Löshoppa helt själv?

S

_Sweetheart_

Det är inte alltid man kan få hjälp av någon..

Någon här som löshoppat/löshoppar sin häst helt själv? Hur gör ni?
Några tips?

Sv: Löshoppa helt själv?

Jag löshoppar för det mesta min häst själv.

Bygger upp och släpper henne, lätt som en plätt. Men Maira älskar att hoppa och hoppar självmant utan ngt pådrivande.

Men jag rekommenderar inte folk att löshoppa sina hästar själva hur som helst.

Jag tycker det funkar bra för mig och min häst, men jag har haft henne sen hon var liten och hon följer mig vart jag än går.

Jag har hela tiden löshoppat mina hästar själv hemma och det har funkat bra. Det jag har insett nu är att tvååringen blir väldigt förvirrad om jag tar i honom innan hindret så som det kommer att bli på treårstestet, så vi får se till att träna med hjälp ett par gånger i vår så att han förstår vad jag vill då också.

Jga har löshoppningsgång längs ena långsidan sen leder jag runt hästen där några gånger så att de vet vad jag vill, sen sen säger jag galopp och hopp och sen stanna när jag ändrar hindren. Sista gångerna har det dock hänt att han lbivit för het på gröten när hindren är låga så att han vänt och hoppat baklänges, så nu håller jag i honom när jag ändrar hindren och sem släpper honom på andra långsidan.

Det funkar bra.

Det måste vara krångligt att vara helt själv.
Mycket man ska hinna med då..
Fång häst, släppa häst, driva och hjälpa mot hinder, springa bort och fånga osv..
Kanske om hästen är väldigt rutinerad och vet vad den ska göra. Att den vet att den ska stanna till efter att den har hoppat. Inte behöver så mycket stöd och drivning osv..
Men det känns bra rörigt..

Jag vill helst att man är minst 3. En som fångar hästen efter hinder (och står kvar hela tiden). En som hämtar upp hästen när den har stannat och sedan leder den vidare för nästa omgång och en som driver mot hinder.

Jag har för det mesta löshoppat min häst själv. Tycker det är så skönt, blir för det mesta stressad av att det är fullt av folk med. :p

Hm.. Jag vet inte riktigt. Hon stannar efter en runda om man säger, för att jag sluta att "driva" henne. Jag har använt longerspö 1 gång och det var på en bedömning, jag använder annars alltid grimskaftet och liksom svänger med det. Eller vad heter det? :p

Har film på det, lite osäker på om jag är med så mycket på dom. Men du ser ju hur hästen är iaf. :)

http://www.youtube.com/user/tappad#p/u/13/3nJT6eUHWZ0

Jag löshoppar nästan alltid min häst själv (jag har haft medhjälpare max 3-4 gånger).

Jag ställer fram hinder medan hon går runt i ridhuset och spanar in dom :D
Jag använder inga infångare/fållor, så det är inte så mycket att bära.

Sen får hon trava och galoppera ett par varv åt vardera håll över bommar, innan jag lägger upp hindren.
Oftast är det hinder som går att hoppa åt båda håll t.ex en vattenmatta, studs, kombination med räcken.

Hon är väldigt lätthoppad, här kommer hon ändå lite fel på hjälphindret och drar med sig det :D

Det måste vara krångligt att vara helt själv.
Mycket man ska hinna med då..
Fång häst, släppa häst, driva och hjälpa mot hinder, springa bort och fånga osv..
Kanske om hästen är väldigt rutinerad och vet vad den ska göra. Att den vet att den ska stanna till efter att den har hoppat. Inte behöver så mycket stöd och drivning osv..
Men det känns bra rörigt..

Min tvååring har jag alltid löshoppat helt själv. En gång har jag haft en medhjälpare med, men hon fick bara stå bakom mig och filma. :p

Jag varken fångar eller släpper min häst, utan hon får stå och vänta lös medan jag bygger om hindren. Någon drivning behöver hon sällan heller, eftersom hon älskar att hoppa.

Här syns det ganska bra hur vi jobbar: http://www.youtube.com/watch?v=Srr__GFZjwA

Jag löshoppar min häst själv. Hon är gammal, vi har känt varandra länge, hon älskar att hoppa och lyder mina röstkommandon. Jag släpper, stoppar och driver henne med hjälp av rösten. Oftast behöver hon inte drivas på, bara stoppas;)

Har löshoppat själv, men det är väl inget jag skulle rekommendera hur som helst. Dels är det lättare att vara flera när man ska bära, och även mer säkerhetsmässigt när en person håller hästen och en annan fixar med hindren. Det kräver antagligen både sin häst och sin människa.

Det är nog en nödvändighet att 1) hästen går framåt utan större drivning - ska du jaga hästen runtrunt så blir det jobbigt 2) hästen stannar upp på kommando och 3) du har "ögon i nacken" så att du snabbt kan flytta dig om hästen skulle komma dundrandes medan du fixar med hindrena.

3) du har "ögon i nacken" så att du snabbt kan flytta dig om hästen skulle komma dundrandes medan du fixar med hindrena.

Fast det där tycker jag har med lydnaden att göra. Hästen skall bara komma på hindret när jag säger "varsågod", annars skall den hålla sig i viloområdet mellan sista hindret och första hindret.:grin:

Det är nog en nödvändighet att 1) hästen går framåt utan större drivning - ska du jaga hästen runtrunt så blir det jobbigt 2) hästen stannar upp på kommando och 3) du har "ögon i nacken" så att du snabbt kan flytta dig om hästen skulle komma dundrandes medan du fixar med hindrena.

1) Det är inga problem, min häst galopperar när jag säger galopp och så galopperar han tills jag säger sakta av.. 2) Han stannar på kommando 3) Min häst går inte på hindren när jag inte sagt att det är okej. När han skulle få för sig att göra det ändå så får jag sätta grimskaft i honom medan jag ändrar hindren tills han lärt sig att det är bättre att stå i en hörna själv o vänta. Jag har ändå ett öga på honom alltid när jag sysslar med hindren om han är lös och det är inga problem. Dessutom låter han som en elefant när han kommer farandes så jag hör honom ;)

Men som sagt, min häst måste jag vänja vid tat ha fler medhjälpare så att han vet vad som gäller till treårs, men det får vi ta när vi kan komma iväg och träna i en riktig löshoppningsoval.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
710
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama