J

Jenkoo

Ska nu flytta min foder ponny till ett ställe där dom har lösdrift.. Jag är ingen erfaren person på det området. fattar hur det funkar och så..

Men vad är era åsikter om lösdrift på en c-ponny?

Sv: Lösdrift

ingen som har erfarenheter av lösdrift?? Fördelar? nackdelar?

om du söker på lösdrift hittar du massor av trådar om det...

Jag har absolut inget ont att säga om lösdrift- hästarna blir friska, glada och får utlopp för sociala behov och rörelse!

Jag har haft mina hästar uppstallade, men har bytt till lösdrift. Skulle ALDRIG byta bort detta. Det är underbart. För det första så mår hästen bättre i kroppen när de får röra sig dygnet runt i kuperad terräng. De blir mjuka och smidiga, säkra på var de sätter fötterna och så får man faktiskt viss gratis motion och muskler, lite extra underhåll. Min andalusier har alltid haft gallor när han var uppstallad, men inte en enda sen han hamnade på lösdrift.
De mår bättre av fri tillgång på grovfoder och vatten, många är rädda att de ska bliu feta, men de blir de inte. De hets äter ofta lite i början men lär sig snart att det inte tar slut. Då går de och små äter lite och sover emellan, vilket är bra eftersom deras kroppar är skapta så, annars kan deras magar bli skadade.
Och så till den sociala biten. Hästar vill gå i flock för att kunna leka, känna sig trygga när de vilar, ha socialt umgänge och klia varandra o.s.v. Det värsta jag vet är hästar som står ensamma i "frimärkshagar", de är flockdjur. Det blir dessutom lugnare och trevligare i psyket, och man slipper olater som boxvandring/vävning/krubbbitning o.s.v.
När jag sitter inne i mitt hus och tittar ut och ser hur lugna och harmoniska de ser ut, så existerar inte ens tanken på att stalla upp dem igen. Klart att det inte är så kul att hitta en dyngsur häst i hagen, men de torkar ganska snabbt. I värsta fall kan de ju stå en dag, de får ju röra sig lite ändå. Det känns värre om den är uppstallad och man inte tar ut den på en tur. Och när det är mer än 15 minus brukar de få stå, det går åt mycket energi till att hålla värmen då. Annars ser jag det bara som ren bekvämlighet från oss att vi har dem inne. Om man frågar hästen vad den skulle välja så tror jag inte att de är överlkyckliga att stå inne. Vi har ju t.ex. lösdriftshall, men de är nästan aldrig där, bara för att göra sina behov...
Kan tillägga att mina hästar är långhåriga men de är i bra kondition, de är pigga och fräscha, jag rider och kör utan problem, och en av dem tävlar jag. Så man behöver alltså inte ha en rakad uppstallad häst för det. Dessutom får de bra motståndskraft när man håller dem på detta sätt, mina har aldrig varit sjuka. :)

Ja.. jag tror också att jag gör ett bra val att ha henne på lösdrift.. Det verkar hur bra som helst. Hon kommer finnas ca 6 km ifrån mej så det är ju skönt att slippa att åka och mocka varje dag då jag inte rider..
Andalusier.. det är något så fruktansvärt vackra hästar!

Dom som jag hyr lösdriften hos.. letar efter en andalusier. Visste inte nes vad det var förrän dom sa det. Så jag sökte på nätet.. och ja.. Herregud så fina dom var!!
Tackar och bugar för ditt svar! :bow:

Jag har mina hästar på lösdrift, nordis, varmblod och en welsh.
Jag kan inte komma på mycket negativt med lösdrift, möjligtvis att det blir kallt att göra iordning eller att vattnet fryser. Min nordis har ALDRIG (på sina 15 år) varit halt, förkyld eller sjuk på något sätt. Varmblodet har blivigt halt en gång men det berodde inte på lösdriften. Welshen är ju ny här men han trivs han med, han har stått i stall jämt och han trivs jätte bra.
Ett extra plus är ju vinterpälsen. ;) Mina hästar är också mycket piggare än te x min grannes häst som går inne på nätterna.

Jag rider nästan varje dag och rider alltid barbacka, kommer faktiskt inte ihåg när jag red med sadel senast, det är ganska mysigt att ta med träns och borstar till hagen och stå där och borsta och sedan bara rida iväg.

Det kanske inte passar in under denna frågan men ville säga det, och ibland längtar jag efter stall men när jag mockar åt grannes häst när hon e bortrest så tycker ja bättre om lösdrigt där ja behöver mocka 1 gång i månaden.

kan tänka mej att man kommer att sakna mockandet.. (till viss del)
barbacka mycket? Det låter mysigt.. Ska också rida utan sadel ibland så jag tränar upp min balans lite.. Plus att det är så mysigt.
I min hage kommer det att gå två ardenner, två halvblod och så min häst (russ/new forest)
hon kommer se sååå liten ut :smirk:

Okej, jag rider jätte ofta utan sadel, min häst jobbar bättre och jag sitter bättre och så tycker jag det är roligt.
:rofl:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Radannons Finns det någon som vill och kan ta hand om Zebra, född 2002, maxad C-ponny och valack? Han är föredetta riskolehäst och pga spatt ska...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: Lysasmatte
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama