Lös i magen-funderingar

Amk

Trådstartare
Mina hästar har tidigare varit lösa i magen pga. för blött ensilage (ts 31%). Nu har jag börjat blanda upp ensilaget med torr halm, även om de inte får i sig så mkt halm. Jag ger dem också 1-2 liter lusern per dag, och de har blivit mycket bättre. Det är alltid fasta bollar nu, även om de vissa dagar är lite lösare.

Jag ger dessutom betfor. Ska jag byta ut det mot t.ex. havre, för att få magarna så torra som möjligt? Framöver kanske jag kommer dra ner på lusernen av olika anledningar, och då kanske det är ännu större anledning att byta ut betforn mot havre?

De får cirka 2-3 dl torr betfor (uppblött!) per dag och häst.

Sv: Lös i magen-funderingar

Betfor är lösgörande om du inte visste det. Torrare magar..nja, torkar upp magar finns det knappast nåt som gör ;). Förstår inte varför alla tror att hästars magar ska *torka upp*

Vid ts halter på så lågt som du skrev är det nog mest troligt att lösmagarna uppkommit av för liten grovfodergiva. Skulle knappast tro att din häst orkar äta så mycket som den borde när det är så blött. Mycket av det den får i sig är ju rent vatten bara. Att magen stabiliserats vid halmgiva beror nog på att givan blivit högre.

Betfor är lösgörande om du inte visste det.

Fast det är väll ändå lite dubbelt? Håller med om att betfor kan ha en lösgörande effekt, men samtidigt så är det ju bra för grovtarmens mikrober. Om då "magproblemen" beror på en grovtarmsstörning så borde ju betforn kunna delvis avhjälpa detta genom att gynna mikroberna. Och i sånna fall skulle en övergång från betfor till havre kunna göra saken mycket värre. Stärkelsen i havren är ju ingen hitt direkt för mikroberna.

Sen vet jag inte om det spelar speciellt stor roll om du (ts) ger 3 dl betfor eller 3 dl havre, det är så små mängder så skillnaden borde bli minimal.

Senast ändrad:

Jag måste tipsa om något som jag upptäckte för några veckor sedan...

Hade häst på boxvila
Vet ordinerade linfrö för att motverka förstoppning
Hästen som i vanliga fall är rätt så halvlös i magen, hade under boxvilan fasta bra bollar.
Vilken tur, tänkte jag, att han får linfrö som jag lärt mig ska vara lösande.
När hästen sedan fick komma ut i hage, så slutade vi ge linfrö och hästen blev genast lös i magen igen:confused:

Vi provade då att ge linfrö igen, och nu har vi en pålle som är toppen bra i magen.

Om betfor gör magarna lösare borde de ju också bli torrare om man slutar med betfor. Hästarna är i mkt fint hull trots de låga värden vi har i ensilaget, så jag tror att de får i sig tillräckligt. De är ju inte heller lösa nu, men jag tänkte att det kan vara bra att sluta med betfor ifall de blir lösa igen, om du förstår mig?

Tack för hjälpen. Jag får fortsätta såhär och se om de fortsätter vara fina. Annars får jag prova att ge mindre betfor, och alt. också ge linfrön eller bakjäst.

Lös i magen blir man om tarmen jobbar för fort och pressar allt som är i tarmen mot ändtarmen. På så vis hinner inte tarmen suga upp vätska på vägen. Så att *torka upp som många säger funkar inte. Det är ju tarmen som ska sköta den biten.

på ridskolan där jag jobbar har vi en lektionshäst som var väldigt lös i magen. började ge honom foderkalk å nu e det mycket bättre...har tydligen något med tarmens ph å göra

på ridskolan där jag jobbar har vi en lektionshäst som var väldigt lös i magen. började ge honom foderkalk å nu e det mycket bättre...har tydligen något med tarmens ph å göra

Det verkar för mig lite som konstgjord andning. En får sur mage pga någonting. Det är nog bättre att leta efter orsaken.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 550
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 142
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 653
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 796
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna