Lösa i magen

psychogrrl

Trådstartare
För en vecka sedan (mån) tog jag hem en till katt. Jag har sedan tidigare en hittekatt (sen okt/nov) som första tiden var dålig i magen, men sedan återhämtat sig och blivit fast i avföringen.

Nya missen kom och det var väl lite omställning för honom med maten etc så han blev ganska fort lös i magen. Det varierar lite med fasthet, men han har nog aldrig varit BRA i avföringen.

Efter någon dag när den nye var här blev min gamla även han dålig i magen och det ganska rejält. De går på lådan, men springer dit nästan så fort de ätit och det luktar verkligen pyton.

Jag kan ju tänka mig det är på grund av lite stress, nya bakterier etc. När kan man tänka sig att det stabiliserar sig?

De är båda vaccinerade. Den ena (gamla) med Purevax, RCP. Den andra med Felocell CVR.

Sv: Lösa i magen

Jag skulle inte förvänta mig att det kommer stabiliseras av sig självt. Jag skulle ge dem skonkost i en vecka (tex. lammfärs och morotspuré) och om det inte blir bättre skulle jag ta dem till veterinär.

Funkar det till en FLUTD-katt? (som visserligen inte haft några trängnings-attacker på 1½ månad..)

Upptäckte nu att de ätit på en av mina växter (vilket min gamla katt aldrig gjort förut), en palm med röda kanter på bladen. Ställde självklart undan den.

De dricker och äter ordentligt.

Ja, det bör fungera bra till en FLUTD-katt. Kött ger både bra urin-pH och innehåller mycket vätska, två viktiga faktorer om man vill förebygga FLUTD.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Jag har tre bondkatter varav den ena är ständigt lös i magen. Ingen konstig färg, bara löst. Han är 5 år och har alltid varit så. Han...
Svar
8
· Visningar
6 255
Senast: Libra
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 500
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Vår kattgubbe på 11 år har blivit lös i magen. Vi vet inte riktigt hur länge det pågått eftersom han i vanliga fall gör sina behov...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25