Lösdrift och avmaskning.

Heulwen

Trådstartare
Snart flyttar min nya häst till en lösdrift. Ytan är rätt stor och det går bara 6 hästar där och allt bajs samlas i ett hörn av hagen.

Men hur som helst så ska man ju avmaska innan betessäsongen (under julimånad så ska alla hästar gå på annat bete ) men bör man avmaska hästar oftare om de går på lösdrift?

I slutet av juni hade jag tänkt avmaska med Ivomec för att ägarna har använt det tidigare till honom, men jag läste att det kan vara bra att byta medel vartannat år så maskarna inte blir resistenta mot medlet.
Stämmer det?
Hur som helst är det 8 veckors intervall med Ivomec men om hästen bara går på annat bete i 4 veckor, ska jag ändå återupprepa avmaskningen först i slutet av augusti?

Sv: Lösdrift och avmaskning.

jag har mina på lösdrift nu, men avmaskar lika som när dom stod på stall. använder ivomec höst och vår och tex banminth (dubbel dos) vid betet. vi använder oss av växelbete, för att undvika "smittade"bete. men har aldrig använt avmaskningsmedel så ofta som står på förp. då min vet. avrått om inte misstanke om mask finns. alla preparat tar ju inte alla mask, så försöker varva.

Ta ett prazikvantel preparat istället för dubbeldos banminth (om det är mot bandmask). Prazikvantel tar 100% av ALLA stadier bandmask. Banminth är mindre effektivt och tar bara de 'vuxna' banmask.

Nej, de behöver inte avmaskas oftare. Tack vare den stora ytan har de ofta en lägre parasitmängd. Träckprov skulle ju vara bra för er del, och även mockning av hagen om de ändå håller sig på en begränsad yta med sin toalett.

För att lösa dina funderingar rekommenderar jag absolut träckprov om en månad ungefär.

Avmaska inte oftare än medlens intervall!!

Zebung skrev:
Ta ett prazikvantel preparat istället för dubbeldos banminth (om det är mot bandmask). Prazikvantel tar 100% av ALLA stadier bandmask. Banminth är mindre effektivt och tar bara de 'vuxna' banmask.

Varför hugga i med ett så tufft medel om man inte vet om hästen har bandmask, eller ens uppvisar problem?

hillevie skrev:
jag har mina på lösdrift nu, men avmaskar lika som när dom stod på stall. använder ivomec höst och vår och tex banminth (dubbel dos) vid betet. vi använder oss av växelbete, för att undvika "smittade"bete. men har aldrig använt avmaskningsmedel så ofta som står på förp. då min vet. avrått om inte misstanke om mask finns. alla preparat tar ju inte alla mask, så försöker varva.

Om ni har bra hagrutiner så är det fullt möjligt att ni inte behöver avmaska alls. Träckprov skulle kanske spara er många pengar varje år!

Madick skrev:
Varför hugga i med ett så tufft medel om man inte vet om hästen har bandmask, eller ens uppvisar problem?
Det var det jag skrev-om det är mot bandmask.

Zebung skrev:
Det var det jag skrev-om det är mot bandmask.
Men dubbel dos pyrantel skadar ju inte att ta om man ändå använder ett pyrantelmedel, alltså att man tar det "för säkerhetsskull". Men att bara för det hugga i med prazikvantel är ju onödigt. Varför slita ut ett medel som är nytt och fungerar bra? Ju mer det används, destå snabbare utvecklas resistens.

Det knepiga med forumen är att man inte får hela sanningen, utan tolkar vad som skrivs. Jag tolkade inlägget som att man avmaskar "bara för att", inte att de har konstaterade problem. När du då skriver "om det är mot bandmask" så får du då svaret "ja precis" och så tar de i för kung och fosterland mot maskar de troligtvis inte har problem med.

nej, du har rätt. vi har inte några problem, men har en del rådjur på markerna. visst kan man ta träck-prov, men tycker att det går bra så här då jag bara har 2 shettisar och ett halvblod.(det blir inte så farligt dyrt)

hillevie skrev:
nej, du har rätt. vi har inte några problem, men har en del rådjur på markerna. visst kan man ta träck-prov, men tycker att det går bra så här då jag bara har 2 shettisar och ett halvblod.(det blir inte så farligt dyrt)

Men tänk vad du sparar in på den skenande resistensutvecklingen om du inte avmaskar om du ändå inte har problem! En gärning för framtiden.

jo, det har du ioch försig rätt i :idea:

har mest gjort det för att det är mycket rådjur som " betar" där :angel:

Men rådjuren har ju inte samma parasiter som hästarna, så det behöver du ju inte bekymra dig över!

en vet. sa för många år sedan att bandmask kunde spridas med rådjur..... men vad vet jag :angel:
så det har vi fortsatt maska för en gång/år av "gamal och ohejdad vana" ..:D

Nej, vet. hade fel. (OOOh va bra det kändes att säga! Inte så ofta man får ett sånt godbit) Hästens inälvsparasiter är artspecifika, t ex hästens bandmask är inte skadligt för andra djur. Om t ex en get får i sig en bandmask larv är det ingen problem - larven dör. Det är därför blandad betet (häst med kor, eller en get t ex) rekommenderas. Hästerna vill helst undvika att äta nära deras egen skit men det har kor ingen problem med. Förlåt min svenska förresten - är skitdåligt på att skriva pa svenska.

jo, det med tamdjur visste jag.
vi har ofta växelbete med kor. sen går hästarna på ett bete, för att inte gå där fören näst nästa säsong.
tycker det funkar bra.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 242
Islandshäst Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort... 2
Svar
35
· Visningar
6 263
Senast: Zpunk
·
Hästvård Fick igår veta att mina två hästar och min kompis två hästar som går i samma lösdrift som mina har fått positivt odlingssvar på stora... 2
Svar
23
· Visningar
4 673
Senast: FJ_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31