uppsutten, livrädd att det skall gå i samma tempo.....

Kan tillägga att vi fångar henne efter varje serie, låter alltså inte henne springa ett varv då vet jag inte hur det skulle gå.

/B

Sv: Löshoppning i racerfart...

Jag har ett tips i alla fall! Hoppa henne ca 2-3 gånger på ett "vanligt" hinder! sen när hon har gjort det så lägger du in något bland bommarna tex en sockerbit eller något. Då brukar hästen bromsa till när bom ser det nya och backa av sig själva. Sen kan du variera mellan att ta bort den och sen testa med andra saker. Hästen kommer ju tillslut att sluta titta men en tillfälliglösning iaf! och kanske upptäcker hon att det faktiskt är kul att hoppa även om det inte går i 90 knyck ;)

Inte så bra men alltid något:) Lycka till!

Sv: Löshoppning i racerfart...

Variera hinderet med läskiga saker hela tiden ..
I mellan varje språng hon löshoppar så gör "om hindret" tex lägg dit en vatten matta (variera att lägga den u´nder/bakom/framför hindret häng en jacka / ett täcke över hindret, ställ dit koner osv under hindret ! allt för att hon ska "Titta till" när hon rusar mot hindret ! höja är INGEN ide ! gör offta bara saken sämre !
Lycka till !

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 911
Senast: Lala
·
Hoppning Var iväg med min tvååriga welsh mountainhingst på löshoppningsträning som anordnades av våran lokala ponnyavelsförening. Kan bara säga...
Svar
6
· Visningar
2 901
Senast: Ninnurur
·
T
Träning Ja, inte hästen, den här gången... :D Jag är orolig för vår lilla ridponnyhingst. Han är född i maj 2007 och fyller alltså tre om ett...
Svar
6
· Visningar
1 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• NPF- diagnoser och dagens skola
  • Hudvårdstråden 2
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar