bigganl
Trådstartare
Hjälp! Jag försöker hjälpa en kompis med kompletterande foderstat. Hon har sin häst på lösdrift och grovfodret (silage) håller en kvot på 3,8. Det är inte lätt att hitta bra kompletteringar till det. Hästen i fråga är en stor 2,5-åring som arbetas vid hand några dagar i veckan. Ska närmast sittas in. Vi räknar med att han äter 12-13 kg silage om dagen. (ts 70 %). Jag får inte ihop det helt enkelt.
Jag misstänker att det är flera som hamnat i liknande situation i år. (Det är ju inte bästa skördeåret precis.) Så jag undrar hur andra i liknande situation har löst det?
Om denna häst äter 12 kg grovfoder per dag behöver han 1 kg lusern och 0,5 kg soja per dag för att komma upp i en kvot på 6. Så mycket soja känns inte bra att ge. Han växer ju dessutom så han skulle må bra av en lite högre kvot.
Vad kompletterar ni med? Finns potatisprotein att få tag på i Värmland?
Finns det annat är soja som ger mycket protein per MJ? Vilka alternativ finns? Jag har kört fast.
Jag misstänker att det är flera som hamnat i liknande situation i år. (Det är ju inte bästa skördeåret precis.) Så jag undrar hur andra i liknande situation har löst det?
Om denna häst äter 12 kg grovfoder per dag behöver han 1 kg lusern och 0,5 kg soja per dag för att komma upp i en kvot på 6. Så mycket soja känns inte bra att ge. Han växer ju dessutom så han skulle må bra av en lite högre kvot.
Vad kompletterar ni med? Finns potatisprotein att få tag på i Värmland?
Finns det annat är soja som ger mycket protein per MJ? Vilka alternativ finns? Jag har kört fast.