Lösa tänder

Finastearab

Trådstartare
Fick konstaterat att min 18-åriga häst har 2 tänder som är lite lösa.
Det är ingen större fara, jag har kollat honom regelbundet , och det är inte några inflammationer el ngt sådant.Men däremot fick jag rådet av tandläkaren att rida bettlöst, eller hitta ett bett som ej ligger och "slår" mot tänderna.

Fick tips på ett western bett som är rakt med skänklar, och som man spänner runt munnen med en läderrem. Jag är ingen western ryttare, utan rider den
klassiska stilen. Jag testade detta bettet, men min häst backar av ngt enormt på det:( känns inte bra, han som är värdens snällaste försökte backa , vrida, stryka sig mot väggen mm mm.
I dag testade jag ett rakt bett med fasta stora ringar, han verkade gilla det:d
Men kan det vara ok att rida på detta raka bettet, finns det risk att det ligger o skaver el slår mot tänderna ?
Jag ska prova att rida honom bettlöst också! Det är ju det allra bästa !

Sv: Lösa tänder

Sidepull kanske? Sen är det väl inte något bett som ska ligga och slå mot tänderna? Det borde ju slita något enormt på tänderna isåfall?

Jo, jag ska testa sidepull också..
Tänkte bara att jag skulle hitta något bett som jag kunde använda emellanåt..

Förstår inte riktigt vad det är för ett bett du har testat?
Tänk på att bett med skänklar är skarpa, så ha inte för korta tyglar (har sett många göra det misstaget i början).

OJ, nu har jag glömt kolla här.

Men det var ett westernbett jag testade, med långa skänklar.
Men jag insåg sedan att det var alldeles för skarpt. Och jag red inte på långa tyglar, hade en instruktör som hjälpte mig... men han bara backade av.

Har nu istället hittat ett rakt bett med fasta ringar som han trivs väldigt bra på!
:)

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: xDollyx
·
Utrustning Jag har för ca 3 månader sedan börjat använda ett Novabett och är otroligt nöjd med den inverkan bettet har. MEN, jag har problem med...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Bluefish
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 549
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka