Lösdrift -många tankar

_Runaway_

Trådstartare
För något år sen gick jag i tankarna att jag gärna ville ha ponnyn med sällskap på lösdrift. Men sen blev det aldrig av, vi har prioriterat andra byggnader och renoveringar på gården. Men nu känns det aktuellt igen till nästa år. Men det är flera grejer jag funderar på nu vad gäller gammelponnyn, hjälp mig gärna reda ut frågetecknen! :)

Hästen i fråga är en arab/NF-korsning född -87. Mot den grövre typen, inte särskilt känslig av sig. Men ändå, han har stått uppstallad hela sitt liv, åtminstone de senaste tio åren. Jag har väl tyvärr skämt bort honom lite med täcken (första egna ponnyn, jag var 14 när jag fick honom, man kunde inte överdrivet mycket, ni fattar). Han är ändå inte frusen liksom, men kan man vänja honom vid att gå otäckad hela vintern? Han har varit helklippt de senaste vintrarna, men självklart kommer han gå fullpälsad om han går ute dygnet runt. Kan åldern göra honom känsligare i framförallt regnigt och blåsigt väder?
Och det här med foder. Fri tillgång på grovfoder känns absolut givet, det finns inget annat på kartan. Vad är då optimalt. Ska man leta efter ett hö med låga värden men okej kvot? Eller vill man ha lågt med protein, lågt med energi? Just tanken att de ska kunna äta många kilon utan att rulla fram.
Om det funkar skor jag gärna av honom också. Han kommer inte ridas (gör det inte nu heller) så om det fungerar vore det ju ganska skönt. Jag provade att sko av honom för något år sen men han blev himla öm, och vi skodde på igen efter en månad. "Får" det ta lång tid (flera månader) för en häst att anpassa sig vid barfotagång?

Lite lagom förvirrad och jag tar gärna emot tankar och tips!

Sv: Lösdrift -många tankar

Har du en schysst ligghall eller liknande o inte tvingar ut den i snöstorm för att äta går det nog bra.
Men fodret. Ja det får du nog utvärdera.
hästar på lösdrift brukar dock behöva en massa mat- ibland det dubbla vintertid.

Skorna får du väl slå på om det blir hårt eller knöligt o testa dig fram.
Tror nog att du har sunt förnuft vad det gäller det. Dvs de ska kunna vara bekväma i hagen.

Ja men önskvärt är ju att han ska klara sig utan tycker jag. Om det går.

axel; Ja jag får testa mig fram med skorna där. Det är i och för sig inte värre än att jag slår på skorna själv om det behövs eftersom jag klarar det. Den tanken slog mig först nu :D

Mitt hbl har varit klippt/täckad hela sitt liv, nu har jag haft henne utan täcke i 3 vintrar och det fungerar utmärkt. Visst kan jag täcka henne vid busväder och är hon blöt kan jag ta in och lägga på ett fleece.
Skorna tog jag också av i samma veva, superömfotad som alltid varit skodd runt om med specialskor. Hennes hovkvalité är mycket bättre nu, sulorna har blivit tjocka och fina, hovis säger jämt åt mig att hon måste slita på sulorna för de är dubbla(?).

Nu går hon på lösdrift för första vintern och stormtrivs!

Dom anpassar sig oftast!

Mitt fullblod fölade -08. Ville att fölis skulle växa upp på lösdrift och det innebar ju även att mitt sto skulle "behöva" gå på lösdrift hon med fram till avvänjning. Hade stått på box nattetid hela sitt liv (hon var då 16 år). Efter betet blev det lösdrift.Helst vill man ju inte ha täcke på ett sto med föl vid sidan så jag "vande" aldrig in henne på det hösten efter betet. Trodde dock att jag skulle bli tvungen att täcka henne vid skitväder då hon är rätt känslig för nederbörd, ffa i kombination med blåst.
Men tänk, jag behövde inte täcka henne en enda gång;)!
Fri tillgång på hösilage och en välhalmad inbjudande ligghall gjorde det inte nödvändigt! Vid skitväder tog hon med sonen in i ligghallen för vila och tork:). Hon satte rejäl björnpäls så det gick ingen nöd på henne, inte en enda gång såg jag henne frysa.

Foderringen med silage stod en bit ifrån ligghallen, men vid riktigt skitväder lade jag även in silage i ligghallen åt dom.

KL

Jag slängde ut min klippta, vältränade travare på lösdrift i januari p g a att jag blev tvungen att byta stall akut. Det funkade finfint... Han var såklart täckad eftersom han var klippt men det var inga bekymmer, han anpassade sig på ett par dagar och så harmonisk som han var den våren på lösdrfiten med två unghingstar hade han aldrig varit innan.

Ordentligt med bra mat, bra ligghall och tillräckligt stor hage så att det inte blir alltför lerigt så är det ett underbart liv för en häst!

vi hade våran gamling på lösdrift. När vi fick hem honom var han inbiten stallhäst som ofta stog med dubbla täcken. Detta var ett varmblod. Han 17 vid tillfället men tunn och missnöjd med livet så han hade svårt att anpassa sig till lösdriften och han fick en invänjingsperiod. Första veckan stog han vid grinden vid tre tiden när det blev mörkt och skulle in. Då fick han komma in fem. Sen ökade vi utetiden succesivt och han slutade komma till grinden.
Han fick dock alltif täcken vid busväder och standigvarande regn. Han var högst sällan inne i lösdriften utan stog gärna precis utanför.
Sista året han levde, var han fräschare än någonsin och den sista vintern krävde han betydligt mindre täckande och stog utan täcke till i alla fall 15 minus innan han blev frusen. Pälsen var fantastisk och alla misstog den halvblinda gubben för unghingst.

Det jag vill säga med svammlet är väl att för vissa tar det tid att ställa om och anpassa sig men är man som hästägare bara lyhörd så brukar det gå bra och det finns ju inget som hindrar att man täckar även på lösdrift.

ang höet så är det ju bara att försöka att hitta ett som passar dina pållar. Ta ett som du vet gammelhästen funkar bra på, är det lite höga värden för ponnyn (var det väl) så kanske det kan kompenseras med mera motion. Har du bra marker så brukar intresset för höet ge sig och de går på upptäcksfärder istället för att stå stilla och tugga i evighet.

Min nordsvensk kan definitivt inte ha fri tillgång på foder, då skulle hon bli jättefet.

Jag har fri tillgång till mina men inte fri mängd, alltså dom kan inte glufsa i sig massor med mat på jättekort tid. Det blir mer som när de betar på sommaren, de kan stå och äta hela dagen om de vill men äter långsammare. Det funkar bra både för min nordsvensk och min varmblodskorsning.

Bild på foderautomaten:

091201.jpg

Jag har en ponny f -91 som nyligen blev "omskolad" från uppstallad tävlingsponny till oskodd lösdrifts"pensionär". Han gick täckad första vintern men går nu utan. Jag tror definitivt att det mest är jag som fryser :angel: Igår hade han 1 dm snö på ryggen så nog sätter de päls alltid!!! När det är ihållande regn och blåst får han täcke.
Omställningen från stall till lösdrift gick helt utan problem - jag släppte helt enkelt ut honom i lösdriften och så var det klart. Han är väldigt sällan inne under tak och vill oftast otåligt gå ut igen när han har varit i stallet en längre stund. Det här är en häst som står vid grinden och skriker när han är hungrig/fryser, så jag tror han är mycket nöjd. Överhuvudtaget har han blivit betydligt lugnare och mer harmonisk på lösdrift.

Omställning till oskodd gick också bra. Han ömmade rätt mycket på grus den första tiden så jag höll mig på mjukare underlag. Nu ömmar han inte alls, såvida det inte är extremt stenigt.

Liknande har vi också gjort MEN vi måste ha små rutor för då vi hade såna "hål" käkade hästarna exakt lika snabbt och mycket som vanligt.

Tack för alla svar :)
Bra idé där med foderautomaten. Det blir nog någon form av sådan för att lilla ponnyn (inte min utan sällskapet) förmodligen får i sig för mycket annars och han har visat sig känslig för fång. Men just att dom kan äta hela dagen utan att få i sig några jättemängder är ju kanon. sen får man väl stödfodra min som kan vara lite svårfödd emellanåt.
Gubben brukar sätta vinterpäls ganska tidigt på säsongen och hittills har jag ju varit elak och klippt av rubbet :angel: Men jag tror han kan anpassa sig efter vädret ganska bra.
Och jag får ta mig ett snack med min kära hovslagare vad han har för idéer om vi ska prova en gång till att rycka skorna :)

Jag har ett sto newforest/arab, 20 år, som i år går på lösdrift för första gången. Jag har ägt hästen i 4 år, och när jag fick henne hade hon knappt varit ute om natten sommartid, och hon är tävlad i hoppning. Hon har alltid tidigare haft täcke, men i år är hon otäckad. Hon har fått jättetjock päls och fryser inte det minsta. Vi har inte så kallt här nere, men det kan vara riktigt rått och blåsigt. Hon går nu tillsammans med min unghäst, och de får fri tillgång till hösilage med bra värden. De äter inte hela tiden, någon av dem. Unghästen äter mer, den gamla är aningen tjock (hon rids inte längre) men inte alls glupsk när det gäller maten. Hon kan mycket väl stå och titta på när min lilla äter. De första veckorna var det lite riv med maten, men det lugnar sig. Har de fritt så blir det ingen stress med maten, de äter då och då under dagen. Mina är sällan inne i ligghallen, och står aldrig och hänger vid grinden.

Jag tror din häst klarar sig utan täcke bara du ger fri tillgång på mat, och håller lite koll om det blir ruggigt väder. Jag tar in mina några timmar om det är riktigt blött, så att de får torka till, men tror mer det är för min egen skull än för att de har behovet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Har jag lagt tråden fel får gärna moderator flytta den. Jag har en ponny på 4 år som jag ägt sen i somras, flyttade henne då till...
Svar
10
· Visningar
1 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka