Lewis

Trådstartare
Vi ska ha lösdrift för första gången i år med en flock på 7st föl/1åringar och undrar om jag kan få lite tankar, tips... Vi har stor ligghall med halm, angelagebalar samt ett uppvärmt vattenkar...

Sv: Lösdrift

Glöm inte saltstenen, men den kanske du redan tänkt på.

Om möjligt, två in/ut-gångar, annars så fastnar gärna en ranghög häst i dörren och ranglåga får äta när den ranghöga tycker att det är läge. Däremot blir det svårare för den ranghöga att passa två dörrar.

Skulle vilja tillägga att BRA Belysning ska finnas i lösdriften.
Vi har även en sk. nattlampa på dygnet runt.
Två utgångar eller en bred sådan.
Utgången ska kunnas stänga med skjutdörr eller liknande om det behövs.

Boxar i anslutning till lösdriften. Enklare för hovslagare och veterinär.
tillgång till varmt vatten är en fördel.

Fler krubbor än hästantal.

Strax utanför lösdriften bör man grusa rejält. Blir lätt lerigt där annars.

Tänk också på att hingstar har lättare att hålla sams än vad ston har.
I en lösdrift där det lätt går in 15 hingstar, går det bara in 8 ston.

AM

Så stor öppning eller så många öppningar som möjligt, så även ranglåga hästar vågar gå in, och inte "fastnar" därinne heller med nån tuff individ som passar öppningen.

Har sett bilder från Island, där man smart låtit göra jättelångsmala lösdrifter, med en långsida helt öppen, med köldridå för hela den långa öppna sidan.

Har man möjlighet, är det bra med öppningar från olika håll, som man kan öppna och stänga vid behov, om det är oväder från norr ena vinterveckan, eller västanstorm den andra, så inte regn och snö blöter ner den torra bädden därinne.

Ett hett tips är den sk."köldridå" som finns att köpa från lantbrukskataloger, tex Nordpost. Det är tjocka transparenta plastremsor, som sätts upp i dörröppningarna som skydd för insekter, blåst, regn och snö.
Hästarna lär sig snabbt att gå igenom dom.
Man behöver inte köpa de dyra metallanordningarna som hör till, vi klämde fast dem mellan två brädor och skruvade upp. ;)

Nattlampan du har - vad är det för en sort?

Vi är i färd att bygga en lösdrift med ligghall men har inte tillgång till ström just vid ligghallen och jag inser ju att det skulle vara ovärderligt. Batteridrivna nattlampor? :confused: ;)

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Marvin
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama