Lös i magen

Swish

Trådstartare
Passar en kompis lägenhet med tillhörande två katter. Den ena är så lös i magen att det rinner ur den. Vad gör man åt det? Jag är hundmänniska, inte kattmänniska. Man ger den väl inte ris, som med hunden?
 
Sv: Lös i magen

Första åtgärd är att fasta katten ett dygn ,sedan skonkost tex sönderkokt torsk (ellen annan vit fisk) alternativt kokt nötfärs.

Du kanske ska försöka få tag på ägaren också ?
 
Sv: Lös i magen

Det var det första jag gjorde, hon rådde mig att söka på nätet, så nu gör jag det. Om den ska fastas måste jag stänga in den i ett separat rum, eftersom här ju är två katter, och det kan nog bli stora problem. Den är instängd i ett separat rum på nätterna, eftersom den bajsar precis överallt (hittekatt) och då står den och jamar konstant, hela nätterna.. Lär ju inte bli bättre om jag stänger in den ett helt dygn..
 
Sv: Lös i magen

Min hittekatt var oxå sådan i magen när han kom till oss.
Vi fastade aldrig han utan började direkt med att ge den kokt torsk.
Och efter en dag eller två blev han mycket bättre.
 
Sv: Lös i magen

Fasta honom blir ju som sagt svårt, men jag ska testa kokt torsk då, och hoppas det hjälper. Så här kan vi inte ha det.
 
Sv: Lös i magen

Det var det första jag gjorde, hon rådde mig att söka på nätet, så nu gör jag det. Om den ska fastas måste jag stänga in den i ett separat rum, eftersom här ju är två katter, och det kan nog bli stora problem. Den är instängd i ett separat rum på nätterna, eftersom den bajsar precis överallt (hittekatt) och då står den och jamar konstant, hela nätterna.. Lär ju inte bli bättre om jag stänger in den ett helt dygn..

Hur länge har din kompis haft hittekatten? Har den varit dålig i magen en längre tid eller har den tidigare haft fast avföring?
Om den bajsar överallt annars, hur många lådor finns (med eller utan huv) och vilket lådmaterial används?
 
Sv: Lös i magen

Är det en ungkatt så ska den inte fastas länge. Det räcker över natten och då kan den andre katten fasta oxå. Se till att de dricker ordentligt.

Är det kraftig diarre så måste du ge vätseersättning. Finns recept att googla på.

Överkokt vit fisk, överkokt grötris, morotspure, kokt färs är skonsamma för magen. Ge bara pyttelite åt gången och många gånger över dagen. Finns pro/pre-biotika på apotek som kan hjälpa magbakterierna.
 
Sv: Lös i magen

Tack för massa bra tips! Vi kör på kokta fisken nu, så får vi hoppas att det hjälper, annars får vi ta till mer grejer.

bengeten: Jag vet inte exakt hur länge hon haft den, men det är max 3 veckor. När jag skrev till henne att den var lös i magen blev hon förvånad, så den har nog inte varit det innan. Den är inte "toklös", utan har hyffsat fast avföring emellanåt, men mestadels är den lös. Fri tillgång till vatten har den alltid.
2 lådor i lägenheten, med nåt strö i en gul papperspåse? Är inte så hemma på katter och strö och deras foder osv.
 
Sv: Lös i magen

bengeten: Jag vet inte exakt hur länge hon haft den, men det är max 3 veckor. När jag skrev till henne att den var lös i magen blev hon förvånad, så den har nog inte varit det innan. Den är inte "toklös", utan har hyffsat fast avföring emellanåt, men mestadels är den lös. Fri tillgång till vatten har den alltid.
2 lådor i lägenheten, med nåt strö i en gul papperspåse? Är inte så hemma på katter och strö och deras foder osv.

Om katten inte varit lös tidigare kan de vara något katten ätit som den är överkänslig mot. Får katten blötmat ibland? De är många katter som reagerar med dålig mage av blötmat.
Som jag förstår så har du inte sand i lådorna? Om du skaffar nån låda med klumpbildande sand blir du mest troligt av med hittekattens beteende att bajsa utanför lådan, få katten kan motstå de:D
 
Sv: Lös i magen

Extremt lös i magen var min hittekatt också. Jag provade allt från kokt fisk, svält, veterinären skrev ut nån magmedicin...inget hjälpte förrän en här på Buke tippsade om morotspuree ;)...en sån där barnmatsburk med morotspure köpte jag. Gav katten ca 1 vecka..och hon blev helt återställd. Morötter är stoppande, så prova. Billigare än fisk i alla fall ;)

Jag hade tur att min hittekatt bara älskade morotspuree, så hon var ju extremt lättmatad.
 
Sv: Lös i magen

Den får fortfarande fisk, och det har hjäpt lite, men helt bra är den inte. Får kanske testa morotspurén.
Byta strö och ha mig vill jag inte hålla på med, det är ju inte min katt och ägarna kommer ju på söndag igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 141
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp