Lösa ligament i ryggen?

lady_vip

Trådstartare
Inledningsvis, detta gäller inte min häst, så jag är osäker på om jag fått alla fakta rätt, men tar gärna reda på mer.

Hästen är 5 år, sparsamt riden, i stort sett bara rakt fram i skogen. Ägaren tog i våras ut kiropraktor/vet för att undersöka hästen i förebyggande syfte innan hon ökade på ridningen. Lite snedhet/stelhet korrigerades och ägaren fick ett lätt träningsprogram med stretching och tid för återbesök. Tror att 2 återbesök till avklarades innan ägaren lyfte en liten grej hon då upptäckt, att hästen får som vätskefyllda bubblor vid ryggraden efter ridning. I samband med detta hade de även inlett en stor process att hitta en passande sadel.

Vet/kiro tyckte i det läget att hästen skulle röntgas, för att kolla var ödemet kom ifrån. Hästen röntgades för 6 veckor sedan, inget fel på kotor eller liknande. Sprutades med kortison för att se om ödemet går ner och om man kan se mer då. Hästen ställs på vila. ÅB efter 3 veckor, ny kortisonspruta då ödemet gått ner ganska mycket. Nytt ÅB idag, ödemet borta i stort sett, men nu ser de att ligamenten är lösa.

Hästen får nu promeneras, absolut inte ridas, ÅB om 4 veckor igen. Enligt vet antagligen orsakat av trauma, ett till trauma kunde i stort sett göra hästen icke ridbar..?

Ägaren står som ett frågetecken och får inga klara svar på sina frågor - Vad innebär detta? Kan hästen bli helt okej igen? Är det vanligt? Varför händer det? Kan det gå tillbaka på nåt vis?
Jag försökte trösta med att vet. antagligen inte har prognosen så klar för sig, men är det någon som varit med om detta?

Sv: Lösa ligament i ryggen?

Är det inte så att vetten menade uttänjda?? I så fall kanske jag kan ge lite goda råd, men lösa ligament kan jag inget om.
Jag utgår ifrån att hästen nu är ultraljudad?

Senast ändrad:

Det är undersökt med ultraljud, vid varje besök på klinik, men först nu såg det detta. Som jag förstod det har ligamenten lossnat, inte helt, men ska vara just lösa.

Vilka råd har du vid uttänjda ligament?

Jag kan inget om den typ av skada som du skriver om. Min häst fick ett inflammerat ligament i ländryggen för 13 månader sen p g a en uttänjning och det där var väldigt illa i a f trots att skadan inte var så stor egentligen. Efter 8 månader gick det att börja sätta igång honom utan protester ifrån hans sida, innan dess så var det stora problem. Han leddes i ca 6 månader en timma om dagen, box resten av tiden. Nu är han igång igen, men det tar ytterligare 5 månader innan man kan vara säker på att det är helt läkt. Innan dess så är all form av hallaballo strängt förbjudet! Ingen hage, ingen longering eller annat, utan bara rörelse under sträng kontroll.
Det som är lite lurigt med såna här skador är att man riskerar att få pålagringar i det drabbade området också. Dessa hästar brukar få en jäkla massa Metacam eller liknande, se till så att din goda väns häst får någon typ av mag/tarmmedel, det tänkte inte jag på så hästen blev full med utslag efter ett tag :crazy: Bakjäst fungerade bra sen i a f.
Att släppa ut en sån häst som min i en hage och typ hämta in den om ett år hade inneburit slutet för den enl min vet. Det finns efter vad jag förstår inga enkla vägar att gå om man har en sån här häst, utan det krävs ett jättejobb av hästägaren. Min sprutades flera gånger, behandlades med chockvågor flera gånger och har blivit behandlad många gånger av min ena vet som är kiropraktor. Kiron har varit väldigt bra för honom!
I januari hade jag kunnat slå vad om att hästen aldrig skulle gå att få igång igen, men nu går han faktiskt fantastiskt bra! Men vissa saker undviker jag att göra i o f s :)

Senast ändrad:

Och nu förstår jag varför jag tycker att det känns som att veterinärerna hanterar detta lite udda... Denna hästen har inte ens haft någon boxvila. Inte heller smärtstillande, men det verkar faktiskt inte som att hästen är särskilt smärtpåverkad.

Tar gärna emot fler erfarenheter.

Varför tror man att din häst fått denna skadan? Såg av en slump att du har en iberisk häst, min väns häst är också iberisk.

Jag vet varför min häst blev skadad, för det var mitt fel. Han satte sig på rumpan för jag vände honom på ett ställe som var trångt, men tänkte att "det går NOG bra"... Det gjorde det INTE.
Det finns bara ett ställe att köra en sån här häst till enl min åsikt, fast du får nog fler förslag... :) Men det är en hästklinik i Husaby och det är chefsvetten där. Kan ej skriva ut namnen, men om du googlar så hittar du det lätt.
Man märker oftast inte på hästar att de har problem med överlinjen förens man skall rida eller sko dem. En bra kiro hittar dock problemen hur lätt som helst - även om man själv inte märker något med den vardagliga rykten o s v. Men man brukar som sagt märka det när man rider.
Iberiska hästar finns ju i alla möjliga modeller, men de med kort rygg, kort länd och ett kraftigt vinklat kors/bäcken ÄR disponibla för skador i ländryggen/bäcken, så mycket kan jag säga i a f. Det betyder ju inte per automatik att de faktiskt får skador i det här området, men det är inte helt ovanligt. Normalt sett så kommer dessa skador ifrån ett trauma och inte ifrån ridningen, men har de väl fått en skada i det område som jag skriver om så är det svårt, men absolut inte omöjligt (med alla) att få tillbaka hästen på banan igen så att säga. Vissa hästar skadar sig dock så illa så att det går inte att rida dem mer, men så är det ju med alla raser.

I första hand är det nog inte den smärtstillande effekten man vill åt med medicineringen, utan det är den antiinflammatoriska effekten man vill ha. Så tolkar jag det i a f.

En annan sak som den vetten som hade huvudansvaret för min häst sa, det var att man sprutar inte akuta ligamentskador. Åtminstone inte i ryggen och det är den enda typ av ligamentskada som jag har haft någon gång. Det måste gå en liten tid först, förmodar att det är här typ Metacam kommer in. Att ha hästen i hage, med en sån här typ av skada var ett absolut NEJ. Har ju skrivit om det innan, + longeringsförbud. Men han får inte heller klättra, jobba över cavalettis, hoppa, tömköras, eller något annat som innebär att han kan börja sprattla runt eller röra sig för mycket. Det är sträng disciplin som gäller. Första 8 månaderna gick han på lugnande varenda dag för att hålla sig i skinnet, det var enda sättet att se till så att han inte hoppade runt. Sen kunde jag bara ta bort det när han kom igång lite mer.

Jag måste kolla om jag förstått rätt.

Hästen får "bubblor" vid ryggraden efter ridning. Går de bort? Hur lång tid tar det? Är det något nytt som hållit i sig i flera veckor eller är det bubblor som vägrade ge sig?

Jag har haft en häst som fick bubblor efter ridning, det kunde vara upp till 1 dm långt, ibland två kortare, ibland runda lite mer uppepå ryggraden. Det tog MÅNGA sadelprovningar innan vi hittade en som funakde och efter det kom det aldrig tillbaka. Hästen ifråga var 5-6 år vid tillfället och hade just börjat bli riden så den kunde muskla sig. Med rätt sadel blev ryggen helt annorlunda formad. Ödemen blev också olika stora beroende på vilken vojlock som satt på. Vår veterinär tyckte inte det var något att bry sig om.

Idag är hästen 22 år och har aldrig haft ryggproblem av det slaget igen.

Bubblorna uppkommer vid ridning, är sedan försvunna till nästa dag. Men sedan fanns ju detta ödemet som inte syntes med blotta ögat, vad jag förstår.

Angående sadelutprovning så är en mycket kompetent sadelutprovare inkopplad, de har vid 2 tillfällen provat massvis med sadlar där ingen passar 100. Nu dröjer det väl dock en tid innan de kan fortsätta med sadelmysteriet.

Bubblorna uppkommer vid ridning, är sedan försvunna till nästa dag. Men sedan fanns ju detta ödemet som inte syntes med blotta ögat, vad jag förstår.

Angående sadelutprovning så är en mycket kompetent sadelutprovare inkopplad, de har vid 2 tillfällen provat massvis med sadlar där ingen passar 100. Nu dröjer det väl dock en tid innan de kan fortsätta med sadelmysteriet.

Det låter precis som min, hade vår veterinär gått vidare hade vi säkert sett ödem under. Sadelprovare var INGEN hjälp utan det var egen provning som gällde, allt och inget. Det som till slut fungerade var en Kentaur.

Även jag har haft en som fick mjuka bubblor på ryggen efter sadel, som sen gick bort. Åkte till sadelmakaren för koll (hästen var villig till arbete etc och visade inget obehag men hade ändrats mycket i kroppen så jag började med att utesluta sadeln innan veterinär). Sadelmakaren konstaterade att jag kunde ju skratta hela vägen till banken, för sadeln låg ju fint.

Där var det TUR att jag sa "men hon får bulor" och att jag har en bra sadelutprovare. För när jag sa det sa han direkt att "Det ska hon ju inte få" och började klura på varför. Hämtade en annan sadel, jag red i 30 minuter (det brukade räcka för att det skulle bli bulor) - inga bulor. Bara för att vara säker så hämtade han sen en annan sadel och så fick jag rida i den - bulor. Båda sadlarna låg lika bra på henne passformsmässigt.

Det som tydligen skilde dem åt var att den sadeln som inte gav bulor hade korta och 'utvinklade' ortspetsar, medan sadeln jag hade och den andra sadeln jag fick prova hade längre ortspetsar. (Jag fick se på nakna bommar sen)

Det hade jag aldrig kunnat gissa själv och säkert många sadelmakare inte tänkt på heller, att bubblor på ryggen berodde på ortspetsarna.

TS - lösa ligament tolkar jag som slappa/uttänjda ligament och inte att de 'lossnat' eller sitter löst i infästningen så är du säker på det var det det menades?

Min ena får bubblor av allt med bom. Men det är inget problem, eftersom jag väljer att rida med bomlös sadel på honom.

Nu blev jag lite nyfiken.

Hur ligger en bomlös sadel jämfört med en vanlig? jag har en häst med mycket problem med sadelstadsknutor, inget hjälper utom att ställa av henne med jämna mellanrum så ryggen får vila. Tänkte att man kanske kunde prova bomlöst?

Vet inte precis vad det är med bomlös som gör att det funkar.
Har testat mängder med bom- och bladsadlar. Han får bulor av alla efter 15 minuters ridning.
Och har ridit med kanske 5 olika modeller bomlöst. Inte en bula, trots tävlingar i distansritt, dvs rätt många timmars ridning.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 539
Senast: vildeld
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 440
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 440
Senast: pews1972
·
Hästvård Har en häst som skadat korset. Vet har vid förra besöket ultraljudat korset och sett skador på muskelfästen o ligament. Finadyne och...
Svar
5
· Visningar
1 365
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka