H

Halshuggen

Tycker att det där med lösdrift låter väldans bra, men undrar hur det fungerar med kraftfoder, om någon låter hästarna få fri tillgång m.m.
Har ingen egen häst, men är ändå intesserad. :D

Sv: Lösdrift

Jag har en häst på lösdrift (och en annan som är uppstallad). Jag tycker att det är ett jättetrevligt sätt att hålla häst, och hon trivs finfint också :D . Hon får fri tillgång på hösilage, och har en stor ligghall med halm och saltsten. Dessutom får hon kraftfoder från en hink på stallplanen. Eftersom det är fler hästar i hagen, tar jag ut henne och fodrar henne ur hink medan jag pysslar om henne och kollar benen och sånt.
Lösdrift är jättebra, men betyder inte 'mindre jobb', utan nästan mer ... hagen ska mockas och hållas koll på, och hästen måste ju plockas in och ut för kraftutfodring. Dessutom måste de alltid ha nåt att tugga på, så de kan hålla värmen på nätterna.
Men jag gillar lösdrift :banana:

Jag har mina båda på lösdrift och vi har stall med varsin box till hästarna som sitter ihop med hagen så alla häster kommer in i sin box varje dag och får kraftfoder samt någon timmes vila (brukar dom uppskatta, dom flesta lägger sig och sover då). Det fungerar jättebra tycker jag...man får ha hästen på lösdrift men får ändå fördelarna med stall (enskild utfodring och möjlighet att ha dom inne när det verkligen behövs osv).

Jag har hästen på lösdrift. Vi har inte fri tillgång på grovfoder utan fodrar 4 ggr/dygn vintertid. jag har bara erfarenhet av feeeeta hästar om de får fri tillgång (nu talar jag om islandshästar) så länge de är 2 år eller äldre.

Kraftfoder fodrar vi i byttor direkt i hagen till de 4 hästar som går i hagen nu. Det brukar gå bra, de lär sig rätt snabbt i vilken ordning de får mat och var de ska stå. Så får man ju stå med och vakta lite så att de håller sig till sin bytta tills alla ätit upp. Om olika hästar har väldigt olika behov (=olika mängd mat) så blir det ju svårare. Då får man stödfodra de/de som behöver mer helt enkelt.

Vi har tillgång till stall och boxar och använder dessa om hästen blivit svettig och det är kallt ute eller om någon häst skulle skadas. På vintern är det också skönare för en själv att fixa med hästen inomhus.

Okej. :) Är ligghall med två eller tre väggar bäst?

Jag har båda mina hästar i olika lösdrifter. De sköts ungefär samma, alla hästarna i respektive flock serveras lika mkt hö- det rör sig om islänningar så de är lika i storlek o grovfoderbehov. Inte fri tillgång, jag hade gärna prövat det, men äger inte stallen så jag anpassar mig. Kraftfoder ges i unghästens lösdrift till alla hästar samtidigt, lika mängder, och hästarna passas medan de äter, ingen får stjäla den andres hink. Ridhästen får kraftfoder av mig ute i stallgången, eller så fodrar vi bägge hästarna samtidigt och vaktar. Jag tillämpar inte fasta tider för kraftfoder, o ger inte så mkt att det måste delas upp i flera omgångar, så det här går utmärkt för min del iaf :)

Man måste väl ha 3 väggar.. efter vad jag hört iaf!

Halshuggen skrev:
Tycker att det där med lösdrift låter väldans bra, men undrar hur det fungerar med kraftfoder, om någon låter hästarna få fri tillgång m.m.
Har ingen egen häst, men är ändå intesserad. :D

Lösdrift är det enda riktigt vettiga alternativet för hästar som inte tävlas (och tävlar man får man acceptera att man jobbar mot hästens naturliga beteende till viss del).

Fri tillgång på grovfoder är utmärkt eftersom hästarna då kan reglera värmen på egen hand. Försiktighet är att föredra om hästarna inte har haft fri tillgång innan, då vissa individer är för glupska. Men prova och håll koll på hullet!

Kraftfoder bör man absolut inte ha i någon slags fri tillgång eftersom hästen naturligt inte har samma spärrar för när det är nog, dessutom kan stora mängder kraftfoder ställa till det ordentligt för tarmsystemet!

Liggplats med torr yta skall man ha som räcker till alla hästarna.

Framåt för lösdrift - låt din häst vara häst.

Okej. :) Kan man ha något annat än halm i ligghallen, och hur ofta brukar man mocka ur ligghallen/hela hagen?

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur