Lös i magen av hösilage

Lill76

Trådstartare
Mitt 3-åriga halvblod har lite känslig mage och nu har vi bytat från hö till hösilage. Vi hade invänjning på mellan 3 och 4 veckor med både hösilage och hö, men ändå är han lös i magen. Den andra hästen har inte några som helst problem med magen så jag antar att det inte är fel på hösilaget. Har börjat ge unghästen sånt där MAG,TARM-pulver och hoppas att det bättrar sig, han får även halm att äta.
Är det så att vissa hästar helt enkelt har känsligare mage eller bör jag kolla upp honom hos veterinären?
Vi tar både hö och hösilage här hemma så jag vet hur det är hanterat hela vägen. Har även analys på både hö och hösilage och där är iofs alldeles för hög kvot, men höet är aningen kraftigare än hösilaget och det blev han ju inte dålig av. Några tips och funderingar kring detta??

Sv: Lös i magen av hösilage

Jag har fått det förklarat för mig att somliga hästar bara inte "tål" hösilage, helt enkelt. Har väl nåt med processen att göra, antar jag.... bättre svar har jag tyvärr inte.
Hoppa att det ordnar sig!!

Min 2,5 åring år också lös i magen.
Har tagit bort lusern och betfor. Han blevinte bättre.
Han äter hösilage.
Skall avmaska i dag. Får se om det ger med sig.
Men han har bra hull . Bra aptit och dricker bra.

Vad är ts-halten i silaget? Är det ett blött silage så kan det ju bero på det. Min nordis var lite lös i magen förra året när han fick silage, men den andra hästen var det inte och det silaget var ändå torrt. Säger som AnnaKarinA, att vissa hästar nog tål silage sämre än andra.

Då är det ju lite blött, nästan hälften vatten...kanske därför unghästen är lös i magen. Har du testat att blanda ut med hö eller halm?

Okej. Varför ger du inte bara hö? Min pålle blev riktigt bra i magen först när jag började med hö.

Avmaska inte nu. Ta hellre träckprov. Nu "sover maskarna". Du gör mer skada än nytta genom att avmaska nu. Tror nog att det är hösilaget som är boven isf.

Har inte fått tag i så mycke hö.
Hade hö för att till mata sto och föl på eftersommaren. Men nu köper jag småbalar hösilage av en granne.
Men lill killen har ingen lös mage.

Liknande trådar

Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
2 293
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama