Lös stråle??

M

MDusty

Har ganska nyligen köpt mig två vrak.. hästar menar jag! :angel:
Det är två ston, 10 o 14 år gamla.
10-åringen har ganska nyligen, enligt uppgift, haft en hovböld som verkats upp och tömts på var. Nu är det som så att strålen håller på att lossna från hoven och hon är halt. Vet ej om hältan kommer från den lösa strålen eller från hovbölden. Jag känner mig som ett frågetecken för jag har aldrig varit med om att strålen kan lossna, har ej heller aldrig hört talas om detta fenomen.
Strålen sitter fast på ena sidan, men jag kan vika upp den och under så är det då en vitgul, halvmjuk ministråle. Är detta farligt, kan strålen verkligen bara lossna? Växer det ut en ny stråle? (Precis som det växer ut nytt horn på hoven.) Jag vet inte vart hovbölden har suttit, ser inga spår av det, så det är möjligt att den har suttit i anslutning till strålen. Är det någon som varit med om detta och kan ge mig fler upplysningar?

Tackar på förhand!
 
Sv: Lös stråle??

hade jag varit du hadde jag ringt och pratat med veterinär..
 
Sv: Lös stråle??

När träffade hästen en hovlagare sist?
Jag skulle först be min hovslagare titta på det, sen vet.
Eva
 
Sv: Lös stråle??

Strålen behöver du nog inte oroa dig för, de kan byta stråle och som du sa fanns en mini-stråle under. Så den lösa fliken kan du ta bort... Eller be hovslagaren om det känns läskigt ;) Den kommer nog att släppa annar i alla fall..

Min häst har precis också bytt stråle i båda bak, hon hade tidigare svamp i strålen. Men nu är de nya och fina :D
 

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 329
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp