Sv: Lös häst i transport
Vill du köra en häst som rätt som det är flyttar runt i transporten så alltihopa vinglar. Eller om hästen helt plötsligt får för sig att komma ut, då oftast genom taket, vid panik. Eller vad händer om du kör en häst lös och behöver bromsa snabbt?? För jag hoppas att du isf inte kör den lösa hästen med frambom och mellanvägg, finns väldigt mycket att skada sig på om den skulle vilja bort.. Kör du en lös häst utan inredning i transporten, kan hästkraken göra en snygg vurpa i den och skada sig, om du måste bromsa kraftigt..
www.hastlitteratur.se
Särskilda bestämmelser föreslås för vissa djurslag - Tama hästdjur
"Vid transport av vuxen häst skall den, om den hålls bunden, vara bunden med ett löpande grimskaft eller på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned. Tama hästdjur skall bära grimma under transporten. När transporttiden från avsändningsort till bestämmelseort överstiger 8 timmar, skall föl och unghästar ha möjlighet att ligga ned. Föl får inte bindas. När hästen är placerad i fordonets längdriktning, skall det framför hästen finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från frontväggen. Bommen skall vara fästad så att den snabbt kan avlägsnas vid olycka eller liknande."
"En häst skall kunna stå i naturlig ställning i spiltan och skall vid behov även kunna bredda bakbensställningen."
"Vid transport av hästdjur i individuella spiltor eller bås skall dessa vara utformade på ett sådant sätt att djuren skyddas mot stötar. Vid placering av flera hästar i bredd skall en skiljevägg finnas i spiltans hela längd. Skiljeväggen skall i spiltans främre del och framför stödbommen ha en sådan höjd att hästarna inte kan bita varandra. Vid transport av hästdjur i grupp skall djur som är fientliga mot varandra inte transporteras tillsammans. När djuren transporteras i grupp skall deras bakhovar vara oskodda. Hästdjur skall inte transporteras i fordon med mer än ett plan."
Annars kan man ju rekommendera att prata med polisen ang lös häst i transport..
JAG tycker att det är mycket oansvarligt att köra en lös häst i transporten om det inte är ett litet föl. JAG skulle inte vilja ta ansvaret som alla bilförare har om lasten i ett släp om det skull hända något pga sådan dumdristighet.. Eftersom det är mycket starka regler på lasten i ett släp och det är ALLTID föraren som har huvudansvaret..