Lös mage.

Trine

Trådstartare
Har problem med min häst lösa mage.

Den är väldigt vattnig/rinnig av sig (lägger jag en nyskiten hög i skottkärran så rinner det av ungefär en liter vatten ifrån den!).
Har varit så sedan installningen.

Han får i dagsläget hösilage av torrare varianten (nästintill hö) (8 kg), gräsfröhalm (4-5 kg), 6 dl korn, 3 dl linfrökaka, mineraler samt kiselgur.

Kommer att få fri tillgång till gräsfröhalm i hagen så fort det fryser (vi rullar balarna för hand på plats nämligen o det är inte roligt att göra när det är lerigt ute...;) ).

Står på halmbädd som han äter rätt bra av.

Han brukar ha en "installningsperiod" med magen men i år är det extremt.
Normalt är det ca 3 veckor han är dålig men nu har det snart gått 2 månader o han är fortfarande inte bra.

Testat förr när han varit dålig i magen med att ge foderjäst men det tycker han inte om.

Har ni något förslag om vad jag kan göra för att få den bättre?
 
Sv: Lös mage.

Ge vanlig bakjäst en eller två om dagen. Det brukar få ordning på magen. Du kan ge bakjästen som den är eller om hästen inte tycker om det så rör ner den i lite vatten precis innan fodring och häll över fodret. Eller så kan du prova att smula bakjästen över fodret och se om den äter då. Bakjästen ska inte vara i kontakt med socker eller vatten innan utfodring eftersom jästen då jäser och blir otjänlig. Bakjästen ska göra sitt jobb i tarmen och det är helt ofarligt att ge bakjäst till hästen. Det går alltså inte ens att lösa upp jästen i vatten och låta det stå och sedan hälla det över fodret eftersom bakjästen då har börjat jäsa i vattnet. Redan efter 10 minuter är fodret förstört och är bara att slänga. Bakjästen hjälper magen att få tillbaka en bra mag-tarmflora.

Foderjäst innehåller avdödad jäst och ger därför ingen effekt på magen utan det är ett proteinfodertillskott.

Du kan inte hitta något mer lättsmält att ge än korn?

Linfrökaka kan vara lösande så prova att gör ett uppehåll med det och se om träcken blir som vanligt igen.

Vad väger hästen? Hur mycket ts får den per 100 kg kroppsvikt?

Kan det vara så att hästen går och dricker smutsigt vatten i vattenpölar i hagen? Isåfall kan det vara problemet. Det är ju svårt att få dem att låta bli att göra det. Det enda man kan göra är att erbjuda färskt, rent vatten i balja/hink även ute.

Här finns några andra trådar som behandlar samma problem http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1206185&highlight=bakj%E4st http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1208218&highlight=bakj%E4st http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1203767&highlight=bakj%E4st
 
Sv: Lös mage.

Ska testa med bakjästen o att ta bort linfrökakan.

Vet inte vad som skulle vara mer lättsmält än korn. Han får inte äta pellets för tandis, havre blir han knäpp av o betor är ett stort big no no.

Han väger ca 700-750 kg (stor lättfödd nordis) så ts han äter borde vara tillräcklig som den är.

Har 2 80 liters baljor i hagen så rent vatten har han.
Vattenkopp med bra flöde inne.
 
Sv: Lös mage.

Min fyraåring har varit dålig vintertid typ sen han var föl, just nu verkar det vara halmen som är "boven i dramat". Om den är hygieniskt dålig eller om han inte tål den av andra orsaker vet jag inte ännu, har just skickat in analys. Men tar jag bort halmen blir han bra på ett par dagar, ger jag halm igen så är det i princip sprutdiarré på ett dygn.
Jag har under tidigare år testat precis allt i tillskottsväg för att stabilisera magen, inget har hjälpt.
 
Sv: Lös mage.

Jag upplever att många fler hästar är lösa i magen i år än vanligt.

Mina brukar vara lite lösare i magen månaden(erna) innan snön kommer så jag försöker härda ut och invänta snön..
Tills dess har jag börjat ge bakjäst med bra resultat. Avföringen är fortfarande lite vattnig men det är bättre.
 
Sv: Lös mage.

Ska testa med bakjästen o att ta bort linfrökakan.

Vet inte vad som skulle vara mer lättsmält än korn. Han får inte äta pellets för tandis, havre blir han knäpp av o betor är ett stort big no no.

Han väger ca 700-750 kg (stor lättfödd nordis) så ts han äter borde vara tillräcklig som den är.

Har 2 80 liters baljor i hagen så rent vatten har han.
Vattenkopp med bra flöde inne.

Måste du ha kraftfoder över huvudtaget? Kan du inte öka högivan?
 
Sv: Lös mage.

Min är likadan.. Har varit i kontakt med veterinär ett antal gånger. Har testat:
Plockat bort allt förutom hö
Maskprov
Krafts mag och tarm
Pro-paste
Loppfrön
Bakjäst

Inget har hjälpt. Ikväll ska jag iväg och hämta nått nytt pulver som veterinären ville testa..
 
Sv: Lös mage.

Jag upplever att många fler hästar är lösa i magen i år än vanligt.

Förra vintern var min gamla häst liiiite lös i magen. Åren innan (sedan 2005 då jag flyttade hit) aldrig haft några problem. I år är tre av fyra! lösa i magen, stackars gamlingen 25 år värst :( Och vintern verkar ha vänt om
 
Sv: Lös mage.

Ska testa med bakjästen o att ta bort linfrökakan.

Vet inte vad som skulle vara mer lättsmält än korn
. Han får inte äta pellets för tandis, havre blir han knäpp av o betor är ett stort big no no.

Han väger ca 700-750 kg (stor lättfödd nordis) så ts han äter borde vara tillräcklig som den är.

Har 2 80 liters baljor i hagen så rent vatten har han.
Vattenkopp med bra flöde inne.

Det är inte det mest lättsmälta, tvärtom.
 
Sv: Lös mage.

Testat med bakjästen nu i fem dagar o märker redan lite resultat. Så det fortsätter jag med.
Plockat bort linfrökakan tillfälligt.
Kommer behålla kvar kornet i foderstaten dock ev minska mängden ytterligare.


Clubman - Lusern hade kanske gått men de sorterna som foderbutiken här hemma håller med innehåller alla melass (så vitt jag vet) o det vill jag inte ge till honom.
Har bara kollat på de i stråform då jag inte tycker om pelletsen då det blir så kladdigt i boxen av det.
 
Sv: Lös mage.

Testat med bakjästen nu i fem dagar o märker redan lite resultat. Så det fortsätter jag med.
Plockat bort linfrökakan tillfälligt.
Kommer behålla kvar kornet i foderstaten dock ev minska mängden ytterligare.


Clubman - Lusern hade kanske gått men de sorterna som foderbutiken här hemma håller med innehåller alla melass (så vitt jag vet) o det vill jag inte ge till honom.
Har bara kollat på de i stråform då jag inte tycker om pelletsen då det blir så kladdigt i boxen av det.

Och när blev det viktigare än hästens välstånd?
 
Sv: Lös mage.

Men det finns Hackad Strå utan melass, jag ger Equsana Alfa Omega till mina och den innehåller ingen melass, innehåller dock sojaolja.
 

Liknande trådar

Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 348
Senast: Fibusen
·
C
Hästvård Jag har en femårig valack som jag har haft i nio månader. Han är konstant dålig i magen. Han har inte diarré men lägger heller inte...
Svar
19
· Visningar
3 722
Senast: moon
·
M
Hästvård Jag har en fjording som har lite problem med magen. I Augusti gjorde vi ett foderbyte från Hö till Hösilage. Enda sen dess har han varit...
Svar
3
· Visningar
788
Senast: maja_a
·
Hästvård Fick hem min foderponny efter sommarbete för ca 3 månader sen (hade honom 3 månader innan sommarbetet). Första dagen jag fick honom var...
Svar
19
· Visningar
2 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp