lös i magen av hösilage??

T

tek

Är just vad mina hästar blir. Varför och vad kan jag göra?
Trodde att de skulle vänja sig förra året(första året med hösilage)men så blev inte fallet.

Är detta vanligt? :confused:

Du får nog helt enkelt acceptera att dina hästar tyvärr inte klarar att äta hösilage.

Kan vara blött och spätt? Lågt fiberinnehåll?
Prova att ge lite halm, eller annat fiberrikt. Klart de kan äta hösilage om det är sjysst kvalitet!

Välkommen i klubben! Min häst kan inte heller bara äta hösilage trots att vårt är som hö. Jag har förstått att det är PH-värdet som är annorlunda för hästmagen och om de är känsliga så går det inte. Jag har löst det genom att ge några mål hösilage och vanligt hö till kvällsmålet. Det klarar min häst. Du får prova och ge hö till kvällsmålet och se vad som händer. Jag märkte skillnad direkt. Lycka till!

Jag har faktiskt testat detta men det verkar inte funka men jag skall testa det igen för säkerhetsskull kanske skall jag köpa lite halm oxå??

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
2
· Visningar
240
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter