S

SusSpenderBelt

Har en unghäst som är jätte duktig på att hoppa och gillar det , skulle dock vilja löshoppa henne och se vilken höjd hon klarar och för att stärka hennes sjävlfortroende. Tycker också det är bra att löshoppa hästarna för att de hur deras teknik är och hur dem kommer innan och efter hindret utan en ryttares inverkan.

Det jag ville komma fram till med denna tråd är att min häst tycker inte om att löshoppa ,tror hon tycker det är läskigt.Men som jag skrev innan så tycker hon jätte nycket om att hoppa. Undrar bara om någon annan har det likadant med sin häst? Och är det så att jag kanske bara för ta och acceptera att hon inte vill löshoppa?

Tacksam för svar :)

Sv: LösHoppa

Att löshoppa för att se vilken höjd hon klarar ska du nog inte göra, blir det för svårt trampar du ner självförtroendet totalt för henne. Jättelätt hinder på jättebra avstånd ska det vara så blir det snart roligt och inte läskigt.

Löshoppa på under 50 cm med perfekta avstånd några gånger, bara ett par vändor varje gång. Tex två hinder med två eller tre jättelagom galoppsprång emellan, mät ut noga. DÅ får hon självförttroende, inte om hon hoppar högt. Det tar man senare när hästen är jättesäker, och tycker det är tryggt och rutin, om man nu tycker det är viktigt att hoppa högt.

O så jättemycket beröm och lite morot imellan de jättelätta rundorna, så får man dem att tycka att det är kul.

Senast ändrad:

Tack för svar men tror du missförståd mej där:rofl:

När jag löshoppar henne har jag hinder på 40cm men hon bara stannar. Och det är inte riktigt så att jag har satt upp ett hinder på 1m och sen försökt skrämma över henne det. Undrade bara varför en häst som gillar att hoppa inte vill löshoppa? Och höjden den är viktig ,tycker det är konstigt dem som säger att den inte är det. En häst kan hoppa jätte bra på en bana på 70-80cm och det betyder ju inte att den kan hoppa banan jätte bra på 110cm sen?
:banana:

Jaha då förstår jag. Det var ju knepigare, du kanske helt enkelt ska hoppa bara uppsuttet, annars är det träning som gäller. Löjligt små hinder, o så beröm.

Ja det är klart höjden måste klaras av, men det brukar liksom inte vara det som är problemet. Och folk brukar ha inställningen att man måste löshoppa jättehögt. Då kan man ju fråga sig varför man prompt måste få hästen över 1,60 på löshoppning när man ändå bara tränar och tävlar på 1 m. Det är ju gymnastiken och rytmen och hoppglädjen man brukar vilja komma åt, inte att slita på hästen. Men så var det ju inte i ditt fall.

Kanske hon inte hoppar just för att hon är osäker på sig själv? Och mot det hjälper det inte att höja.

Lägg bommarna på marken om det ska va så och spring med henne över.

Du ska inte "testa hennes kapacitet" förrän hon har fattat allt vad löshoppning innebär och går över hindren utan minsta tvekan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar