lösgjord i ryttarens höfter

Spirit

Trådstartare
Hur blir man bäst "lösgjord" & mest följsam i höfterna.
Jag har satt igång min valack igen & han har ett enormt påskjut bak där hans höfter rullar oberoende av varandra samt ryggen svingar i skritten.
Problemet är att jag kan inte följa med i rörelsen med mina egna höfter utan att "störa" han. Känns som om jag låser min högra höft fast den rullar på bättre än min vänstra sida :confused:
sitter jag och bara "juckar" paralellt fram & tillbaka så går det, men då följer jag inte med oberoende av bakbenens röelser & han kortar stegen & börja slå med huvudet pga han blir irriterad.
Är a/r riden sen jag köpte han för 1½ år sedan & tolererar inte längre framåt/bakåt juckandet.
Kräver att jag "rullar" med.

Har stått i tv-rummet & gjort höft/mag rullningar i åttor & samtidigt haft en sambo som legat dubbelvikt i soffan av skratt. Finns det någon bra övning för att bli mer följsam?

Sv: lösgjord i ryttarens höfter

Låsningar i bröstryggraden kan göra att du inte kan låta den skruvande rörelsen gå hela vägen upp till bh-bandet. Om du har en betongklump kring skuldrorna blir allt det andra under skvalpigt, vilket du inte vill.

Har samma problem själv sedan jag köpt ny häst med gång. På min blogg finns tips kring hur jag arbetar med det om du är intresserad. (Senaste lektionen fick jag jobba en del med detta).

Ev skulle du själv behöva en genomgång av en alterantiv behandl, för just nu är det viktigt att du är med hästen från första början just för att han ska börja fungera "normalt" igen...

Vet inte om Sally Swift har lite tips på övningar i sina böcker?
Har för mig att han som skrev "Dansa med hästar" hade lite tips i sin bok.

boken dansar med hästar har ett bra tränings program i sig, jag har riktigt risig rygg (naprapaten ville knappt peta på mig) och jag upplever när jag gör övningarna i boken att jag ganska snabbt blir mjukare i rygg, axlar, bäcken och nacke

Hur förljsam du kan vara handlar mycket om hur bra balans du har till häst.
Du måst evara säker på att du verkligen sitetr på mitten och att ditt bäcken är i ett "neutralläge".
De alra flesta kvinnor vill hmana i svank, och om du bara gör en sådan liten rörese som att tänka att du "drar upp kisseriet mot hakan" så skapar du maximal rörese i höftledeni ochmed att du tar bort svanken.
Prova också att sätta dig en liten aning längre fram i sadeln när du gör det.

Om du har problem med en a höften så kan det då beror på att du sitter snett i sadeln, viker dig i midjan, ellr att du har sämre rörlighet på ena sidan. ( själv hade jag en låsning i själva höftleden och hade vsårt att flytta söverskänkeln bakåt)
Prova din rörligehet i höftlederna med stretching eller naprapat.

Låsningar i SI leden påvrkar ocks din förmåga att flytta sittbenen framåt och bakåt.När jag har låsningar där kan jag inte galoppera höger ( stava gallop kan jag nästan aldrig =)

Låsningar i SL leden och fasettlederna där i kring kan få dig att vika dig i midjan. Du får svårigeheter att böja i ena varvet.

Ibalnd kan det vara så simpelt som en fråga om att kunna slappna av och rda med rumpan utan att klamra sig fast med låren, men eftersom du är oliksidg verkar det vara mer än så.

MVH SUSAN
LYCKA TILL

Den bästa och enklaste övningen man kan göra är att gå omkring med något på huvudet, som dom gör i Afrika. Det lösgör midja och höfter otroligt bra och ger samtidigt en mycket fin hållning :idea:

Jag får nog ta mig i kragen & uppsöka kiropraktiker & även se till att bli masserad.
Dock är det ingen panik, hästen var sämre igen i benen :cry:

vill du bli både massrad och kontrollerad i lederna så ta en Napprapat

Susan skrev:
De alra flesta kvinnor vill hmana i svank, och om du bara gör en sådan liten rörese som att tänka att du "drar upp kisseriet mot hakan" så skapar du maximal rörese i höftledeni ochmed att du tar bort svanken.
Prova också att sätta dig en liten aning längre fram i sadeln när du gör det.

Det där jobbar jag med just nu. Jag har blivit väldigt mycket mer medveten om min sits och börjar äntligen känna vad som händer med mina sittben, höfter och hästens rygg. Förut har jag bara suttit och spänt rumpan i stolsits, kan man säga :o ...

Min instruktör brukar säga "Fyll svanken" istället för att säga "svanka inte" och det blev en aha-upplevelse för mig. Nu börjar jag dessutom lägga till min egen känsla av hur mycket jag behöver spänna musklerna i magen/bålkorsetten ("dra upp kisseriet").

Samtidigt faller mina höfter på plats eftersom jag blir mycket rörligare i höfterna när jag slutar svanka, och mina lår lägger sig bättre mot hästen och mina tår står inte längre rakt ut. Allt detta är så nytt för mig att jag "aha-ar" mig fram genom ridningen numera :banana:

Lägg till att pållen jag rider behöver avlastningssits rätt ofta så kan ni gissa att jag har mycket sitsmedvetenhet att jobba med :p

Spirits fråga: jag försöker bli medveten om spänningar och läsningar samt omedvetna partier genom att stå och jucka och göra åttor precis som du. Jag dansar också (för mig själv) och försöker göra samma rörelser åt båda håll, vilket är mycket upplysande. Kan ju inte göra vissa saker likadant på båda sidor!

Jag stretchar höftböjaren speciellt, tränar lite Pilates och yoga, promenerar mycket och försöker då att fylla svanken så att höfterna blir rörligare medan jag går. Försöker även bli av med spänningar i korsryggen, och börjar nu fundera på resten av bröstryggen pga vad Carmenzita skriver.

På min instruktörs order har jag även lagt undan mina helskodda ridbyxor och rider numera med halast möjliga ridbyxor, både barbacka och med sadel. Detta för att öka mina möjligheter att röra mina höfter och sittben på hästen (samt för att förbättra balansen).

Det är så roligt att fler och fler börjar bli medvetna.

Som de stora säger : It's all in the rider...

Fyll svanken var ett väldigt bra uttryck - jag tro jag "snor" det av dig till boken...

Pm'a gärna vilken tränare du har.

Kan kopiera in lite som jag skrivit. Området är stort och det går att göra mer, lägger till lite angående höften också...

-----------------

Kroppsmedvetande-träning

För alla som håller på med hästar och vill rida på dessa är det viktigt att ha en viss självkännedom och medvetenhet. Vi har väl alla råkat ut för tillfällen när kroppen inte alls gör som hjärnan säger åt den? För att få en bättre ”kontroll” på våra rörelser och veta var vi har våra kroppsdelar finns det olika sätt att gå till väga. Det bästa sättet är att få hjälp av tex en Feldenkrais-pedagog eller en KMT-lärare (kroppsmedvetandeträning). Man kan dock börja så smått på egen hand;

Ha bekväma kläder på dig som du kan röra dig i. Var i ett rum där du inte blir störd av vare sig andra människor eller musik och tv.

Stå först bara rakt upp och ner på golvet. Känns hur fotsulorna kontaktar golvet, konstatera, ändra inget. Känn hur tårna går i marken och känn efter hur fotvalvet ser ut. Utforska var balansen ligger genom att lyfta på tårna, lyfta på hälen osv, utan att röra överkroppen för mycket. Försök göra rörelsen så liten som möjligt, men ändock kontrollerad och långsam. Pendla sedan från sida till sida, låt kroppen gå åt den sida den vill först, bestäm inte åt den. Är det någon skillnad på sidorna eller är de helt lika? Konstatera, ändra inget. Gör sedan samma sak (lyft tår-häl, pendla från sida till sida), men fokusera istället på knäna. Fortsätt upp till höften och känn skillnad eller likhet där. Gå sedan till axlarna, armarna och alla andra leder vi har i kroppen. Ta tid på dig, fastnar du på någon led, låt fokuset ligga kvar där tills du är nöjd, stressa inte.

När du känt igenom kroppen stående är det dags att göra det i liggande. Ligg direkt på golvet om det inte gör ont. Känns det obehagligt kan du ligga på ett tunt liggunderlag eller yoga/pilates-underlägg.

Jag brukar börja uppe från hjässan, men det går lika bra att börja i tårna, fingerspetsarna eller vad som känns bäst, huvudsaken är att man känner igenom hela kroppen. Man kan också välja om man vill titta på en sida först, eller båda samtidigt. Prova dig fram och se vad du trivs med!

Känn först igenom kroppen när du bara ligger, se skillnader och likheter och bara minns detta, ändra inget. Inget är mer rätt eller mer fel, det är bara så du ser ut just nu.

Börja sedan med tex ena axeln, lyft den först så högt du kan, kontrollerat och sakta. Se vilka andra kroppsdelar som påverkas, ända ner i tårna om rörelsen går så långt. Prova sedan att lyfta så lite du kan, kontrollerat och långsamt. Se vilka andra kroppsdelar som påverkas. Kommer det några spänningar någonstans? Känn var och se om det går att lyfta på ett annat sätt så du slipper spänningarna. Ta sedan den andra axeln, känn likheter och skillnader. Konstatera och minns. Lyft sedan armbågarna, först så mycket du kan, sedan så lite du kan. Känn efter i kroppen vad som påverkas. Några spänningar? Ta sedan handlederna och gör på samma vis. Fortsätt genom hela kroppen, konstatera och minns. Återkom till den första axeln och gör samma sak igen. Känns det annorlunda mot första gången eller känns det likadant? Kan du lyfta högre eller lägre? Kan du göra rörelsen långsammare? Mindre? Mer kontrollerad?

Avsluta med att återigen bara ligga stilla och känna igenom kroppen. Har något ändrats?

När man kommit så långt kan man börja i gående och göra på samma sätt. Sedan fortsätta uppe på hästryggen. Ja, hela tiden….

-------------------------

Du kan sedan ligga på rygg med benen vikta och fötterna närmare höften (som när man ska göra sit-ups tex). Ha fokuset på höften till att börja med. Börja sakta rulla bäckenet så att du tänker dig att svanskotan dras mot fötterna, att det sitter ett gummiband däremellan. Rulla sedan bäckenet åt andra hållet, att pubisbenet dras upp mot hakan. Gör rörelsen så stor som möjligt, så liten som möjligt, med så mycket muskelkraft som möjligt, med så lite muskelkraft som möjligt. När du utforskat med fokuset på höften kan du flytta fokus till ryggen, till bröstbenet, till hakan, till tårna osv. Vad händer och hur kan du ändra känslan och upplevelsen?

Toppen, jag skall printa ut ditt inlägg & försöka använda det i mina övningar. :D

Susan skrev:

Hmm. Nu blir jag väldigt förvirrad. För det jag lärt mej/fått höra tidigare är att det är mycket bättre att svanka i ryggen (men ändå sträcka upp sej) än att kuta med ryggen för då sänker oftast hästen ryggen. Att om man själv sitter med svank i ryggen (inte överdrivet då) så hamnar sittbenen "bättre" för hästen och den rundar hellre ryggen.
Så snälla, kan ni förklara varför den teorin om att inte ha svank och vad den grundas på?

När man svankar blir man inte alls lika rörlig i korsrygg och höfter, som man är då man har rätat ut svanken.
Jag tror inte att du kan hitta en enda ridlära där det står att det är en fördel att svanka. ( Rätta mig gärna om du mot förmodan skulle hitta någon.) :)

Hmm.. Inte en "ridlära" snarare en duktig instruktör som jag var på clinic med som sagt/skrivit det.
Men frågan är ju om det är samma typ av svank vi pratar om? För om vi står upp med rak rygg har vi ändå lite svank, då borde det vara samma sak när man rider om man sträcker upp sej men inte överdrivet.? Särskilt om man vrider om låren och ska sitta på de främre sittbenen?

Ryggraden skall vara i ett " neutralläge" när du rider.

Din ryggrad måste fungera som en stötdämpare för hästens rörelser.
Det funkar vare sig om du svankar, eller kutar med ryggen.
Det blir sämre än när ryttaren kutar, mycket beroende på att hon då helt saknar balans i ryggraden hon börjar då försöka hitta balansen i benen - och då var det ajöss med den där rörligheten i höftleden :devil:

Man talar i Dressyren om att hästen skall vara Igenom - Durchlassig . Det vill säga kraften från bakbenen skal arbeta genom hela hästensn rygg.
Ungefär som en dominoeffekt så påverkar varje kota framför varande kota i en kedjereaktion.
Hästen kan arbeta Durchlassig
- när den är i naturlig balans
- när den är fri från spänningar
- OCH - när ryttaren är durchlassig :cool:

För om ryttaren INTE är durchlassig så blockeras hästens rygg. :confused:
OCH DÄRMED hästens bakben :crazy:

En häst som arbetar bra lyfter ryttaren växelvis på höger och vänster sida framåt - uppåt. Ju bättre trav ju mera uppåt.

Om ryttaren sitter i svank så kommer kraften rakt under ifrån - ryggraden kan inte fjädra.

Hästen slår i ryttarens sits i varje steg och börjar spänna = sänka ryggen i stället. :cry:

Ryttaren måste altså sitta i en sådan balans att rörelserrna kan pulsera i hennes egen rygg, och vara så avslappnad runt sin höftled så att hästens rörelser kan öka och minska vinkeln i hennes höftled. :bump: :bump: :bump: - Då kommer den stora gången
( ja hästen måste vara rak också :angel: )

Många ryttare från den protugisiska skolan vill gärna överdriva en hållning som bäst kan liknas vid att brösta upp sig ( Det finns också en spansk ryttare i Dressyreliten)
Den är inte effefktiv ur Durchlassigkeit - domino - perspektiv.
Dens skapar en felaktig spänning i ryttarens rygg - och i hästens rygg under sadeln - orsakar höga knälyft...

Carmenzita skrev:
Låsningar i bröstryggraden kan göra att du inte kan låta den skruvande rörelsen gå hela vägen upp till bh-bandet. Om du har en betongklump kring skuldrorna blir allt det andra under skvalpigt, vilket du inte vill.
QUOTE]

Har funderat på detta intressanta och undrar om du kan berätta mer, vad menar du med "skvalpigt"? Menar du att en styv och stel bröstryggrad gör att underkroppen blir "för lös" eller att ryttarens medföljande rörelser inte blir tillräckligt mjuka och genomgående i kroppen? Eller nåt annat?

Totola skrev:
Hmm. Nu blir jag väldigt förvirrad. För det jag lärt mej/fått höra tidigare är att det är mycket bättre att svanka i ryggen (men ändå sträcka upp sej) än att kuta med ryggen för då sänker oftast hästen ryggen. Att om man själv sitter med svank i ryggen (inte överdrivet då) så hamnar sittbenen "bättre" för hästen och den rundar hellre ryggen.
Så snälla, kan ni förklara varför den teorin om att inte ha svank och vad den grundas på?

Utöver den bra beskrivningen du fick av Susan :bow: så vill jag bara tillägga att inte sitta med svank innebär inte att sitta med kutad rygg utan det är bara just svanken som skall in till ryggens neutralläge med hjälp av magmuskelaturen. Har du mkt svank naturligt när du står så får man givetvis jobba desto mer med just detta på hästryggen.
Med svank så, utöver att du missar ryggens stötupptagande effekt, så får du också väldigt vassa sittben rätt ner i hästens rygg. Fyller du istället ut svanken, och så att säga lyfter upp "kisseriet" mot hakan (som sagts tidigare) så lindar du så att säga in sittbenen i skinkorna vilket alla hästar upplever som mkt positivt och gången blir väldigt mkt bättre. Min häst är väldigt känslig för detta och bara genom att växla mellan att svanka-icke svanka så kan du se honom dansa-inte dansa direkt. Det blir hur tydligt som helst.

Med svank i ryggen har man dessutom mkt lättare för att hamna i bakvikt.

Som svar både till Susan och Saigon:

Ok, egentligen så var det nog bara ett missförstånd. För poängen var nog att det är bättre att svanka än att kuta med ryggen, men bäst att vara rak i ryggen.

Vet inte om jag personligen har "naturligt mycket svank" utan jag brukar sitta rakt men får tänka på att sträcka upp mej ibland (mest bara genom att titta upp) själv tänker jag inte så mycket på sitsen utan snarare på känslan av balans, kontroll och harmoni.

En intressant sak som jag tänkt på är - för att kompensera dålig balans hos en häst hur gör ni då för att sitta i balans? Eftersom man inte ska spänna sej? I nedförsbackar t ex så spänner jag magmusklerna för att kunna hålla min egen balans stadig och inte störa hästen. Är den spänningen negativ eller är just mag/ryggmuskler ok att använda?

Eftersom den häst som jag rider nu av naturen har sin tyngpunkt långt fram så måste jag i viss mån alltid "hålla i" oss båda. Och det gör jag då genom att hålla min hållning i magen -så att även om hästen tapapr balansen framåt - följer jag inte med -utan sitter kvar - och därmed så kan han ta ta hjälp av mig att komma tillbaka.
De muskelr jag använder är bålens satbiliserande muskler. Inte ryggen. :D

Om du villhitta dom så ställ dig med armarna i ridpossition framför en vägg.
Gå fram tills knogarna tar i väggen. Tryck nu in i väggen men utan att förändra din kropsppostion.
(samma muskler som när du krystar på toaletten, hostar, snyter dig, osv :o )
För att stå kvar - måste du ta i med din magkorsett. Den använder jag när jag rider. Den använder man också på en pilatesboll.
Specifikt för ridning behöver vi använda en del av korsetten- men inte hela korsetten för då blir vi stela - och släpper inte fram hästen.

Det här är en balanseradnde hjälp. Tar du i allt vad du har kommer hästen att stanna (om den inet är avtrubbad) eftersom du - har stannat hela ditt bäcken.
Du använder dig av dessa muskler vid en halvhalt- Istälelt för att dra tygeln bakåt, så låtsas du trycka den framåt.

Detta är en ombalansering och du gör den när du behöver den.
INNAN DU GÄÖR DEN SÅ MÅSET DU FYLLA UT SVANKEN- annars släpper du inte in hästen.
I ditt fall om du är kutig så tryck den bakre delen av revbenen upp i bröstet - sedan låtsas du trycka framåt.

Samma sak gäller balansen i sidlled.
Även om hästen tappar balansenoch vill ramla in i volten - så behöver inte jag falla med - om jag "sitter kvar" kvar på en exakt rund volt - så kan jag hjälpa hästen att hitta tillbaka. :cool:

Av den här anledningen tycker jag att det är vikitgt att ha järnkoll på sitsen. :D

Om jag kan kontrollera mina sittben så kan jag också kontrollera hela hästen.
Har jag då en häst som behöver hjälp kan jag då "lätta ur" med det ena sittbenet.
Alltså släppa fram.

I "min ridteori" är det helt naturligt att kunna sitta mer på utsidan - men samtidgt lägga en större del av den totala vikten inåt.
Hjälpen blir då
- Flytta skärpet utåt
- Flytta min revebensbåge inåt.

Samtidigt måste då mitt inre sittben vara placerat längre fram - om hästen skall få plats med inner bakben.
Och min yttre axel framåt - om hästen skall komma fram/runt med sitt yttre framben*.
( detta var diskussion om i en annan tråd - det är illustrerat i bilderna i müseler, men står tyvärr inte i texten)

* Om hästen skjuter ut bogen så har ryttaren vikt sig i midjan.

Det jag muttrat om AR har varit att hjälpgivningsystemet alltför ofta får ryttaren att vika sig i midjan och därmed omöjliggör balans både hos sig själv och hästen.

Ochså det jag skrev tidigare om durchlassigheit - dominoeffekten kräver att att hästens kotkroppar är placerade på rätt sätt efter varandra. (ni vet att domineffekten tar slut om brickorna placeras för mycket i sidled.)
Om man böjer hästen i sidled före man välver ryggraden uppåt så tappar man all dominoeffekt = duchlassigheit och kan därmed aldrig samla hästen korrekt igen.

Man måste alltid börja bakifrån bäckenet som är den första dominobrickan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka