Lösdrift vs stall

MsSleepalot

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden? Alltså blir det mer/mindre att göra?

För - och nackdelar med lösdrift?

För - och nackdelar med att ha häst i stall?

Hur stor ligghall behövs för 3 hästar? Hur ska det se ut? Spån? Halm? Hö? In och utgång hur ser det ut utan att det ska bli korsdrag?

Sv: Lösdrift vs stall

Det blir ju mindre att göra med en lösdrift, man behöver inte mocka lika ofta, oftast går ju hästarna ut och gör sitt, och man behöver inte sköta in och utsläpp. Det tycker jag är fördelarna. Plus att det är ett toppenalternativ för exempelvis hosthästar.

Nackdelarna tycker jag är att om hästen inte är van så vilar den inte på samma sätt som den gör i en box där den känner sig trygg med ett eget utrymme, utan någon annan häst som stör. Men alla kan vänja sig med lösdrigt. En annan nackdel(gäller väl mest hästar som tävlas och tränas hårt) är att de blir oftast lite lurvigare om de går ute.
Jag vet inte dom exakta måtten, men kan tänka mig attt dom ska åtminstone ha samma utrymme/häst som dom har i en box.
Det vanligaste är att man har hästarna på halm, det är oxå varmast. Jag skulle ha fri tillgång på hö/hösilage om dom går ute dygnet runt.

In och utgång bör vara en öppning på en sidan av ligghallen, annars blir det automatiskt korsdrag.

:D

1. Vad är egentligen skillnaden? Alltså blir det mer/mindre att göra?

2. För - och nackdelar med lösdrift?

3. För - och nackdelar med att ha häst i stall?

4. Hur stor ligghall behövs för 3 hästar? Hur ska det se ut? Spån? Halm? Hö? In och utgång hur ser det ut utan att det ska bli korsdrag?

1. Skillnaden i arbete menar du? Tja, i en lösdrift behöver du mer sällan, eller aldrig, mocka. Våra hästar bajsar inte i ligghallen utan i hagen och efter som att den är omkring 30 hektar så blir det ingen mockning alls. Vi brukar dock ränsa ändå lite där de har sina toaletter, men det finns inget som säger att vi behöver.
Färre fodringar blir det om man inte ger kraft flera ggr om dagen. Hästarna ska ju ha fri tillgång på grovfoder oftast och då behöver man ju inte fylla nytt mer än en gång per dag, vissa fyller bara ett par gånger i veckan. Däremot så är det ju ganska mycket grovfoder de ska äta ofta, mer än i stall, och därför kan det ju vara lite tyngre i vissa fall.

2. Fördelar: Det är bra för hästen framförallt. De blir mer harmoniska när de får röra sig fritt. Hästar är klaustrofobiska bytes- och flyktdjur, de rör sig på öppna ytor för att tidigt se ev fara och ha stor möjlighet att fly. En box i ett stall är alltså helt fel för en häst. De är dessutom flockdjur och en del hästar kan känna sig trängda i en box med en häst som granne om den andra hästen är avvisande. En häst i en box kan inte gå undan om grannen vill det och kan då bli mycket orolig utan att vi eg ser det.
De har möjlighet att röra sig hela tiden vilket är vad de är gjorda för. Deras ben och leder mår bättre och håller längre. Dessutom är deras organ och kroppar gjorda för rörelse och hålls bättre igång om hästen rör sig som den ska. Den kan dessutom äta regelbundet som hästar är skapta att göra. Och de får en bättre flocksituation.
Dessutom är det billigare och enklare (mindre jobb). Jag känner också att det är skönt att veta att min häst motionerar sig själv så att han håller sig i form och kan springa av sig om jag inte kan rida på några dagar. Han får heller aldrig tråkigt och han har hela tiden sin flock och mat+vatten.
Nackdelar: Jag har inte erfarat någon än men det finns ju de som anser att deras hästar blir tjocka av att ha fri tillgång på foder. Om detta stämmer kan jag inte svara på. Sen kan en del kanske tycka att det är lite problem med hur man ska göra med täcken. Ofta behöver en häst som rids, ha täcke, och då är det väldigt viktigt att det sitter bra på hästen efter som att den rör sig med det dygnet runt. Jag har dock aldrig hört att det på något sätt har blivit problem med blöta täcken etc. De håller vätan bra.

3. Fördelar: Man kan låta hästen slippa ev. täcke på natten (om sån service finns). Man fodrar också oftare oftast, då syftar jag på kraftfoder. Man har ett varmt stall att pyssla med hästen i.
Nackdelar: Hänvisar till fördelarna med lösdrift - alla dessa saknar stallet. Hästen står stilla aldeles för länge vilket gör att det blir för mycket belastning på benen. Kroppen hålls inte igång. Man måste ofta byta täcken vid ut- och insläpp. Hästen får ofta tråkigt och det strider mot dess natur att stå i en trång box.

4. Ligghallens storlek ska vara 80% (om jag minns rätt) av storleken på en godkänd box för häst - gånger så många hästar man ska ha. Så alltså 80% av boxstorlek x3 i ditt fall. Minsta utrymme i box för liten häst är 8kvm och för stor häst 9kvm.
Har du alltså tre "stora hästar" räknar du alltså 9x0,8 =7,2kvm och sen detta gånger 3.

Jag tycker att halm är bästa underlaget för det blåser inte runt som spån och det är varmare och fräschare än torv (som man dessutom inte får lägga ut hur som helst).

Det måste finnas minst två utgångar anser jag. Enligt bestämmerlserna räcker det med en tror jag - men den ska vara stor som en långsida typ. Läs om det på djurskyddsmyndighetens hemsida. Det finns även bestämmelser om takets lutning.
Jag tycker att man ska se till att det finns ett vindstilla ställe i ligghallen. Man brukar också sätta utgången/arna mot söder = varmare och mindre vindar därifrån.
Vi har högt i tak och därför också möjlighet att inte ha vägg ända upp till taket. Detta förhindrar att det blir turbulens i vindarna och därför snöar det inte in i ligghallen. För att uppnå detta kan man också sätta plankorna (väggarna) med luft imellan så att vinden kan komma igenom.

Grovfoder ska de såklart ha fri tillgång på. Hö eller hösilage, jag gillar hösilage efter som att det ofta är mer näringsrikt och dessutom verkar de tycka att det är godare. Men det blir dåligt fortare och man bör ha lite extra koll och helst inte utfodra det direkt på marken när det är blött och lerigt.

tintilar skrev:
1. Skillnaden i arbete menar du? Tja, i en lösdrift behöver du mer sällan, eller aldrig, mocka. Våra hästar bajsar inte i ligghallen utan i hagen och efter som att den är omkring 30 hektar så blir det ingen mockning alls. Vi brukar dock ränsa ändå lite där de har sina toaletter, men det finns inget som säger att vi behöver.

Måste bara fråga vad ni har för avmaskningsstrategi i övrigt?
Även om hagen är STOR så finns väl ändå risk för parasittryck, om inte annat beroende på hur många hästar som går där osv?

F ö så är jag mycket positivt inställd till lösdrift, men jag tror inte man skall ta för givet att det är så mycket mindre jobb. Koll / visitation av hästarna krävs ju, och där vi bor skulle jag också vilja ha tillgång till boxar för hästarna att torka i efter ridning vintertid.

En del av arbetsbördan beror också på om man *kan* ha fri tillgång på foder (behov och näringsmängd är ju inte minst viktig här!). Vill man inte ha mulliga eller feta ridhästar så kanske det inte går för alla individer.

Jag tillhörde förr dom som ansåg att lösdrift var "hemskt"..:smirk:

Tills fler och fler (inte bara islandshästfolket) valde att skaffa lösdrift och nu ser jag nästan bara fördelar!

Kanske inte lika mycket för mig som för min häst!

Hästen får göra det som den är född till, dvs röra på sig hela tiden och jag som har haft unghäst tycker jag får mycket "gratis" i o m det.
Dvs min häst har redan busat av sig överskotts-energin och tycker det är roligt när han får jobba, lyssna och lära utan en massa "bus" i kroppen!

Dessutom får han fri tillgång till hö och detta gör att hans mage hela tiden är full och glad:d
Dvs, jag behöver inte planera vår tid tillsammans på samma sätt som innan då det var fodringar en viss tid och man visste att hästen precis hade ätit för mycket för att kanske ut o tränas hårt..

MEN..jag tycker givetvis att allting hänger på OM man har en BRA lösdrift.
En hage och ett skjul är INTE allt som behövs utan man får tänka på mer än så tycker jag.

Jag däremot hade gärna sett att min häst stod installad.
Dels tycker jag det är mysigt att filosofera samtidigt som jag "rör runt i spånet"..och känslan av att vara klar när man stänger stalldörren saknar jag..

Att det blev mockat, fodret framlagt, hästen intagen och iordninggjord, vi var ute en tur..kom in, gosade och det sista jag såg var en ren nöjd häst i en ren box.
Det ÄR en härlig känsla..

I stället har jag nu alltid en skiten häst med päls ut till E6;an ;) och de dagar då jag inte hinner så mycket går mest åt till att kolla om alla hästarna i lösdriften mår väl, att lösdriftstallet är mockat å fint osv..

MEN min häst var lycklig och glad på ett annat sätt!

Jag tycker man ska välja det alternativet som passar en själv bäst!
Det ska vara ROLIGT att ha häst och tycker man att installning är det bästa alternativet så ska man välja det..eller vice versa.

Jag tror hästarna mår väl vilket som..för vi alla vill ju våra hästars bästa!

Här är bilder från själva stalldelen.
Vi hade halm först men valde att gå över till torv..då pållarna plötsligt fick för sig att stallet var en toalett.
Detta blev mkt mkt bättre med torven som värmer lika bra.
Nu gick våra hästar nästan aldrig in i stallet för lösdriften ligger i ett skogsbryn och skogen skyddar mot vind osv och utanför stallet finns det som ni ser ett tak där de hellre står än går in..
tryggsstall1.jpg
[/IMG]
tryggsstall2.jpg
[/IMG]

Måste bara fråga vad ni har för avmaskningsstrategi i övrigt?
Även om hagen är STOR så finns väl ändå risk för parasittryck, om inte annat beroende på hur många hästar som går där osv?

F ö så är jag mycket positivt inställd till lösdrift, men jag tror inte man skall ta för givet att det är så mycket mindre jobb. Koll / visitation av hästarna krävs ju, och där vi bor skulle jag också vilja ha tillgång till boxar för hästarna att torka i efter ridning vintertid.

En del av arbetsbördan beror också på om man *kan* ha fri tillgång på foder (behov och näringsmängd är ju inte minst viktig här!). Vill man inte ha mulliga eller feta ridhästar så kanske det inte går för alla individer.
Ang parasittryck.. Hästar i naturen avmaskas inte, och de både bajsar och äter. Men hästar som har stora ytor äter inte där de bajsar - därav toaletterna. Dock mockar vi ändå när vi får tid och lust. Som hästmänniska är mockning ingenting som stör, men det är såklart lite svårare med fastfrusna högar under metertjock snö. ;) För övrigt är det sju hästar på ca 30 hektar. Och vi avmaskar 2 ggr om året - iaf jag och det hoppas jag att de andra också kommer att göra.

Visiterar du inte din häst alltid en gång om dagen? Detta är inte mer jobb än vanligt. Man ser efter sin häst när man kommer dit. En gång om dagen räcker bra även om hästarna går ute dygnet runt. Eller tycker du att man bör göra det oftare? Sen slänger man ju alltid ett öga på de andra när man är där så att man ser att de står på alla fyra.

Det är lag på att det ska finnas boxplats och förutom varmstallet som ska byggas om så har vi ett eget kallstall åt våra hästar med egna boxar. Men vi har dem aldrig inne så det blir inget där att mocka. Änsålänge har jag torkat min häst själv efter ridning, men det finns som sagt boxar att ställa dem i.

Ja en del påstår att hästarna äter sig feta. Jag lägger inga värderingar i det då jag aldrig varit med om det själv. Men jag har mycket kvar att se. Har för mig att jag nämnde detta i mitt inlägg, men det kanske var i ett annat. Vi har iaf inga mulliga eller feta hästar i vår lösdrift - än. :cool:

Tack för utvecklingen :)
Det stod ju t ex inte så mycket om antalet hästar i ditt första inlägg, och det är en viss skillnad på 7, 17 eller 27 ...

Gällande fri tillgång och kroppsform på hästen så är vårt problem att vi inte får tag i grovfoder med sånna värden så att det passar. Helst skulle vi ha hösilage, men det har vi för få hästar till osv.

Trots detta så funderar vi på VAD vi kan göra för att lösa allt på ett så smidigt och hästtrevligt sätt som möjligt. Inte minst vore det skönt att få en sovmorgon nån gång i bland ... ;)

För oss har lösdriften verkligen förbättrat tillvaron. Vi började med det då vår shettis varit hostig och dammallergisk hela sitt liv. Sedan hon flyttade "ut" hörde vi henne faktiskt aldrig hosta, trots att vi ibland fick fodra med torrt hö och inte ensilage.
Vår äldsta häst har haft stora svullna underben och kotor på morgnarna efter en natt i stallet under alla de 15 år vi haft henne. Men tack vare lösdriften rör hon sig mer på natten, får bättre cirkulation och benen är torra o fina på morgonen. Alla hästarna vi haft här har blivit piggare, bättre musklade och merr frimodiga när de fått bestämmma själva.
Och jag får sovmorgon om jag vill och har lättare att hitta stalllhjälp när jag reser bort. Sen brukar jag vara i stallet 2-3 gånger per dag ändå, men det är bara för att jag själv vill...

Ja det är skillnad på 7 och 17.. ;) Vi har bara 7 hästar för att kunna stänga av ena ligghallen samt för att det blir väldigt tungt att böra hösilage annars och vi vill utfodra varje dag för att hålla hösilaget så fräscht som möjligt - det ska inte ligga i hagen mer än ett par dagar innan det äts upp tycker jag.

Vi hade hösilage till våra, då 4 hästar, hela hösten. Men de två stallinackorderade åt iof av samma balar så de tog slut på mindre än en vecka - som tur var. Det är så olika det där. Men våra hästar åt ca 1 bal var i månaden (lite mer kanske), och har man då 4-5 hästar så bör det ju vara tillräckligt för att kunna ge hösilage (ffa om man har det stående inne). Men som sagt, det är väldigt olika.

Har lösdrift för två hästar och har bara positivt att säga om det. Det ända som varit lite krångligt för mig är vattnet. Men tack och lov ha vintern varit snäll hittills i år. Såg dock ett tips i en annan tråd om att man kunde köpa en okrossbar doppvärmare till akvarium på 250w som tydligen kan funka trots att det är 20 minus, vilket jag gärna provar. Har själv stampat jordgolv, med torv ovanpå , sen spån och sist en massa halm. I en ligghall utan utfodring ska vuxna hästar ha minst 80% av arean i en box, alltså 80% av 9 m2 ( nu gäller detta mått de stora hästarna, sen finns det ju givetvis andra mått för mindre oxå). Så då får man gångra det med hur många hästar man tänkt. Takhöjden ska vara över 1,5*mankhöjd, lägst 2,2m. Öppningen in och ut bör vara minst 1,5*2,2. Sjukbox ska finnas om man har många hästar, kommer ej ihåg men jag tror det är från antingen tre eller fyra. Innan man öppnar lösdriften är det en bra ide att ta dit djurskyddsinspektören så att den får kika att det är okej. Kostar några hundringar (ca 300kr kanske)men då vet man att det hela är bra för hästarna iallafall. Dessutom kan det va bra ifall man blir anmäld oxå, vilket jag blitt två gånger nu på ett halvår. Oftast är det bara folk som inte har nått hästvett alls eller avundsjuka. Sist anklagades mina hästar för att sprida salmonella tex:rofl: vilket e så skrattretande, för vem vet inte om att det sprids då det handlar om ohygienisk hantering av rått kött osv...

tintilar, vi har två islandshästar - så ensilage i storbal är i dag INTE aktuellt ... då blir det inte tunnor utan lurviga badbollar i hagen!
(därav önskemål om "perfekta" värden).

Signe, sjukbox skall finnas från första hästen, men du måste inte ha en per häst.

Som en bisats kan sägas att salmonella kan spridas genom frukt och grönsaker: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=225
(dock inte ett skäl att anmäla hästarna ...)

Tack för en jättebra tråd!
Har fått svar på frågan Lösdrift vs stall och är helt övertygad om att det är det jag ska ha den dagen jag köper häst :D

Nu har jag inte (idag) förmånen att bo på egen gård eller i eget hus på landet med tillgång till egen hage utan kommer förmodligen få hyra in mig på lösdrift när jag väl har en häst, och undrar då om någon av er ett humm om vad det kan kostnaden för det kan vara?
:bow:

carinapr skrev:
Tack för en jättebra tråd!
Har fått svar på frågan Lösdrift vs stall och är helt övertygad om att det är det jag ska ha den dagen jag köper häst :D

Nu har jag inte (idag) förmånen att bo på egen gård eller i eget hus på landet med tillgång till egen hage utan kommer förmodligen få hyra in mig på lösdrift när jag väl har en häst, och undrar då om någon av er ett humm om vad det kan kostnaden för det kan vara?
:bow:

hehe, jag svarar på din fråga här också! ;)

Det borde väl vara ungefär samma kostnad att ha hästen på lösdrift som en kallhyra på en boxplats, skulle jag kunna tänka mig...
Dvs ca 300-1500kr/mån beroende på var i landet man bor. Stockholm är dyrast! :crazy:

*en liten egen fråga om det går bra:o *
Jag tycker på sitt sätt att lösdrift verkar intressant men jag vet inte vad killen tycker om det:angel: Tror ni att han skulle gilla lösdrift:confused:

Han skiter alltid där han äter.
Han har haft ett vindskydd/hus, enda gången han gick in dit var för att skita eller sparka sönder väggarna.
Han fryser lätt även när han har mat.
Han vill inte vara med andra hästar.

Nja, jag svarade nog själv... Lösdrift vore nog inte så passande åt killen:crazy: Men jag tycker att det verkar trevligt!

Detta såg mysigt ut:D
Bild
Något sådant skulle jag nog bygga om jag skulle ska ha lösdrift (för visst räknas det till lösdrift:confused: )

Jag trodde att maten måste stå under tak.
Måste hästarna gå ut o äta när det är snöstorm?

Är containern stallet/lösdriften? att bara ha tak + en vägg är inte vindskydd.

Hej! Ni som har lösdrift till era hästar, har ni så stora hagar att dom är i samma både vinter och sommar? Funderar själv på och ha lösdrift till en nordis och en mindre häst, men jag har inte så mycket mark till vinterhagen.. hur stora är era vinterhagar och ungefär hur stora tror ni de bör vara? sommar bete finns på annat håll, så det är just vinter hagen som jag funderar på. Har läst om att hektar är lagom till en häst, men då gäller det ju sommar betet som ska räcka. så en vinter hage borde ju kunna vara mindre....
Behöver tips och råååååd!!!

gubben skrev:
För - och nackdelar med lösdrift?

För - och nackdelar med att ha häst i stall?

Detta är mina erfarenheter av lösdrigt/stall:
Lösdrift: Jag tycker att mina hästar har blivit piggare och ser helt enkelt finare ut. De har rundat sig ordentligt över rygg och rumpa och har fått bättre koll på sina ben. Den riktigt stora fördelen tycker jag OM det är tillåtet att låta slö, inga in och utsläpp! Däremot har vi vatten jourer och mockar hagen varje dag.

Stall: Upplever att mina hästar har varit stela på morgonen. Fördelarna med stall tycker jag är att man vet att hästen äter det den behöver och det är mindre dynga att skotta ut ur hagen.

Även om jag föredrar lösdrift så tror jag att om hästen får komma ut åtminstone 12 timmar i hage/dag så mår de säkert inte dåligt av stå i stall. (Alla har ju faktiskt inte möjlighet att ha lösdrift även om man vill.) Hästen är ju suverän på att anpassa sig efter förhålladena. Vilket är tur för oss...

ullis25 skrev:
.. hur stora är era vinterhagar och ungefär hur stora tror ni de bör vara? sommar bete finns på annat håll, så det är just vinter hagen som jag funderar på. Behöver tips och råååååd!!!

vår vinter hage är ca 1 ha på två hästar. Jag tror att det viktigaste vid lösdrift är att du har en hage som stimulerar hästen att röra på sig. Med det menar jag helt enkelt att vatten, ligghall och hö ska vara en bit i från varandra. Att det är lite kuperat och att det finns lite skog skadar inte heller. Lycka till!

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 702
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 412
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama