Sv: Lösdrift vs stall
1. Vad är egentligen skillnaden? Alltså blir det mer/mindre att göra?
2. För - och nackdelar med lösdrift?
3. För - och nackdelar med att ha häst i stall?
4. Hur stor ligghall behövs för 3 hästar? Hur ska det se ut? Spån? Halm? Hö? In och utgång hur ser det ut utan att det ska bli korsdrag?
1. Skillnaden i arbete menar du? Tja, i en lösdrift behöver du mer
sällan, eller aldrig, mocka. Våra hästar bajsar inte i ligghallen utan i hagen och efter som att den är omkring 30 hektar så blir det ingen mockning alls. Vi brukar dock ränsa ändå lite där de har sina toaletter, men det finns inget som säger att vi behöver.
Färre fodringar blir det om man inte ger kraft flera ggr om dagen. Hästarna ska ju ha fri tillgång på grovfoder oftast och då behöver man ju inte fylla nytt mer än en gång per dag, vissa fyller bara ett par gånger i veckan. Däremot så är det ju ganska mycket grovfoder de ska äta ofta, mer än i stall, och därför kan det ju vara lite tyngre i vissa fall.
2.
Fördelar: Det är bra för hästen framförallt. De blir mer harmoniska när de får röra sig fritt. Hästar är klaustrofobiska bytes- och flyktdjur, de rör sig på öppna ytor för att tidigt se ev fara och ha stor möjlighet att fly. En box i ett stall är alltså helt fel för en häst. De är dessutom flockdjur och en del hästar kan känna sig trängda i en box med en häst som granne om den andra hästen är avvisande. En häst i en box kan inte gå undan om grannen vill det och kan då bli mycket orolig utan att vi eg ser det.
De har möjlighet att röra sig hela tiden vilket är vad de är gjorda för. Deras ben och leder mår bättre och håller längre. Dessutom är deras organ och kroppar gjorda för rörelse och hålls bättre igång om hästen rör sig som den ska. Den kan dessutom äta regelbundet som hästar är skapta att göra. Och de får en bättre flocksituation.
Dessutom är det billigare och enklare (mindre jobb). Jag känner också att det är skönt att veta att min häst motionerar sig själv så att han håller sig i form och kan springa av sig om jag inte kan rida på några dagar. Han får heller aldrig tråkigt och han har hela tiden sin flock och mat+vatten.
Nackdelar: Jag har inte erfarat någon än men det finns ju de som anser att deras hästar blir tjocka av att ha fri tillgång på foder. Om detta stämmer kan jag inte svara på. Sen kan en del kanske tycka att det är lite problem med hur man ska göra med täcken. Ofta behöver en häst som rids, ha täcke, och då är det väldigt viktigt att det sitter bra på hästen efter som att den rör sig med det dygnet runt. Jag har dock aldrig hört att det på något sätt har blivit problem med blöta täcken etc. De håller vätan bra.
3.
Fördelar: Man kan låta hästen slippa ev. täcke på natten (om sån service finns). Man fodrar också oftare oftast, då syftar jag på kraftfoder. Man har ett varmt stall att pyssla med hästen i.
Nackdelar: Hänvisar till fördelarna med lösdrift - alla dessa saknar stallet. Hästen står stilla aldeles för länge vilket gör att det blir för mycket belastning på benen. Kroppen hålls inte igång. Man måste ofta byta täcken vid ut- och insläpp. Hästen får ofta tråkigt och det strider mot dess natur att stå i en trång box.
4. Ligghallens storlek ska vara 80% (om jag minns rätt) av storleken på en godkänd box för häst - gånger så många hästar man ska ha. Så alltså 80% av boxstorlek x3 i ditt fall. Minsta utrymme i box för liten häst är 8kvm och för stor häst 9kvm.
Har du alltså tre "stora hästar" räknar du alltså 9x0,8 =7,2kvm och sen detta gånger 3.
Jag tycker att halm är bästa underlaget för det blåser inte runt som spån och det är varmare och fräschare än torv (som man dessutom inte får lägga ut hur som helst).
Det måste finnas minst två utgångar anser jag. Enligt bestämmerlserna räcker det med en tror jag - men den ska vara stor som en långsida typ. Läs om det på djurskyddsmyndighetens hemsida. Det finns även bestämmelser om takets lutning.
Jag tycker att man ska se till att det finns ett vindstilla ställe i ligghallen. Man brukar också sätta utgången/arna mot söder = varmare och mindre vindar därifrån.
Vi har högt i tak och därför också möjlighet att inte ha vägg ända upp till taket. Detta förhindrar att det blir turbulens i vindarna och därför snöar det inte in i ligghallen. För att uppnå detta kan man också sätta plankorna (väggarna) med luft imellan så att vinden kan komma igenom.
Grovfoder ska de såklart ha fri tillgång på. Hö eller hösilage, jag gillar hösilage efter som att det ofta är mer näringsrikt och dessutom verkar de tycka att det är godare. Men det blir dåligt fortare och man bör ha lite extra koll och helst inte utfodra det direkt på marken när det är blött och lerigt.