Lös i magen och ofta diarre

F

Fan of Bill

Har en kattunge på 15 veckor som kommer från djurens vänner. Hon kom till mig för två veckor sen. Under denna tid har hon gått på toa ca 4 ggr om dan och varje gång är hon väldigt lös i avföringen alternativt har diarré.

Hon äter både blötmat och torrfoder. Jag har provat att enbart ge henne torrfoder = lös i magen.

Jag har provat att enbart ge henne blötfoder= lös i magen.

Hon har god aptit och äter och dricker duktigt.

Hon är liten och mager i typen, nu har hon lite mer hull än när jag fick hem henne, då var hon väldigt tunn, i stort sett skinn och ben.

Ni som vet och kan katter, hur illa är det?

Sv: Lös i magen och ofta diarre

Blötfodret är Mjau. Torrfodret komme jag inte ihåg vad det heter? Fick det i samband med den första katten jag skaffade innan den här lilla med dålig mage. Brit...nånting??? Har inte kvar påsen utan det förvaras i vanlig plastpåse i burk.

Läser i papprena från djurens vänner: Avmaskad med Banminth 3 ggr. 1 gång med Milbemax.

Torrfodret fungerar utmärkt på det första katten. Avföringen på henne när hon enbart äter torrfoder är fast och fin. Perfekta korvar:)

Medans den lilla bara är dålig i magen...

Grattis till kissen
Det finns en tråd här som heter *kattunge med dålig mage* som handlar om ditt problem.
Jag kan inte länka tyvärr .
Hoppas det hjälper dig.

Oj, lös i magen varvat med diarré i 2 veckor, det tycker inte jag är bra alls.
Vad har kattungen för bakgrund?
Har den i ev tidigare hem haft problem med lös avföring?

På katthemmet där jag jobbade satte vi alltid in "Intestinal" ett specialfoder från Royal Canin för katter med problem med magen, på ett par dagar bör man få en förändring. De förlorar mycket vätska när de är har väldigt lös avföring och det KAN också vara ett symptom på värre sjukdomar, tyvärr.

Jag vet iaf att första symptomen på FIP, som orsakas av Coronavirus är just diarré. Här kan du läsa mer om det FIP

Det behöver ju inte vara något allvarligt, men jag hade rådfrågat en veterinär till att börja med om hur man bäst ska göra för att få magen stadig.
Troligtvis bort med burkmaten och köpa ett specialtorrfoder och sedan ta god tid på sig att få magen stabil.

Hoppas det ger med sig.

Jag skulle sätta kattungen på skonkost några dagar (lammfärs med morotspuré) och om det inte blir bättre av det, veterinär. Det kan handla om någon parasit eller bakterie som ställer till det. Koccidier, toxoplasmos... mask bör det inte vara. Du kan skicka in ett avföringsprov själv (billigast så) för mask, koccidier och toxoplasmos. Test-kit finns att köpa på Apoteket (Kollamasken).

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: cherie
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30