lös sko, vad gör man?

A

Anja586

kom till stallet igår för att ta hand om min sommar häst, han hade två lösa bakskor. de var itne så lösa så att man kunde dra av dem, och inte så fasta att man kunde rida. man hade ju kunnat dra av dem, men hoven var liksom "flisig" så det skulle nog inte bli så lyckat. jag borstade av honom och ställde ut han i hagen igen. jag är så himla rädd för att göra fel eftersom jag bara tar hand om denna hästen. vad skulle ni ha gjort? hov slagaren kommer inte förrens på torsdag? jag vet itne vad jag ska göra? det finns ingen i stallet som jag kan fråga heller. ska jag rida? bara skritta? longera? itne rida alls? dra av den? vad???

Sv: lös sko, vad gör man?

Dra av den eller nita fast den igen! Arbeta inte hästen med lösa skor för då riskerar di att hoven trasar sönder sig ännu mer.

Nu när det är jätte torrt ute så skall det inte så mkt till innan skorna börjar glappa. Hovarna torkar ihop, jag brukar rida ner till sjön och blöta dom en stund i början på varje ridtur eller spola med vatten innan så brukar det klara sig om det inte är för illa.

men det går ju varken att slå på den igen, eller dra av den. om jag slår på den så kommer den bara åka av igen, för hoven där nere ärhelt flisig och trasig, så det går itne att slå fast den. och jag kan ju inte dra av den, för då kommer ju hoven helt klart att gå sönder. vad ska jag göra nu da? ska jag bara inte röra den och vänta ända tills på torsdag med att rida??? eller vad? snälla hjälp.

låt hästen vila...det finns ju inget att göra om det varken går att slå på skon eller dra av den.... :confused:

H.Malin

Jag skulle nog satsa på att ta bort sömmen försiktigt, lossa skon och raspa av hoven, men det är ju svårt att säga utan att ha sett hoven... Ja sen är det väl vila som gäller i vilket fall om hoven är så trasig??? :crazy:

Problemet med att låta halvlösa skor sitta är ju oftast att hästen då drar av sig dem i hagen i vilket fall, varpå den river med sig halva hoven dessutom i processen.

Om det var jag (min häst har fullblodshovar och får därmed en del tappskor på sommaren även om det banne mig inte varit ett problem hittills i sommar pga noggrann minutiös hovvård från min och hovis sida) skulle jag ta av skorna och sen lägga silvertejp "bandage" runt hoven tills hovis kommer på torsdag. då hindrar du hoven från att slitas sönder ytterligare tills han får nya skor pålagt... så brukar jag göra när det krisar och man inte kan få ut hovslagarn på nån dag eller två.... funkar bra! Linda vilt i tjockt lager så sitter det på jättebra! se dock till att du bara lindar nedre delen av hoven, dvs inte upp till kronranden och inte över ballarna osv, så du förstör cirkulation.,

Är skon ganska lös, dvs den glappar?

Slå upp nitarna och dra ut söm för som. Dra i tåriktning.
Nybörjare brukar inte orka bräcka av skon.

Har du en rasp drar du en liten kant runt hoven så den inte fläker sig mer.

Var har hoven fläkt sig? Fattas det stora bitar av själva hovvägen kan detvara svårt att slå på en ny sko och få bra sömtag,men en liten småflisa är ingen fara.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar