lös löptik..

B

BeastieBabe

för ett par veckor sedan löpte en tik i närheten, tiken kom lös några gånger och sprang ofta mot min hund (casanovan i grannskapet).. om om jag nu skulle ha min hund lös på min gård och tiken kommer rännande och dom hinner sätta igång innan jag når hundarna som då befinner sig på min gård.. vem har då ansvaret?

och första svaret oxå:
så om det är 20 väluppfostrade hanhundar som normalt sett går lösa ska dessa kopplas och hållas instängda för att löptikägaren vill ha sin hund lös och springandes fram till alla hanhundarna?

Sv: lös löptik..

BeastieBabe skrev:
om om jag nu skulle ha min hund lös på min gård och tiken kommer rännande och dom hinner sätta igång innan jag når hundarna som då befinner sig på min gård.. vem har då ansvaret?

Du är ansvarig för det din hund gör - även om det är på egen gård. Tikägaren är också ansvarig för vad den gör, vilket i detta fall ger delat ansvar.

En tjuvparning kan inte ske med mindre än att 2 hundar inte står under sina ägares kontroll. Sedan tycker ju jag att det är oansvarigt av en tikägare att låta sin jycke gå fram till andra hundar - löp eller inte. Personligen vill jag inte att mina hundar ska hälsa på andra hundar än de vi ska umgås med.

Mvh,
Duvan

okai.. så om man nu skulle säga att jag har en bred rottweiler och däför har ett brett staket där han inte kommer igenom elle rkan hoppa över. jag har med andra ord sett till att min hund inte kommer ut på något vis..
och när jag har hunden ute, telefonen ringer och går in för att svara så kommer det en löpande irlänsk setterrtik flygande över staketet in till min hund.. vem är felet då?

är lagen att jag måste skydda min hund från alla andra laglösa hundar?
men då har väl jag lika rätt om min hund skulle springa in i huset hos nån som har löptik.. då är det juh dom som inte har koll på sin hund..

eller?

BeastieBabe skrev:
okai.. så om man nu skulle säga att jag har en bred rottweiler och däför har ett brett staket där han inte kommer igenom elle rkan hoppa över. jag har med andra ord sett till att min hund inte kommer ut på något vis..
och när jag har hunden ute, telefonen ringer och går in för att svara så kommer det en löpande irlänsk setterrtik flygande över staketet in till min hund.. vem är felet då?

Som sagt var - bägges. Du har inte koll på din hund och tikägaren inte på sin hund.

är lagen att jag måste skydda min hund från alla andra laglösa hundar?
men då har väl jag lika rätt om min hund skulle springa in i huset hos nån som har löptik.. då är det juh dom som inte har koll på sin hund..

eller?

Således lika FEL om din hund tar sig in till någon annan, men fortfarande delat ansvar. Strikt hundägaransvar gör att vi alltid är ansvariga för vad hundarna gör, även om det känns orättvist ibland.

Mvh,
Duvan

Jo men jag har juh koll på min hund iom att jag har en inhägnad där han inte kan ta sig ut.. har jag bättre koll om han sitter i löplina eller?
eller om tiken sticker in i mitt hus till min hanhund som ligger bredvid soffan och sover?

det låter så fel om en hanhundsägare gör allt den kan men ändå blir skyldig om tiken smiter till honom..

Hejsan hoppsan... Min löptik var på "besök" hos grannen två hus bort för tre v sedan. Vet inte om de "hann" med ngt- hoppas EJ!!!
Jag skulle ALDRIG beskylla dom för ngt- det var ju jag som inte hade hunden under uppsikt. Och det ska man väl inte behöva om den är på sin egen tomt...

ja men så är det. du är ansvarig för precis allt som din hund gör, oavsett var den befann sig eller hur provocerad den blev.

Fick rådet att vänta tills man visste om hon var med valpar. Vet inte om jag vill göra en abort på hunden då det inte är ngn skadlig risk med valparna. Dom är ju i samma storlek och så.
Dock vet jag inte hur jag ska ta reda på det innan 20 de dygnet då hon är skendräkig efter löp... Jättetrist. Ger dock ingen medicin fall i fall.
Ska kolla upp det så att jag kan göra ett beslut då. Lite rädd om huvudet på hunden. Har absolut ingen erfarenhet av sånt här.

BeastieBabe skrev:
Jo men jag har juh koll på min hund iom att jag har en inhägnad där han inte kan ta sig ut..

Nej, du har inte koll på din hund om den sätter på en tik - även om det sker i din trädgård. Du har bara hindrat den att löpa lös i grannskapet. Självklart kan man uppfatta lagen om strikt hundägaransvar som orättvis men det är sällan det drivs till sin spets. Handen på hjärtat så behövs nog lagen eftersom alldeles för många vill krypa undan sitt ansvar. Ser man till att stänga in sin hund när man är borta och vara med sin hund när man är hemma är lagen inget problem.

Mvh,
Duvan

ja men jag kan juh inte stänga in min hund i ett helt lufttätt utlymme heller.. eller skicka ut honom i rymden bara för att ingen tik ska kunna komma in till honom.. säg att jag har min hund instängd med gallerdörr där HAN inte kommer igenom, men smala tikar kan göra det.. då har JAG sett till att MIN hund inte kan göra något.. men jag måste alltså håll koll på alla andras hundar och bygga en dörr för en av grannarnas tik när ja redan har en dörr för MIN hund..?

låter helsjukt..

e juh som att man själv har en hingst med 3 ben som inte kan hoppa och så får man skit för att ett sto hoppar över det 165 cm höga stängslet in till honom..

BeastieBabe skrev:
. men jag måste alltså håll koll på alla andras hundar och bygga en dörr för en av grannarnas tik när ja redan har en dörr för MIN hund...

Nu tycker jag att det verkar som om jag försöker resonera med en som är i trotsåldern, men OK...

Så länge du håller koll på din hund så att den inte förstör, biter, sätter på tik utan tillåtelse etc. så är det inga problem. Strikt ägaransvar betyder dock att du ALLTID är ansvarig för vad din hund gör, även om det sker på din egen tomt. Om det kommer in en löptik på din gård och du har koll på din hund kan du väl hindra honom från att sätta på tiken. Eller...

Om din hund skulle tjuvpara en löptik så är det helt OK att bägge får ta ansvar för det hela. Du har ju inte haft koll på din hund och den andra inte på sin. VAR det hela sker är i sig inte speciellt intressant. Tikägaren får dock det tyngsta lasset, vilket också är i sin ordning enligt mig, eftersom en dräktighet alltid innebär risker och aborter likaså. Blir resultatet valpar kostar det både jobb och pengar innan de är redo att lämna lyan.

Att reta sig på att andra inte sköter sin bit ger ju ingen lösning. Om du däremot har lydnad och uppsikt över din hund har du inget problem. Case closed!

/Duvan

Liknande trådar

Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 371
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 591
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 856
Senast: Tonto
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka