axel
Trådstartare
En riktig hästflock består av ledarsto,ledarhingst,övriga ston plus unghästar. Ledarstoet leder därför att hon har erfarenheter av var mat och vatten finns. Hingsten spanar efter faror och föser flocken. Vi kan som regel inte följa detta utan skapar våra egna typer av flockar. För unghästar är det bra att ha en äldre häst med som kan lära ungarna utan att de måste gå den "hårda vägen". Förr hade man betessläpp där alla som skulle tillbringa sommaren ihop släpptes samtidigt för att rangordningen i stort etableras ganska fort. Om man en tid senare släpper in en eller flera så blir det en ny maktkamp när det dyker upp obehöriga. Är det fria så blir det svårt med acceptansen såvida att det inte är ston. När jag köpte en unge som fick gå med min då tioåriga valack så blev valacken som förbytt läs:lycklig. HAn lekte med, fostrade och beskyddade denna unge. Ville dock att ungen skulle få en jämnårig kompis men det passade inte min unge utan han sa ifrån första dagen och var aldrig med den sen. Så det blev valacken som fick underhålla den med. Denna konstellation var kanske inte optimal men för mig var den mer logisk än att bara sätta ihop unga oerfarna individer.