Lösdriftsfrågor - Hur göra?

nexxa

Trådstartare
Jag har två hästar ett sto på 17 år och en valack på 13 år och de älskar verkligen att vara ute. Först var jag lite tveksam till lösdrift men efter ett tag så tänkte jag; Varför inte?
Lösdriften är 9x6 så de har gott om plats där inne!
Problemet uppstår att de vägrar gå in där nattetid! Jag läste någonstans att det var 1 (!) timme för hästen att vänja sig vid ljus/mörker. Stämmer detta? Dock är skjulet rätt öppet av sig så det är nästan lika mörk/ljust där inne som ute, ändå väljer de att vara ute när det börjar ösregn :confused:
När vi kom upp en kväll så stod de ute och såg inte alls så glada ut över detta, men varför går de då inte in?!

Jag har i stället börjat ta in dem när det regnar mycket och då står de inne från 22/23 - 08.00/08.30 men de blir svullna i benen eftersom de är vana vid att röra på sig mer, speciellt mitt sto då.

Hur hade ni gjort?

Sv: Lösdriftsfrågor - Hur göra?

Jag hade låtit dom vara kvar ute. Huvudsaken är att det finns möjlighet för dom att gå in under tak. Om de sedan väljer själva att stå ute kan man ju inte göra något åt. Om stoet mår bättre av att vara ute och röra på sig så tycker jag att det borde vara viktigare..

Ja jag har funderat i dessa banor men så känns det så dumt att sitta hemma när de envisas med att stå i ösregn..tokiga hästar.

Ha dom ute du. Det skulle jag. Stör dom sig på regnet så går dom nog in. Du kan ju alltid lägga in hö i lösdriften så att dom vet att det är trevligt där inne om dom har svårt att vilja gå in.
Skulle ha alla min ute om jag hade möjlighet. Dom mår oftast såååå mycket bättre av det än att stå i stall.:smirk:

Men det är ju mörkt ute ganska snart nu.
Har du en lampa tänd i hallen kanske? Annars borde det inte vara några som helst problem mörker/ljus.
I min ligghall är det alltid dagslus/mörker som råder (då jag inte är där och pysslar/mockar).

/T

Går de in överhuvudtaget, problemet kan ju vara att de inte trivs därinne.

De är där inne ofta annars..ibland kan de stå där jätte länge!

Oki, det eliminerat. Då tycker jag som de andra, låt de vara ute.

Jo, en fråga till. Det kanske låter otrevligt när regnet smattrar på taket?

Fröken_Skåne skrev:
Jag har två hästar ett sto på 17 år och en valack på 13 år och de älskar verkligen att vara ute. Först var jag lite tveksam till lösdrift men efter ett tag så tänkte jag; Varför inte?
Lösdriften är 9x6 så de har gott om plats där inne!
Problemet uppstår att de vägrar gå in där nattetid! Jag läste någonstans att det var 1 (!) timme för hästen att vänja sig vid ljus/mörker. Stämmer detta? Dock är skjulet rätt öppet av sig så det är nästan lika mörk/ljust där inne som ute, ändå väljer de att vara ute när det börjar ösregn :confused:
När vi kom upp en kväll så stod de ute och såg inte alls så glada ut över detta, men varför går de då inte in?!

Jag har i stället börjat ta in dem när det regnar mycket och då står de inne från 22/23 - 08.00/08.30 men de blir svullna i benen eftersom de är vana vid att röra på sig mer, speciellt mitt sto då.

Hur hade ni gjort?

Jag har satt in en 15-W "nattlampa" med skymningsrelä, som tänder sig själv när det mörknar och tvärtom. Funkar bra.
Torr, tjock, skön bädd att ligga på är ett måste, annars går unghästarna inte in och lägger sig att vila.
Gott och mycket grovfoder.
De går inte in där om jag inte har mockat.
Innan jag satt in fönster, ville de inte använda lösdriften, de gillar att ha koll!!
Blåser det från det håll dörren är, går de inte in..
Alltså satt jag in ett stort fönster, samt köldridå för ingången!
Då funkade det!
De brukar gå in för att sova middag, ta skydd för insekter, stark sol, underkylt regn/snöblask.
Det är mina erfarenheter.
Men inte för vind och regn!

Våra har haft sina vindskydd ett år drygt, men först nu har dom börjat använda dom . Dom ligger o sover och vi har jättemycket halm så dom har det jättemysigt. Dom är där när det är både ljust och mörkt ute så det verkar inte ha nån betydelse. Men inte står dom där bara för att det regnar utan det är nåt annat som styr. Men det är ju skönt att det används när bonden gjort allt för att det ska bli bra. Vi var lite skeptiska i början.

Ja mitt rum ligger intill altanen så det smattrar bra, då åkte dock in för bara ett par minuter sedan ÖSTE ner och när jag kom upp stod det likväl i ösregnet, täckena hade läckt igenom och valacken gnäggade ynkligt på matte. De tvekade inte att gå in..ska försöka fixa med lyse innan jag låter de vara ute nattetid även i regn

Vårt skjul har två stora öppningar mitt emot varandra ca 140-160 cm breda (kanske mer?)..den ena sidan var stängd innan men då ville de inte gå in eftersom de ville ha flykt möjlighet på båda hållen, skjulets bredd är ändå 6 meter så jag tyckte inte att det gjorde så mkt att det var två öppningar då. Skjulet är vitt och känns därmed ljust. De har en halmbädd som de gillar att vara i, det syns att de varit där ex. under dagtid vid dåligt väder (mycket skit :p ) De äter hösilage nu (som de älskar) och har alltid att tugga på (dock ej bal ute i hagen)

Men ni har inte belysning i era?
Man tycker ju att hästarna är ute och skjulet är ungefär lika mörkt och att de borde vänja sig vid att mörkret faller på.

Låt hästarna reglera själv när de vill vara inne, så låt dem vara i lösdriften du. De klarar sig nog.

Jag vet men det känns hemskt när det ösregnar och täckena läcker igenom osv.. Hm.. :p

Fröken_Skåne skrev:
Jag vet men det känns hemskt när det ösregnar och täckena läcker igenom osv.. Hm.. :p
Haha, jag vet hur det känns :) I stallet där jag rider så går ju hästarna också på lösdrift, och ibland undrar man vad de tänker med när de står ute i hällande ösregn... men samtidigt så får man ju inse att hästarna vet själva vad de behöver. Har de dessutom fri tillgång på grovfoder så fryser de ju mindre ändå.

Ja iofs..jag kan säga att jag har varit en väldigt daltig person som tagit in tidigt och dessutom bara vid liiite regn.. så jag har tagit ett stort steg som nu tar in dem vid 22-23 :rofl:
Får väl arbeta på det här lite och tjata på stallägaren att fixa med lampa :angel: :D

Jag lånar en knapp här och frågar; hästar på lösdrift väljer alltså att gödsla i ligghallen?

Liknande trådar

Övr. Hund Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 945
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
4 446
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 704
Senast: Nominous
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama