Lösdrift eller box?

Lunketuss

Trådstartare
Vet inte om jag lagt detta rätt? Vi har en fullblodsvallack 9år, svårfödd och väldigt frusen av sig. Han går på bete från mitten av maj tills ca 1/9, täcke på om det regnar å blåser, rids 6-7 dagar i veckan, får 1kg Rehab + 1kg Lucern + betfor + olja efter att han ridits, rids för instruktör, ena veckan dressyr, andra veckan hopp, lugn å fin å trygg, både ensam och i grupp att rida ut på. Nu står han på box sen 2/9, får 1kg rehab + 1kg Lucern + betfor + olja på kvällen på morgonen får han 1kg Rehab + 1/2kg Lucern + betfor + olja + 6-7kg hö på kvällen, går ute mellan ca 08.00 och 17,00 då han rids sen får han stå inne oftast eftersom kl oftast är 19.00 innan han är klar. Nu är det som om själva :devil: flugit i honom. Visst har det märkts att han blivit piggare/hoppigare/struligare förr om åren när han får stå inne å sova men i år är det värre än vanligt. Han är hoppig för allt, liten sten, buske, däck i skogskanten, vill inte gå fram, totalvägrar/backar/bråkar fast han har sällskap, dottern tycker det är pest att rida honom just nu. Vi står i nytt stall sedan december förra året och han går i stooora hagar med många kompisar, lösdrift (fast han och en del andra tas in på natten vintertid) fri tillgång på selage i 2 stora selage häckar ute å stort skjul att gå in i. Kan det vara att han får sova och får mer kraftfoder nu som han är så strulig? Ska man testa att ta bort en del kraftfoder och ge mer selage inne? Ska man testa ha honom på lösdrift? Han har förr om åren ändrat sig när han står inne på natten men inte så här extremt som nu. I dag flög ena bakdojan av, den andra halvloss så dom fick dra av den när dom kom hem(hovis kommer i morgon som tur är) bara för att han inte ville gå fram och dottern gav sig den på att han skulle gå. Dottern som äntligen törs rida ut själv och tycker att det gått så bra i "nya" stallet, mycket ridsällskap varje dag tycker att nu är han pest å pina, bara hoppar å strul.

Sv: Lösdrift eller box?

Eftersom han redan går på lösdrift på "halvtid" så är det ju enkelt att prova med att han får gå där dygnet runt, så det hade jag testat.

Du kan ju prova heltids-lösdrift på honom :) . Med ett rejält täcke, fri grovfodertillgång och även tillskottsfodra så är chansen stor att han klarar det trots svårföddheten. Skulle han inte klara det är det bara att börja stalla in igen :)

Vi får testa det om han inte bättrar sig. Ge kraftfoder efter att vi ridit, fri tillgång på grovfoder har dom och skjul att gå in i. Värsta är att det verkar som att han vill gå in när vädret blir sämre. Han har inte stått vid grinden på hela sommaren fast han får mat när han kommer in efter att han ridits, direkt nu när vi börjar ta in, rida och sen får han mat och står kvar inne så står han ofta vid grinden och väntar. Skulle han vara lite längre bort så är det bara att vissla (oftast inte alltid) så kommer han, i sommras kom han INTE hur man än visslade:grin:. Verkar som om han gillar att vara inne när det är ruggigt ute.

Kanske är en bidragande faktor att det finns mindre mat i hagen nu? Så är det troligtvis med våra. Nu när det inte finns massor av mumsigt grönt gräs föredrar de att få komma in och äta sin kraft på kvällen. Står de inte vid grinden och väntar så kommer de i en hejdundrande fart när man visar sig för att ta in dem. De åker dock ut igen efteråt och då står de inte vid grinden förrän det är dags för frukostfodring i hagen.

Hade jag varit du hade jag antingen dragit ner på kraften eller låtit honom gå ute på natten också. Behöver han all den kraften han får eller går det att ge mer grovfoder istället för en del av det?

bråkar han olika mkt på olika underlag? Kan vara värt att tänka på.. jag red en häst som såg spöken och vägrade gå och hade varit sån ett tag.. det var inte förrän hon började stå emot även på ridbanan som ägaren kollade upp henne och fick då veta att hon hade ont i hovarna.. i efterhand var det uppenbart att hon såg mer spöken när vi red på asfalt, innan trodde vi att hon blev snällare när man kom in i skogen bara för att man hade tagit fighten och "vunnit" redan som gjorde att hon skötte sig bättre resten av ridturen..

Förutom att tänka en extra gång på om bråket kan vara på grund av smärta så hade jag provat att låta honom gå ute på nätterna och frågat min tränare om bra övningar eller olika sätt att lösa strulet ute. Man kan få prova sig fram tills man hittar vad som passar sin häst.

Vi får testa det om han inte bättrar sig. Ge kraftfoder efter att vi ridit, fri tillgång på grovfoder har dom och skjul att gå in i. Värsta är att det verkar som att han vill gå in när vädret blir sämre. Han har inte stått vid grinden på hela sommaren fast han får mat när han kommer in efter att han ridits, direkt nu när vi börjar ta in, rida och sen får han mat och står kvar inne så står han ofta vid grinden och väntar. Skulle han vara lite längre bort så är det bara att vissla (oftast inte alltid) så kommer han, i sommras kom han INTE hur man än visslade:grin:. Verkar som om han gillar att vara inne när det är ruggigt ute.
Ska ni halvera kraftfodret o ställa ut den?

Du måste ta reda på om den går in i ligghallen o känner sig trygg där. Går det att ligga där eller är det trångt?
Testperioder kommer alltid.
Tycker att din dotter gjorde helt rätt som vågade ta dusten.

Alla hästar blir "förändrade" när värmen tar slut o de får vila kanske mer än de behöver. Man kan skritta den mer o även galoppera mer- då hästarna lär sig att mer tänka framåt.
KAN vara så att din dotter spänner sig o håller i sig en aning för mkt bara för att den nu är på G.
Fullblod är smarta o lättlärda.

Han är nu en av de högsta i rang i hagen så han får nog både komma till maten och till ligghallen som är ganska stor, ligger ihop med stallet. Ena selage häcken är uppe i skogen så där är det lä bland alla träd, den andra är på en öppen äng. Det är nog så att gräset har minskat i sommarhagen, därför som han kommer nu när man visslar eller att han står vid grinden å väntar. Hovis har nu vart ute och han är lite öm bak, han är känslig om dojorna inte sitter på, klarar inte av att gå barfota. Vi har ju boxen kvar så vi kanske kan prova en tid (dom går över till lösdriftshagen kommande helg) att ta in honom efter att man ridit, ge honom en omgång kraftfoder så kan man åka tillbaks efter nån timme och släppa ut honom, hinner han kanske sova en stund. Vi får prova och se till så att han inte faller ur för mycket. Ska även kolla upp så han inte har ont nånstans.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka