Lös i magen av hösilage?

Tussemaja

Trådstartare
Har ett torrt hösilage - ca 80% ts. Jag har övergått succesivt och ger frotfarande en större andel torrhö av det jag har kvar, och en liten andel, ca 1/3 del hösilage. Min märr har nu blivit lös i magen, inte jättelös men ändå såpass att bollarna ramlar isär. Hur vanligt är det att hästar blir lösa i magen av just hösilage? (hon är inte känslig vid övergångar från olika partier torr-hö) Och hur länge törs jag vänta på att det ev ska stabiliseras?

Sv: Lös i magen av hösilage?

Gör en hygienisk analys på hösilaget (om det inte redan är gjort).
Så torrt hösilage är sällan fräscht.

Anledningen till att endel hästar blir lösa i magen av ensilage brukar snarare vara att det är väldigt blött och man ger för liten grovfodermängd.
Men det problemet finns ju inte med ditt hösilage. ;)

80% TS betyder inte att det sällan är fräsht, rena dumheter att påstå det.

Vårt var 80% förra året, superkvalitet. Om du ändå tvivlar så köpte vi samma parti som Malin B, och det dög även åt hennes hästar.

Tussemaja: hur länge har övergången pågått?

Nej det är inte rena dumheter.
Notera att ordet sällan inte betyder aldrig.
Och att malin b ger det är ju knappast någon garanti att det är bra. ;)

då får du visa mig källor på ditt påstående som har en substans, för 80% ts är inte plastat hö bara för att det är 80% TS.
din forumlering föreslår att det ofta är hygieniska problem med ett sånt silage.

och jo - jag tycker nog att faktumet att Malin B fodrar med det en hel säsong utan att ha några problem utan vara ypperligt nöjd och framgångsrik talar för sig själv.
och för att förtydliga: givetvis har vi inte köpt foder bara för att MB fodrar med detta. en utmärkt analys, kvalitet och leverantör, var anledningen, resten sammanföll sig.

våra hästar har stått lika bra på det som mb.s : )

Senast ändrad:

Det är inget nytt eller konstigt att hösilage med för höga ts-värden är svårare att få och att hålla hygieniskt. Kan man teknikerna bakom de olika hållbarhetsprocesserna är det tämligen logiskt.

Skulle kunna googla fram x antal artiklar och undersökningar i ämnet men nöjer mig med tex ett svar från Hippocampus;

"Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra. När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat. Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage. "

Och ett ifrån; http://www.ensilagenytt.se/Punkt 5.htm

"En alltför hög ts-halt ökar risken för svamptillväxt och varmgång."

Och så ett sista citat ifrån Cecilia Müller som väl de flesta vet någorlunda vad hon pysslar med, från hippson.se;

"MYT 3: Hästar blir lösa i magen av att äta hösilage

Man hör ofta att hästar skulle bli lösa i magen av att äta hösilage. Förklaringen brukar vara att det är surare än hö, alltså har ett lägre pH-värde. Cecilia förklarade att man därför ville kolla vilken påverkan de olika fodren hade på hästens tarmkanal. Ensilage har lägst pH av de tre, och hö högst. Men även hö är faktiskt lite surt.

När man kollade pH-värdet i hästars grovtarm och i gödseln kunde man inte hitta någon skillnad, oavsett vilket foder de fått. I gödseln fanns heller ingen skillnad i ts-halt, vilket betyder att oavsett hur blött grovfoder hästarna fick så hade gödseln samma konsistens. Lösa magar har alltså snarare med dålig hygienisk kvalitet att göra än med vilken sorts grovfoder man utfodrar med." (min fetmarkering)

Jag tycker att detta är mycket intressant. Har en häst som blir lös i magen, ibland jättelös när de andra inte reagerar. Tydligt att vissa balar är sämre och andra bättre. Tycker helt klart att det finns ett sammanhang mellan att blötare balar och lösare bajs, torra balar ger perfekta tollar.. Vilket kunde betyda att olika hästar kanske reagerar på olika?
Vissa säger att de reagerar på mycket protein, vissa säger att det beror på för lite grovfoder (lätt att ge samma kilo som det skulle vara av hö).
Har hittat en leverantör som har ensilage som passar min känsliga dam bättre än de vi provat tidigare. Jag kommer att följa tråden med spänning, vill givetvis att min älskade bruna böna ska må så bra som möjligt.
/U

delvis kl.

Jag håller med dig.
Här kan ni läsa en sammanfattning av slutrapporten på Cecilia Müllers projekt.

Så jag drar slutsatsen att det beror på hösilagets/ensilagets hygieniska kvalitet och olika hästars känslighet på jästsvamp/mögel. (Hög proteinhalt har jag också "hört talas om", men vet egentligen inget om det).

Jag hade en gång en häst som var som din. Hennes medicin hette: Nytt stall med så få stressmoment som möjligt, uträknad foderstat, koll på maskningarna, analyserat grovfoder, vatten i hagen under vintertid, och fri tillgång på grovfoder.

Hej och hå..hästen blev frisk..efter bara si sådär 18 år. Hon var 18 när jag köpte henne.

Det är mycket mer som spelar in än ett grovfoder.

Jag hade en gång en häst som var som din. Hennes medicin hette: Nytt stall med så få stressmoment som möjligt, uträknad foderstat, koll på maskningarna, analyserat grovfoder, vatten i hagen under vintertid, och fri tillgång på grovfoder.

Hej och hå..hästen blev frisk..efter bara si sådär 18 år. Hon var 18 när jag köpte henne.

Det är mycket mer som spelar in än ett grovfoder.

Jag har bara jobbat på det i 3,5 år ;) .. och det går upp och ner, har hittat en ensilageleverantör som är bättre än de andra jag prövat, provat diverse preparat, jäst, yoghurt, loppfrö, linfrökaka etc. utan märkbara resultat. Jobbar vidare på det.. Hon står sedan snart 2 år i ett litet väldigt avstressat stall (eget, inga inackorderingar), fasta rutiner, välfungerande flock..
Har tidigare år haft analyserat hö, menjag har inte skickat in än i år, har tidigare haft uträknad foderstat (har inte kunnat räkna i år). Det är vatten i hagen året runt.. Maskar kollade..mycket hö och halm i boxen. Första halmbalen var ganska sorglig, har just hämtat en annan som ser trevligare ut på utsidan, ska öppna den när den är på plats.. Som sagt jag jobbar vidare (vet inte om jag fått med alla mina försök..).
Hon fungerar på vanligt hö och bete. Anledningen till att jag inte gett upp är att jag hittade denna leverantören förra året och hon klarar sig nästan alla balar. (Jag gör överlappning mellan balarna)
/U

Mackan: Ca 10 dagar nu. Hon är inte jättelös men bollarna faller isär. Hon mår bra i övrigt, och utan att ha minsta bevis att stödja mig emot så påstår jag att höet/hösilaget är hygieniskt ok. Två stall häromkring (ca 20 hästar) fodrar med samma och jag har inte hört någon som misstänkt svamp/mögel eller annat fel. Någon mer häst är lite lösare än vanligt i magen men vi hästägare har åxå olika hög ribba när det gäller "oro-nivå". Jag är "lågribbad"...
Skulle innerligt gärna köpa torr-hö, men det finns helt enkelt inte att få tag i nåt som är ok.

Jag förstår inte riktigt "bollarna faller isär", det kan de ju göra även om de är normala beroende på hur grovfodrets struktur är uppbyggt. När min häst blir lös i magen, ja då är det snarare att bollstrukturen försvinner och det blir mer grötigt pga för mycket vätska. Faller isär gör de om de är torra och det är mycket struktur/fibrer i dom.

Och jag vet stall där 20talet hästar har gått på synbart dåligt ensilage utan att en enda har blivit lös i magen.

Vissa hästar är helt enkelt känsligare än andra.
Nu säger jag inte att det ÄR så att ert silage är dåligt, men att stödja sig på att "bara några" är sämre i magen och därmed tro att silaget är av god kvalité håller inte riktigt.
Det kan ju dessutom vara så att bara just de balarna ni haft har varit lite sämre. Alla från samma parti är ju inte likadana :)

. Tycker helt klart att det finns ett sammanhang mellan att blötare balar och lösare bajs, torra balar ger perfekta tollar.. Vilket kunde betyda att olika hästar kanske reagerar på olika?
Frågan är ju om man då ökar på fodret eller inte?
I de flesta stall har man ju en fast mängd foder man ger till hästen. Är då en bal blötare så får ju hästen mindre mängd foder = mindre tuggtid och mindre fibrer osv.

Jag brukar alltid ge ett par kg extra (alt. ge hö/halm) när det har kommit blötare balar, och våra hästar har aldrig blivit dåliga i magen.
(Nu ljög jag. Jag vet att min ena var dålig en kort period nångång, men jag tror iofs det var på våren..)

Vissa säger att de reagerar på mycket protein

Att det skulle bero på för mkt protein tror jag personligen inte är helt omöjligt.
Magen får ju jobba mer och vissa magar klarar säkert inte av det.
Men då krävs det nog ändå ett ganska stort överskott för att det ska bero på det.

Och det borde ju egentligen inte vara så svårt att ta reda på det. Bara att ge hästen lite lusern ett tag och se om det blir sämre :p

Senast ändrad:

Alltså bollarna faller isär för att de är våtare än normalt...När det inte längre är bollar alls utan mera komocka då är det diarre tycker jag... Det kanske finns nån studie på det åxå - när det är diarre eller "bara" lösare/våtare konstistens ;-)

Det kan ju vara så att hästen fått störd tarmflora av foderbyte eller andra samspelande faktorer rent allmänt. Kanske prova att ge mag-tarm balans någon vecka och se om det blir bättre? Jag tycker inte det låter som katastrof det du beskriver om bollarna, är de lösa i magen brukar det som sagt vara mer vätska i avföringen.

Frågan är ju om man då ökar på fodret eller inte?
I de flesta stall har man ju en fast mängd foder man ger till hästen. Är då en bal blötare så får ju hästen mindre mängd foder = mindre tuggtid och mindre fibrer osv.

Jag brukar alltid ge ett par kg extra (alt. ge hö/halm) när det har kommit blötare balar, och våra hästar har aldrig blivit dåliga i magen.
(Nu ljög jag. Jag vet att min ena var dålig en kort period nångång, men jag tror iofs det var på våren..)

Att det skulle bero på för mkt protein tror jag personligen inte är helt omöjligt.
Magen får ju jobba mer och vissa magar klarar säkert inte av det.
Men då krävs det nog ändå ett ganska stort överskott för att det ska bero på det.

Och det borde ju egentligen inte vara så svårt att ta reda på det. Bara att ge hästen lite lusern ett tag och se om det blir sämre :p

Jag ökar givetvis givan om det är mer vatten i grovfodret, annars blir det ju för lite näring. Halm står hon på och jag är så glad över att ha hittat fin halm, den jag hittade idag var kanon, förra balen var som jag skrev tidigare sorglig.

Menar du att jag ska ge lucern när hon är bra i magen för att se om hon blir dålig, jag förstår nog inte helt? (inte så road av att provocera fram dålig mage när den är bra) Just nu är hon fin i magen, senaste balen är torr och hon svara direkt med att bli fin. Mycket märkligt..

Du har rätt, det är ingen katastrof, men den här hästen hade mycket magproblem - diarre, kolik - för tre år sen när jag köpte henne. Sen dess har allt varit lungt fram till nu, så min ribba är alltså väldigt låg...
Men nu har bollarna börjat forma sig som jag vill ha dom, och hon mår oförskämt bra. Så troligen bara en omställningsgrej hoppas jag.
Tack för engagemang från alla!

Nej jag menar inte att du ska göra det, men om man har problem med dålig mage i flera år så kan det ju vara värt att testa en kortare period för att reda ut om det är det är som orsakar lösheten.

Liknande trådar

Foder & Strö kanske redan finns en tråd om detta, såg iallafall ingen! Det är såhär att min häst varit lös i magen en längre tid nu, ca 3-4...
Svar
13
· Visningar
1 554
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 535
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö En tanke om hösilage...min häst är nog lite känslig mot hösilage. Jag trodde att hon skulle bli mer lös av blött hösilage än av...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: clubman
·
Z
Foder & Strö Ja, som ni kanske förstått så undrar jag lite ang. det här med ensilage/hösliage. Jag har en häst som blir väldigt lös i magen utan...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: ZÄTA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama