Lös i magen. Vad göra?

Sam

Trådstartare
Har tittat på tidigare trådar men inte riktigt hittat svar på min fråga så nu hoppas jag på att någon har ett bra tips till mig.

Mitt sto är lös i magen. Hon är tunn efter en tids sjukdom, fått penicilin och är nu frisk igen. Men magen vill inte stabilisera sig. Hon har fri tillgång till torrt hösilage och får en stor spann full med lusernhack varje kväll. Hon får en spann betforvatten samt ett halvt kilo korn, mineraler och lite Hippo Grov. Jag har bland annat erbjudit henne D&H build up och St Hippolyts mach men det vill hon inte ha.

Jag har tvingat i henne A-fil och Biopremium. Jäst vägrar hon äta.

Vad mer kan jag göra?

Sv: Lös i magen. Vad göra?

Jag sprutade i mitt sto MagTarm från krafft när hon var som dåligast, alltså, blandade pulvret med vatten och tog en spruta (typ större metacamspruta)
och sprutade i henne medlet som om det vore maskmedel, i dubbel dos två gånger om dagen. Det var inget annat som hjälpte på henne.

Senast ändrad:

Mynta brukar vara bra. Då får man börja med någon tesked för att smaken är ganska stark. Och öka mängden successivt tills den accepteras. Tror att det räcker med en matsked sedan.

Gav du ngt medel för magen under PC kuren?

Jag skulle prata med Vet som även har sett hästen.

Tack för era svar. Veterinären rekomenderade filmjölk och Biopremium. Det har jag get henne utan resultat. Veterinären tycket att jag ska fortsätta med det ett tag till, givet vis gör jag det. MagTarm kanske hon skulle kunna gilla eller varför inte mynta, ska prova det. Uppdaterar er så klart.

Socker brukar ha en negativ inverkan för hästar som lätt blir lösa i magen så betforvatten brukar inte vara bra. Däremot är fibrer bra! Se om du kan hitta Quick Beet istället och ge henne det, då får du fibrerna och slipper sockret. Annars kan du spola av betforen och ge henne betforen, väl sköljd. Sockervattnet får du hälla ut.
Om du har möjlighet att ge henne hö istället så brukar det vara bra också. Sen vad det gäller filmjölk, det gav man hästarna förr i tiden, fast jag tror att det finns nya rön som säger att det inte är bra. Har för mig det i a f.
Jag hade plockat bort allt vad spannmål heter i det här läget och gett foder som är bra för magen istället. Typ linfrökaka och nämnda Quick Beet. Kan du inte få tag på hö kanske du kan hitta tjänlig foderhalm och ge fritt av det också?

Jag skulle ge henne ett halvt paket vanlig bakjäst tillsammans med kraftfodret.

edit: såg att hon vägrade det - men går det inte att lura in det, i värsta fall lösa upp det med vatten och ta en vanlig spruta och spruta in det i munnen

På Apoteket finns en produkt som heter Pro-Paste.
Det är en koncentrerad pasta som man ger direkt i munnen och den innehåller nyttiga bakterier som hjälper till att återställa tarmfloran.

Socker brukar ha en negativ inverkan för hästar som lätt blir lösa i magen så betforvatten brukar inte vara bra. Däremot är fibrer bra! Se om du kan hitta Quick Beet istället och ge henne det, då får du fibrerna och slipper sockret. Annars kan du spola av betforen och ge henne betforen, väl sköljd. Sockervattnet får du hälla ut.
Om du har möjlighet att ge henne hö istället så brukar det vara bra också. Sen vad det gäller filmjölk, det gav man hästarna förr i tiden, fast jag tror att det finns nya rön som säger att det inte är bra. Har för mig det i a f.
Jag hade plockat bort allt vad spannmål heter i det här läget och gett foder som är bra för magen istället. Typ linfrökaka och nämnda Quick Beet. Kan du inte få tag på hö kanske du kan hitta tjänlig foderhalm och ge fritt av det också?
med tanke på att hästar är laktosintoleranta så håller jag med dig helt. Att ge hästar filmjölk gör knappast till eller från vid magproblem. Det är något man fått för sig för att det ibland funkar på människa.

Då slutar jag med filmjölken, det var i alla fall bara en kamp att få det i henne och en hel del hamnade på mig. Har sprutat in det i munnen på henne med en plastspruta.

Hö har jag provat med men det ville hon inte äta, den andra hästen äter gärna det. Hon står på halm men verkar inte pilla i sig några mängder av det.

Det betfor hon får är ca två nävar torrt blandat i en hel spann vatten. Ska fördi foderbutiken idag så då kan jag kolla efter Quick Beet istället.

Ska även försöka få i henne jäst i dag. Känns rimligt att göra nu när jag inte ska ge filmjölk. Jag kan lösa jäst i vatten och spruta i hennes mun.

Tack alla för era svar.

Jag hade tagit bort allt utom lucernet och hösilaget och funkar inte det hade jag gett MagTarm eller någon annan probiotika.

Veterinären har sagt att det är bra att hon äter lite kraftfoder så det rättar jag mig efter. Hon får inga mängder. Det verkar trigga henne att äta mer hösilage och lusern när hon får lite kraftfoder i krubban.

Har handlat Quick Beet som jag ska ge henne istället för betfor.

Samlar nu kraft inför jästsprutandet!!

När min pålle hade borrelia och skulle få antibiotika intravenöst varje dag i 5 dagar så fick jag rådet från vet att ge henne 1/2-1 liter blåbärsproviva / dag, samt fortsätta under några dagar efter avslutad behandling. Detta fungerade jättebra, och magen höll sig fin hela tiden. Pållan som i vanliga fall är väldigt kräsen åt det med god aptit (blandade det med muslin), mumma!
Så kanske kan vara värt att testa på din häst? :)

Har en häst hemma som inte kan äta melass utan att bli dålig i magen, är inte säker men tror det är kalium i melassen som gör vissa hästar dåliga i magen.

Betfor och många sorter av lusern inehåller melass.

Kram

Som tidigare talare sagt är bakjäst kanon, men det finns vissa hästar som inte fungerar på det. Då skulle jag prova proviva nypon, min häst älskar det! :) Hoppas det löser sig för er!

Jag har nu fått i henne jäst upplöst i vatten, ska fortsätta med det och hoppas på resultat.

Betforet borta nu och lusernet innehåller inte melass så hon får inget socker längre.

Proviva skall inköpas. Gillar hon det kan jag ringla det över hösilaget och kanske få henne att äta mer på så sätt.

Biopremiumet tog slut i går och eftersom jag inte fått resultat med det så provar jag jäst och proviva ett tag nu.

Hur snabbt borde jag se resultat på jästen jag fick i henne igår? Hur fort har ni som ger jäst till era hästar sett resultat?

Jag kan se resultat efter ett dygn på min. Han får ett paket om dagen (väger ca 520-550 kg). Är han sämre i magen så får han två paket, för då räcker det inte med ett. Så man kan ge lite olika beroende på hur lös i magen hästen är. Ett paket ger jag när hästen bara är på gränsen till lös. Alltså fasta bollar fast liiite för lösa. Två paket när bollarna är på gränsen till att hålla ihop alls och det rinner lite bajsigt vatten. Nästa dag har magen alltid varit ok.
Min får alltid ett paket om dagen i a f.

Tack så mycket. Då borde jag märka skillnad i morgon eftersom jag fick i henne lite jäst i går kväll och lite mer nu på eftermiddagen.

Fast det beror på hur mycket du får i henne. Ger man för lite märks det ingen skillnad. Men det märker du så då är det bara att testa att ge lite mer :)

hej
Bio premium som du har givit = jäst (saccharomyces cerevisiae). Dvs samma sak som bakjäst. Bakjäst är dock "levande" och kanske har bättre effekt ändå?

Om bakteriestabiliserande kurer inte hjälper kanske det kan vara så att din häst har magkatarr? Det kan ge lös mage. Speciellt om den även ätit antiinflammatoriskt också??

Liknande trådar

Foder & Strö kanske redan finns en tråd om detta, såg iallafall ingen! Det är såhär att min häst varit lös i magen en längre tid nu, ca 3-4...
Svar
13
· Visningar
1 554
D
Foder & Strö Jag håller på att få ett nervsammanbrott.. Den senaste tiden har min häst varit lös i magen(fullblod) Hösilaget är väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 537
Senast: sthu
·
K
Foder & Strö I stallet där jag har min häst har vi hösilage från 3 olika skördar och olika bönder (svårt at få tag på där av anlednigen!). Om man ska...
Svar
3
· Visningar
643
Senast: Mynta2
·
J
Hästvård hej! Mitt sto har sedan fölsben varit lös i magen i perioder, men sedan jag började ge henne foder med "hack" i tex luzern så har...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama