Lösdrift till två hästar

A

Akela79

Jag och en kompis har funderat på att ha våra hästar på lösdrift i vinter. Nyfiken på för och nackdelar med detta.
Tillgång till box har vi m.m om hästen behöver stallas upp osv...

De kommer att ha har ett lagom stort fint findskydd med spån som underlag i anslutning till stallbyggnden. Dock ej värme där....

Sv: Lösdrift till två hästar

Jag ser inga nackdelar alls med lösdrift, det är ju så hästen vill ha det.

Jag och en kompis har funderat på att ha våra hästar på lösdrift i vinter. Nyfiken på för och nackdelar med detta.
Tillgång till box har vi m.m om hästen behöver stallas upp osv...

De kommer att ha har ett lagom stort fint findskydd med spån som underlag i anslutning till stallbyggnden. Dock ej värme där....

Räcker vindskyddet som utestall? Kan ni med vindskyddets hjälp erbjuda torr och skyddad liggplats även när snön viner ute? Har ni möjlighet till vatten även när det är minus grader en par månader i sträck? Fyller vindskyddet kraven vad gäller storlek och takhöjd?

Med en BRA fungerande lösdrift är jag FÖR lösdrift. Med enkla vindskydd och ordentliga vintrar är jag för stall nattetid och hage med vindskyddet dagtid.

Hästar med t ex spänningar klarar inte alltid av kylan till fullo, så tänk på att hålla koll om man behöver lägga på täcke. (Själv är jag jättekluven, för å ena sidan vill jag att hästarna ska bli härdade av att gå utan täcke, å andra sidan är jag jättepetig med det muskulära, att man inte ska provocera fram mer spänningar :p)

Sen så är det KALLT på vintern om ni inte har ett varmt stall att göra iordning hästarna i, och hovslagarna blir inte glada om de kommer ut när det är kallt! :rofl: Har man ett varmt stall att pyssla i däremot är det guld. Jobbigt också annars om hästarna blir svettiga efter ridturen. Vattnet är som sagt också en viktig aspekt, jobbigt när det fryser.

Det är nästan ett måste att ha fri tillgång till grovfoder. För att hästarna ska få energi nog att hålla värmen. Sen mår magarna bättre också.

Bra är det för lungor/luftvägar, rent allmänt är det mer naturligt, har man en stor lösdrift får hästarna röra sig mycket (om de vill) vilket ju också är bra för att härda benen. Underhållet är en fördel, mindre tidskrävande i regel.

efter att ha haft mina dressyrhästar på lösdrift rätt mnga år nu så kan jag ge dig förljande råd:

skaffa mer halm än vad du tror du behöver.De äter det,och pissar ner det

investera i en "termobar",du kommer att ångra dg annars.
Den skal vara stor nog att rymma -2 dagars- vattenbehov.
du vet aldirg om pumpen kajkar ihop eller dte är sådan snöstorm att du inte kan ta dig ut.

halmen måste förvaras torrt,dvs ej under pressenning ute.undre tak med den!

ha en höhäck där du kan lägga i mer halm,de drar sedan ner det o äter eller har dte som bädd,också en bra sak om du inte kan komma.

man kommer aldirg undan mockningen-någonsin.Har man stor lösdrift kanske man kan ha permanentbädd-annars gå rman varje el varanna dag som jag gör.

kolla marken runt om lösdriften,och vid ingången till hagen.
har du sandmark,var glad!

du måste ha hängrännor med avrinning på taket.

även om du har sandmark så läggner pengar på att lägga grus utanför.

höj upp marken inuti driften,ha gärna grus underst och torv ovanpå (o sedan halm) så funkar dte bättre att mocka urinen.

mina hästar har hållt sig friska o utan skador,fryser inte o vill inte in.
det räddade nog livet på min artroshäst att ha lösdrift.

Är lösdrift bättre för Artros? Intressant! :idea:
Annars hade jag tänkt tvärtom, att kylan på nätterna och vintern inte skulle vara bra, men mer rörelse kanske kompenserar?

Vi har haft våra hästar på lösdrift under ganska många år och min erfarenhet är följande.
Positivt:
* Hästarna väljer själva om de vill vara inne eller ute.
* Lättarbetat - vi har spånbädd, tar bort högarna varje dag.
* Hästarna rör sig mycket - vi har grovfoder i ena ändan och vatten i den andra (men det är nära för oss mellan båda "stationerna").

Negativt:
* Man kanske inte hanterar hästen lika mycket som man gör vid traditionell hantering (leda in- och ut ur hagen 2 ggr/dag) vilket kan leda till att man får befästa sin ledarposition mer om man har en häst som testar ofta.
* Svårt att individualisera grovfodergivan. Lättfödda hästar som äter snabbt får i sig mer än vad de bör. Vi har fri tillgång på halm men portionerar ut höet. För oss har fri tillgång på hö/ensilage lett till små tjocka ponnyer.
* Kanske svårare för ranglåga hästar att koppla av? När vi tar in våra emellanåt för att tex torka upp innan ridtur slappnar de av och lägger sig gärna och vilar i boxen.

Våra förutsättningar:
- Hårdgjorda ytor (grusade) utanför ingångar och foderbord. Dessa ytor mockas varje dag.
- Foderbord under tak för halmen (ej inne i "ligghallen").
- Thermobar
- I en av ligghallarna (våra är ganska små) finns det 2 öppningar - det rekommenderar jag starkt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
362
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 158
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka