Sv: Lösdrift
Nu blir jag antagligen idiotförklarad här, men kan ingen förklara för mig vad det är egentligen?
Så klart du inte blir idiotförklarad.. detta är ju ett Forum där amn ska ställa frågor
Oj de är anna olika.
Enligt lagen måste man ha en ligg hall med minst 3 väggar och tak(gärna med 4 väggar och tak med dörr som man kan stänga!
Vatten ska de alltid finnas samt hö/hösilage samt mineraler.
De bästa är om amn har en stor lada där amn även har några boxar om någon häst blir sjuk eller när amn ska ge kraftfoder efter ridning!
Hagen ska vara stor så den inte blir nertrampad och geggig utan att de hela tiden finns gräs för hästarna att tugga på.Även på höst och vinter, även om de inte finns någe näring i gräset då så sysselsätts hästarna iaf!
Ett stall jag vet har lösdrift där går stallägaren ut varje morgon slänger åt hö samt kraftfoder till varje häst.De blir inge bråk om foder utan alla hästarna står lugnt vid sin hög och äter.
Sedan åker stallägaren och jobbar och hästägarna åker ut under dagen och rider och donr som vanligt.
De ger efterridning mat till sin egen häst och sedan släpps de ut igen!
Sedan på eftermiddagen vid 17 kommer de hö igenoch kraftfoder samt hö vid 22 tiden
Ett annat stall har löst de på följande sätt...
I ladan ligger de rundbalar med hö som hästarna kan äta av när de vill äta..
Och mineral kar som de an äta av när de vill samt saltsten och vatten
Varje hästägare komer ut och rider som vanligt och ger då själva kraftfoder till hästen!
De är billigt och bra
Själv har jag försökt att ha min häst på lösdrift men hon gillar de inte och jag fick lov och stalla in henne!
Men en normal häst som får päls kan gå ute utan problem tycker ja. Kan vara lite svårt för tävlingsmänniskor att stå på lösdrift då amn vill åt spolspilta och sånt!