Lös i magen ..

G

GoldenNight

Min "foder"-ponny (D-ponny) är ganska ofta lös i magen och jag vet inte vad det beror på. Han står på och ägs av en ridskola och går ganska mycket lektioner med nybörjare och inte så väldigt duktiga barn/vuxna. Han är ganska lat och man måste verkligen rida för att få honom att börja arbeta med bakdelen och gå i rätt form.. :crazy:
Men nu på senaste tiden så har jag börjat få honom att sätta sig på bakdelen och jobba i galoppen och sluta hänga sig lika mkt på tygeln och räcka ut tungan när man kräver ngt av honom (vilket hans förra tävlingsmänniska fick honom att göra, alltså hänga sig på tygeln..)
Igår när jag red dressyr och galopperade på volt, så satte han sig sådär på bakdelen igen (förut har han bara sprungit iväg med mej när jag har försökt korta honom) och blev då Väldigt lös i magen helt plötsligt :( tycker synd om honom! När man har börjat trava fram honom i början av lektionen så bajsar han ofta också, och har "förmågan" att få det mesta på haserna.. där han förövrigt är ganska vit... inte kul..

Så nu undrar jag vad detta kan bero på? Är det för att han äter blött hö till middag (äter ensilage på vintern i hagen)? Är det för att han börjar jobba ordentligt med bakdelen/ryggen så att magen kommer igång? Eller vad kan det bero på? Hjälp! :confused:

Han äter detta på morgonen (cirkamängder);
1kg Krafft Groov
2-3kg Hö (eller fri tillgång på ensilage i hagen)
----
Lunch;
1kg Krafft Groov
½kg Betfor
2kg Hö
----
Middag/kväll;
1kg Krafft Groov
3kg Hö (tror jag)

Sv: Lös i magen ..

min connemar valack blir dålig i magen av både betfor och ensilage så det kanske kan vara det. Han kanske blir kall ute det kan oxå på verka.

Min syster har en d-ponny med samma problem. Vi var på djursjukhus i ett annat ärende med hästen och frågade samtidigt om detta. Han sade att det första man ska göra är att ta bort allt kraftfoder ett par veckor och se om det blir bättre. Sedan kan man byta ensilaget mot hö. En del hästar har känsliga mot ensilage.

Jag skulle byta ensilaget mot hö och kanske även sluta att ge betfor.

Beror det inte på det kan man prova att ge honom koltabletter som finns på Apoteket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama