Lös i magen, vad kan det bero på och vad kan man göra?

Taefill

Trådstartare
Har en islandshäst som är väldigt lös i magen. Den är känslig och blir alltid lite lös tex ute på tävling, men brukar inte bli det utan synlig anledning.
Jag skulle gissa på att den smäller i sig ca 15 kg hösilage/dag och då ligger MJ på 7,0 och proteinet på 20,5, dvs inget drömhö men jag kan inte byta då det inte är jag som köper in.
Går på fri tillgång så utgångsläget är alltså:
För mycket MJ
För lite protein
Tjock häst med känslig mage
Och nu har den börjar bli lös. Får lite lusern för proteinet (håller på att vänja in på det) + lite mustang müsli mest för att det behövs för att lusernet ska gå ner.
Har fungerat jättebra på hösilage förr, så jag tycker inte att det borde vara orsaken. Vad kan det då vara? Hösilaget verkar vara av bra kvalitet, ingen konstig lukt/utseende.
Och sedan, kan jag ge något för att få stopp på det lösa? Vad? Bakjäst? Foderjäst? A-fil? Proviva? Betfor? Hur mycket om jag kan ge något?

Hoppas förresten det här inte räknas som foderstat-hjälp, för själva foderstaten i sig har jag ju koll på. Det är lösbajsandet jag behöver tips om.
 
Sv: Lös i magen, vad kan det bero på och vad kan man göra?

Om den har blivit det plötsligt så borde det bero på ngt.
Det kan ju kanske vara ensilaget ändå. Det går ju inte att se allt som är fel. Det kan ju tex innehålla mkt socker eller fruktan eller ngn växt som din häst reagerar på.

Om inte annat så verkar det inte vara det lämpligaste fodret till en tjock islandshäst. Det är svårt att göra ngt vettigt om du inte kan byta ut det eller i alla fall minska det. Men lusern är bra att ge. Nu kan det tydligen vara så att vissa hästar blir dåliga av det även om det nog är ovanligt. Lusern är bra för magen och tarmarna.

Har du provat med bakjäst?
Eller diskuterat det med veterinär?
En häst med lös mage ska man nog ta på allvar. Det kan ställa till med mkt tråkigheter. Speciellt kanske om den är överviktig och av naturras. Jag tänker på fångrisken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 691
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Har problem med min häst lösa mage. Den är väldigt vattnig/rinnig av sig (lägger jag en nyskiten hög i skottkärran så rinner det av...
Svar
18
· Visningar
2 199
Senast: clubman
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 659
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp