Sv: Lös häst på Stockholms gator
(Ridsport)
Polisen fick vid lunchtid på lördagen en anmälan om en häst utan ryttare på Valhallavägen.
Läs mer...
Jag förstår inte varför man ska starta denna hubertusjakt på fisksjöäng för att flera timmar senare avsluta den på gärdet..
På den tiden jag va ung och red denna traditionella jakt så startade vi på fisksjöäng och avslutade den med upplopp på stora skuggan.
Det förefaller väldigt okunnigt och främst bristande på både hästens naturliga beteende och trafiksäkerhet att starta på denna huvudjakt på ett avskilt grönområende för att senare ta denna jakt över både vallhallavägen, karlavägen ut mot gärdet för att där genomföra upploppet...
Sunt förnuft borde säga att det är att äventyra både hästens välfärd och främst framkallande av allmän fara att starta på ett enskillt grönområde för att avsluta på gärdet där främst hundägare anser att lösspringande hundar är mer lagligt än lösspringande hästar.
Vad vi ska även ha i åtanke är att mellan start och mål befinner sig mist tre mkt trafikerade gator så som vallhallavägen, karlavägen, Lidingövägen och inte att förglömma ett strort köpcenter vid namn Fältöversten..
Jag tycker personligen att det föreligger en stor bristande hästkunskap när man genomför en "rävjakt" i dessa områden.. Jag blir heller inte ett dugg förvånad om allmänheten anser att hästar inte är trafiksäkra fordon..
Varför äventyra främst hästarnas välbefinnande genom denna minst sagt korkade jaktväg genom huvudstadens trafikled och varför tar inte ansvariga för denna årliga "tradition" sitt ansvar och i stället börja tänka i lite mera på allas säkerhet..
Varför har inte Länsstyrelsen redan innan denna rävjakt vidtagit åtgärder enligt deras lagstiftning???