Lös i magen! Fil

V

vocama

Jag har frågat förut, angående en liten ponny som är lös i magen.
Han har inte stått i vårat stall mer en snart två månader.
Fick tips av flera att man kan ge filmjölk, vilket låter klokt.
Men hur får man i en häst fil.
Jag blötte upp lite kraftfoder, blandade sedan i filmjölken.
Han åt inget av det. Provade sedan, om dom andra hästarna skulle äta men inte.
Hur mycket fil, ger ni?
Kanske jag tog för mycket.
Hästen är förövrigt pigg och glad, det är inget fel på allmäntillståndet.
Eller hästens hull, lite i rundaste laget kanske.
Vore så tacksam för svar.:D

Sv: Lös i magen! Fil

Det allra bästa är Dofilus eller Proviva.

På apoteket kan man köpa spolsprutor, det är stora sprutor som man kan använda för att spruta in filen i munnen på hästen. (På samma sätt som när man avmaskar). Vilkigt att tänka på att filen är flytande, så att man inte sprutar för hårt så att hästen sätter i halsen!

När min förra häst (en islänning) var dålig i magen fick hon 2dl dofilus/dag.

Det hade jag inte tänkt på med sprutan, ska prova det.
Det är nog ända sättet att få i honom det.
Tack snälla för tipset.

Min häst äter 3 dl A-fil om dagen just för att hålla ordning på magen.

Ibörjan var hon lite misstänksam men nu så verkar hon gilla det:)

S*it i filen, fil är inte bra att ge och det man söker i bl a proviva finns i andra former som är enklare att dosera och hästen äter det också.

Sök på probiotica, det är vad du vill ha från proviva och dofilus. Finns i pulverform, dock skulle jag prova att ge bakjäst till att börja med och ca ½ paket fördelat på 2 ggr per dag.

HeJ!

Visst kan du ge fil, men tänk på att hästar, liksom de flesta andra däggdjur är laktosintoleranta, så frågan är om nyttan uppväger ev problem dom kan få..

Ge proviva eller liknande istället, som inte innehåller mjölksocker..

/ Lavinia

Proviva fungerar på min magtant, ska inhandlas idag så hon inte ballar ur av medicineringen.

köp frysta blåbär, häll hett vatten över och servera då det svalnat, råa blåbär är laxerande och kokta stoppande. Tant Ylva

Jag har testat flera olika produkter, inklusive a-fil på min häst. Fil gillar hon inte alls, de andra har jag gett i pulverform eller pasta (dyrt). Nu får hon Proviva, några dl per dag och det funkar utmärkt. Bättre än något av det andra jag gett henne. Hon verkar gilla det också :)

prova foderjäst! Finns att köpa på hink på granngården.

Min häst hade problem med lös mage tidigare pga blött ensilage. Sedan jag börjat med foderjäst så är problemen borta! Mycket behändigare än fil och allt annat!

Tack för alla tips.
Låter lite spännande med blåbär.
Filmjölken får vi skippa:angel:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 416
Senast: Bison
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka