Lösa benbitar

Centaur

Trådstartare
Ja hur allvarligt är det egt? Inte för att jag ska köpa någon häst men såg en annons på en snygg och lovande unghäst där det stod: "MKT billig pga röntgenfynd. Lös benbit kota fram knä bak."

Vad är era erfarenheter? Påverkar det ridbarheten?

Sv: Lösa benbitar

Beror helt och hållet på hur stor benbiten är och var den sitter. Har kompisar som haft hästar med lösa benbitar. En har i dag gått Grand Prix och en annan är på de evigt gröna ängarna pga benbitarna. Sen kan ju benbitarna röra på sig och orsaka problem om det hamnar på annan plats. Men om det är små så är det väl bäst att plocka bort dem, och då brukar det fungera bra.

Instämmer!

Finns galoppörer som opererat ut benbitar ur knä som sedan kommit tillbaka och startat. Beror helt på storlek och läge på benbiten, men jag har bara sett bra resultat på de som opererat ut benbitar.

Min häst har haft lös benbit och hade ont pga dom. Hon opererades och är nu helt frisk. Problemet med henne är att hon blivit riden samtidigt som hon haft ont så på henne sitter det lite i huvudet, men det går framåt och hon kommer bli en jättebra ridhäst när hon ger med sig, hon har ju varit en bra ridhäst en gång i tiden (gick LA som femåring, är åtta idag, opererades i fem/sexårsåldern).

Ja hur allvarligt är det egt? Inte för att jag ska köpa någon häst men såg en annons på en snygg och lovande unghäst där det stod: "MKT billig pga röntgenfynd. Lös benbit kota fram knä bak."

Vad är era erfarenheter? Påverkar det ridbarheten?

Oftast inte så farligt men bör opereras bort vid första symptom på iritation/ hälta även om hältan sitter i annat ben!

Mitt sto hade återkommande ledinflamationer på fram "utan orsak" i tre år. Senare upptäktes lös benbit i vä bak som opererades bort och är nu helt ua vid börprov trots sina 15 år och "hårt arbete". Hon har sedan operationen för 6 år sedan inte haft några problem alls med lederna!:)

*knapplån*

Spinner vidare lite...

Hur kostsam är en operation av lösa benbitar???
Går det på försäkring om ex hästen varit försäkrad i samma bolag sedan födseln?

*nyfiken*

Är hästen halt går det på försäkringen. Min häst opererades i somras för lös benbit i vänster framkota. Har för mig att räkningen från helsingborg låg på ca 15000, och försäkringsbolaget tog allt! Sen hade vi ju varit hos veterinär på annat ställe och upptäckt den först genom undersökning och röntgen + återbesök efter operation och en tids konvalesens... det gick också på försäkringen. Däremot har en 1,5-åring i stallet lösa benbitar i båda bakhaserna, veterinären rekommenderar operation, men det går inte på försäkringen eftersom han inte är halt av det!
Däremot om man vet att hästen har lösa benbitar, då bör man inte byta försäkringsbolag förrän det är åtgärdat, för då blir det säkerligen reservationer på benen!!!

Operationen är inte så dyr typ 6-10.000:-, däremot är eftervård och medicinering ungefär lika dyrt så runt 12-20.000:- får man nog räkna med. Kan ju dessutom bli mer om det är flera leder berörda.

Det är otroligt vanligt med lösa benbitar.
Hur pass allvarligt det är beror helt på var benbiten ligger och hur lätt den är att plocka bort och om det behövs!

Det finns många hästar som tränas och tävlas med lösa benbitar utan att ha besvär. De finns de som får besvär vid träning men efter en operation så försvinner besvären. Sedan så finns det ju tyvärr de fallen där det inte finns mkt att göra...

Det är bara till att fråga veterinären så ser h*n hur det står till och vad det finns för möjligheter med hästens framtid.

Har nyss opererat min ettåring som hade lösa benbitar i höger has. Första besöker kostade ca 2500:-, själva operationen kostade nästan 12000:- tror jag. Vet rek ej återbesök men eftersom hästen fortfarande var svullen efter en dryg månad så gjorde jag det ändå. Har inte fått räkningen från det besöket än, han fick kortison och ska gå på butta i 3 veckor.
Just den här hästen är inte försäkrad men enligt Agria (som jag har de andra försäkrade hos) så hade de inte tagit det ändå eftersom han inte var halt.

MIn erfarenhet av benbitar ligger väl mest på travhästsidan.
det är ju väldigt ärftligt så det är en hel del som har det.

En del får inga problem alls så man kan tävla dom utan problem. trav är ju en rätt påfrestande gren men som sagt, en del fixar det utan problem.

Frågan är hur det är med ridhästar. där har jag ingen erfarenhet men visst, jag förstår att priset sjunker då dom kan blil dåliga av det.
man ska ju operera så tidigt i åldern som möjligt annars bildas väl konstiga håligheter där ev (kan göra)
En del ridhästar klarar säkert av det. Ska man bara ha dom till lite hobbyridinng tror jag inte de e några problem...

:idea: Det finns redan en lång och bra tråd här på buke ang lösa benbitar och argumentation för resp emot köp och havande och träning och ridning av häst med lösa benbitar om du gör en forumsök!:)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
683
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24