Sv: Lösdrift
Jag har haft mina hästar uppstallade, men har bytt till lösdrift. Skulle ALDRIG byta bort detta. Det är underbart. För det första så mår hästen bättre i kroppen när de får röra sig dygnet runt i kuperad terräng. De blir mjuka och smidiga, säkra på var de sätter fötterna och så får man faktiskt viss gratis motion och muskler, lite extra underhåll. Min andalusier har alltid haft gallor när han var uppstallad, men inte en enda sen han hamnade på lösdrift.
De mår bättre av fri tillgång på grovfoder och vatten, många är rädda att de ska bliu feta, men de blir de inte. De hets äter ofta lite i början men lär sig snart att det inte tar slut. Då går de och små äter lite och sover emellan, vilket är bra eftersom deras kroppar är skapta så, annars kan deras magar bli skadade.
Och så till den sociala biten. Hästar vill gå i flock för att kunna leka, känna sig trygga när de vilar, ha socialt umgänge och klia varandra o.s.v. Det värsta jag vet är hästar som står ensamma i "frimärkshagar", de är flockdjur. Det blir dessutom lugnare och trevligare i psyket, och man slipper olater som boxvandring/vävning/krubbbitning o.s.v.
När jag sitter inne i mitt hus och tittar ut och ser hur lugna och harmoniska de ser ut, så existerar inte ens tanken på att stalla upp dem igen. Klart att det inte är så kul att hitta en dyngsur häst i hagen, men de torkar ganska snabbt. I värsta fall kan de ju stå en dag, de får ju röra sig lite ändå. Det känns värre om den är uppstallad och man inte tar ut den på en tur. Och när det är mer än 15 minus brukar de få stå, det går åt mycket energi till att hålla värmen då. Annars ser jag det bara som ren bekvämlighet från oss att vi har dem inne. Om man frågar hästen vad den skulle välja så tror jag inte att de är överlkyckliga att stå inne. Vi har ju t.ex. lösdriftshall, men de är nästan aldrig där, bara för att göra sina behov...
Kan tillägga att mina hästar är långhåriga men de är i bra kondition, de är pigga och fräscha, jag rider och kör utan problem, och en av dem tävlar jag. Så man behöver alltså inte ha en rakad uppstallad häst för det. Dessutom får de bra motståndskraft när man håller dem på detta sätt, mina har aldrig varit sjuka.