G

grappo

min häst står på lösdrift. det funkar bra men det jag undrar är om halmen i ligghallen.Den blir blöt och hästarna bajsar där,ska det rensas ut helt eller lägger man ny halm ovanpå den gamla?:)

Sv: Lösdrift

Jag kalkar i botten och på delen där dom kissar mycket har jag torv i botten.Detta bränns ihop till en kaka,så jag tar bara bort pluttarna och lägger sen på ny fräsch torr halm dagligen.;)

Jag mockar inte ut alls utan lägger bara på ny halm när det behövs. Går åt en del när det är sånt skitväder när halmen blir blöt...

Jag mockar inte ut alls utan lägger bara på ny halm när det behövs. Går åt en del när det är sånt skitväder när halmen blir blöt...

Så gör jag också, för det mesta, ibland mockar jag lite. Fast det handlar väl mer om storbox än ligghall för min del.

Men blir det inte väldigt "pluttigt" inne då??:confused:

Jag mockar ut bajset och om det är blött på ytan minst en gång om dagen, oftast två... Halmar dagligen också. På så vis har jag alltid en jättefin, jättetorr och ren sovplats, som hästarna faktiskt ANVÄNDER!

vi gör som nordsvensken. tycker det fungerar jättebra, bädden är torr och fin trots "skitväder". skulle vi bara strött på och inte gödslat hade dom snart behövt trappa in :D (dom använder den MYCKET, har även hösilaget i ligghallen)

vi gör som nordsvensken. tycker det fungerar jättebra, bädden är torr och fin trots "skitväder". skulle vi bara strött på och inte gödslat hade dom snart behövt trappa in :D (dom använder den MYCKET, har även hösilaget i ligghallen)

håller med er. jag gör så oxå. byter sen till våren så lägger vi in nytt till nästa höst.

jag mockar både bajs och kiss varje dag, men halmen längst ner mot marken blir ju lätt blöt, lite äckligt. Hur har ni andra gjort, någon som lagt in något slags grus i botten för att halmen inte ska bli lika blöt? jag hörde att det kan vara bra så vi ska testa det i höst!

Jag har spån i vindskyddet, mockar ca 1 gång i veckan. hästarna bajsar bara på kanterna av vindskyddet. Det är rent och torrt stort sett, det tror jag beror på hur man har byggt vindskyddet eller utehallen. Den måste ju ha nån slags avrinning.

Jag har spån i vindskyddet, mockar ca 1 gång i veckan. hästarna bajsar bara på kanterna av vindskyddet. Det är rent och torrt stort sett, det tror jag beror på hur man har byggt vindskyddet eller utehallen. Den måste ju ha nån slags avrinning.

okej funkar det bra med spån? vi har funderat på att ha det till nästa höst för det är så svårt att få tag i halm där jag bor. det var visst brist på det här i år :(

När vi hade lösdrift så var det jord i botten, sen hade vi halm, så jag tog bort de värsta bajsarna & de blöta varje dag o fyllde på ny halm när de behövdes.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 248
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V