Glimfeather

Trådstartare
Nu har äntligen snön kommit och marken är någorlunda hård. Är jag helt ute och cyklar när jag tycker att jag kan släppa mina hästar på lösdrift dygnet runt nu? Jag har ett oklippt fullblod (som givetvis ska få ha vintertäcke på sig) och en dartmoorponny med mycket vinterpäls och en massa fett ( :angel: ). Stallet är inte det varmaste och de har hela tiden gått tillsammans i den stora boxen som vätter ut mot hagen (som nu ska få vara öppen dygnet runt). kan jag ha dem ute redan inatt? anledningen till att de inte gått ute innan är den att fullblodet helst inte ska stå i lera upp till knäna dygnet runt när muggen gillar hennes ben.

Senast ändrad:
Sv: Lösdrift

Du kunde ju ha släppt dem lite tidigare så de hade vant sig om du frågar mig.
Men ang. fullblodets mugg... om du ska ha lösdrift i dina hagar bör du kanske dränera dem bättre, för det blir ju ett högre tryck på marken än om de bara är ute några timmar om dagen.

Släpp dem så får du väl se vad de gillar det.
Om de står i ett kallstall, är vana att stå med "öppen dörr" även vintertid så är det väl inga problem att släppa dem. Ha bara god koll så att de vänjer sig vid det... annars ska du kanske vänta till våren.

Sv: Lösdrift

jag har inte öppen dörr eftersom när man öppnar deras dörr kan de gå ut i hagen. men det blir rätt kallt inne iaf. jag kunde inte släppa dem innan eftersom det var så geggigt då och dränering är inget alternativ tyvärr. och till våren när det blir grggigt igen får de komma in på natten. de är nästan ute jämt ändå. bara inne några timmar. ser helst att de är ute så mycket som möjligt. de har ju fortfarande möjlighet att gå in om de känner för det.

Liknande trådar

Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 418
Senast: Lager
·
Foder & Strö För två veckor sedan tog jag över två shettisar som alltid stått på box, de var inne ca 15-08 med i princip inget strö men alldeles för...
Svar
5
· Visningar
1 301
Senast: A_NN_A
·
Hästmänniskan Tänkte först vara anonym men de flesta i min närhet vet redan allt.. Vart ska jag börja? Jag vet inte hur jag ska lösa saker i mitt liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 066
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 691
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka