Sv: Lös i magen
Min hästs mamma har alltid enligt fd ägaren varit lös i magen, det var inget som gick att göra något åt fick jag höra hela tiden. När jag köpte denna häst, så flyttade jag till ett litet stall med enbart en annan häst i, dessutom satte jag henne på fri tillgång på analyserat grovfoder samt följde ett noga uppgjort maskschema och en uträknad foderstat. Jag bannlyste betfor i foderstaten och satte henne på kli. Efter en kort period så stabiliserades hennes mage, och för första gången på flera år var hon ej lösmagad. I förra stallet var det ett jävla skrikande och springande och ungar överallt, hästarna fick grovfoder 3 ggr/dag med många timmar emellan, samt att maskningen var lite hit och dit....I det nya stallet kunde hon nån enstaka gång bli lös i magen, men det var oftast i samband med stress.....Så jag tror man kan ta många olika faktorer och ändra om till 1 så kan det bli hur bra som helst.
I fd ägares stall fick hon upprepade kolikanfall, detta fick hon bara 1 gång hos mig. Men det berodde på att någon glömt både vattna samt ge mat på över 12 timmar samt att det just denna dag var över minus 20 grader ute...I vart fall tror jag det var en biddragande orsak till koliken...