Lösa benbitar

K

Krabban

Vad innebär det egentligen? Hur påverkar det användbarheten i framtiden? Jag menar efter operation.

Jag kan väldigt lite om det här och vill gärna ha mycket information och synpunkter.

Tacksam för svar :bow:

Sv: Lösa benbitar

Glömde skriva att jag önskar snabbt svar. Tack på förhand!:bow:

Det finns massor av hästar som har lösa benbitar utan att ha minsta problem av dem (Malin B:S Flippan har enl uppgift från en veterinär ett POF i en kotled, modell ganska stor bit..)

I alla fall, de som fått det akut av trauma brukar ha en väldigt god operationsprognos. De som däremot har haft det länge men först på senare år fått besvär brukar ha en något sämre men likväl god prognos.

Förutsättning för god prognos är ju att det inte finns sekundära ledförändringar pga benbiten.

Men generellt sett så är det en god prognos för att hästen efter operation ska bli fullt brukbar och det finns massor av hästar därute som opererats och fungerar fullt ut, inom alla discipliner och alla nivåer.

Operationen i sig är en rutinoperation som sker genom titthålskirurgi. Det finns ju risker med den som med alla operationer dock, men soms agt det är en rutinoperation och ett väldigt vanligt ingrepp.

Men bäst kan din veterinär svara om prognosen för just din häst! =)

Det är aldrig BARA att ta bort lösa benbitar. Det fick jag erfara då det var slipfåror i ledbrosket efter benbitarna.
Hästen (4år) fick ganska dålig prognos, men är idag 9 och har plac. i MSV dressyr.

Vill tillägga att den inte hade besvär av bitarna i det ena benet, men de tog bort dem iallafall. Det var tur på sikt då slipfårorna fanns även där.

Precis som alexandra_w säger så kan allt hända! Hästen kan må jätte bra efter operationen utan att ha några som hellst problem. Eller så begränsas avändbarheten. Det vanligaste är dock att allt går bra (iaf av egna erfarenheter) och att hästen blir lika hållbar som vilken annna häst som hellst!

Och som sagt, vissa hästar kan ha lösa benditar hela livet, utan att de märks!

mängder av travare opereras för lösa benbitar och för det mesta går det bra:)

Tack för alla svaren!:bow: Skriver mer sedan (lite bråttom).

Detta är nog mer på travsidan där man börjar jobba hästarna mycket tidigare.

Nja,framför allt så har vi i system att röntga i förebyggande syfte,innan några symptom uppstått.
Unghästar men lösa benbitar visar inte sällan u pp gallor redan innan de blvit inkörda förresten.Speciellt i haserna.

Ja verkligen tack för alla svaren! :) :bow:

Hästen ifråga är ett fullblod som gått galopp när han var ung (2-3?). När han var tre hittade de lösa benbitar och opererade. Nu är han 9 år och rids, men ägaren tycker att man ska vara försiktig när man hoppar t.ex. Hon har inte haft honom så länge och nu funderar jag om det finns något skäl för hennes oro, eller om honom "bara" är överbeskyddande...

Lite kort bakgrund till varför frågan ställdes. Måste springa nu igen, men vill gärna ha mer tankar kring det här.

skulle ni operera en häst med lösa benbitar om den inte blev gallig eller visade andra tecken på besvär?

Krabban skrev:
Vad innebär det egentligen? Hur påverkar det användbarheten i framtiden? Jag menar efter operation.

Jag kan väldigt lite om det här och vill gärna ha mycket information och synpunkter.

Tacksam för svar :bow:

en bekant oppererade bort en lös benbit för nåra år sen och tävlar nu me bra resultat msv (stor häst).

Lösa benbitar? är det möjligen så att hästen haft en fraktur i framknät, en s.k avsprängningsfraktur? Det är väldigt vanligt hos galoppörer och är sällan ett problem för en ridhäst. 7 av 10 galoppörer med en sån skada som sedan opererats kommer tillbaka till banan. Som ridhäst borde prognosen vara ännu bättre!

axel skrev:
Vad säger Vet. som har sett plåtarna?

Prognos för operation god. Vet tyckte väl att det var upp till ägaren att bestämma om op eller inte iom att den inte uppvisade besvär. OM hästen känner av detta och störs av det borde den väl uppvisa värme eller svullnad!?

Alla lösa benbitar bör opereras bort, oavsett om hästen är gallig eller känner av den.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar