lösdriftsfunderingar

Fillifjonkan

Trådstartare
Har 1 stor häst + en shettis som jag ska bygga lösdrift åt i sommar. Kommer att annonsera efter inackorderingar framöver och vill därför ha en lite större ligghall än vad mina två pållar behöver, ca 40 kvm hade jag tänkt mig.

Är det lagomt att ha 4*10m så att den blir långsmal?
Långsidan ska ligga mot söder, och jag hade tänkt att ha två öppningar. Är det bättre att dela av lösdriften så att det blir 20kvm på varje del och ha 2 öppningar i varje del?
Marken där ligghallen ska ligga har en svag sluttning. kan jag låta det vara så eller ska jag gräva så att det blir plant? Dräneringen borde ju fungera bättre om det sluttar.
Jag skulle vilja ha någon typ av plasttak för ljusinsläppets skull. Är det hållbart?
Visst finns det plasttak som ser ut som plåttak i utformningen?

Sv: lösdriftsfunderingar

Jag har ett lösdriftsstall på betet. 7 x 4 meter, två stycken 2 meter breda öppningar, en på kortsidan och en på långsidan. Två hästar kring 160cm ute dygnet runt (nu sommartid) och en A-ponny ute dagtid. Dessa hästar känner varandra och har gått tillsammans i hage dagligen i något över tre år. Men i praktiken är lösdriftsstallet för litet för att alla skall kunna vara inne samtidigt. Den lägst i rang får stå in själv medan de andra betar (och de vill han ju inte långa stunder) och när de andra är inne får han stå utanför med huvudet inne. Ytterst sällan och bara korta stunder alla tre samtidigt står inne. Två i taget är de däremot ofta ofta inne. Så om du inte bygger större, planera inte för så många inhyrningar i första hand.

Huruvida du skall dela av etc hänger ju på hur många hästar du tänkt ha där också och hur de kommer överrens inbördes.

Jag har plåttak, dels för att det skall matcha mina andra byggnader och dels för att jag vill ha mörkaste möjliga inne för att insekterna sommartid skall hålla sig utanför.

Sv: lösdriftsfunderingar

Jag vet inte om jag kommer att ha så många inack. på lösdrift. Max 2 till. Ska bygga stall nästa sommar och hade då tänkt hyra ut boxar. vill dock inte ha mer än max 3 inackorderings hästar överhuvutaget pga av markslitage.

Liknande trådar

Anläggning Vi ska bygga en ligghall. Jag har innan varit väldigt säker på hur jag vill ha den, men nu har jag tänkt och bollat olika ideer fram och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
15 245
Hästmänniskan Har 1 stor häst + en shettis som jag ska bygga lösdrift åt i sommar. Kommer att annonsera efter inackorderingar framöver och vill därför...
2
Svar
27
· Visningar
2 019
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Jaha, nu skulle man vara laglig och duktig och skaffa tillstånd att ha ponnyridning/ridlekis i pytteminiskala (2-3 hästar). Det blir...
2
Svar
31
· Visningar
3 068
Senast: Mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar