Löpträning hund, frustrerande...

RobbG

Trådstartare
Halloj
Tänker att jag vänder mig hit.

Löptränar med vår jaktlabrador men vi kommer ca 10 meterna taget innan han tvärstannar och vägrar fortsätta. Han sätter sig ner och väntar. Vi får bråka om varje centimeter. Sen kör vi på ett tag till och sen börjar det om....jag har spånat fram massa olika teorier från att han blir rädd för ljudet av skorna eller rädd för kopplet.. någon som har några bra tips :-)? Vi lyckades kriga och bråka oss runt 6km på typ 55 minuter med dessa ”pauser”....kan han helt enkelt inte tycka det är kul? Han älskar att springa efter tennisbollar och spåra (han är patrullhund). Tacksam för tips :)!

//Robban

Hur beter den sig om ni joggar med hunden lös? Om den är van vid fotljudet då så tror jag inte det handlar om det, om det då inte är så att ni ofta råkar springa in i hunden eller kliva på den, då kan den ju bli skeptisk till att vara för nära just i joggingsituationen tänker jag.
Hur går den i övrigt i koppel? Har ni lärt in "vardagsfot" dvs hålla sig inom kopplets längd men vara följsam, dvs inte strikt fotgående a la lydnadsfot? Om inte så hade jag nog först börjat med det. Då blir det naturligt för hunden att hålla sig vid sidan oavsett tempo.

Sen är det nog så att vissa hundar helt enkelt inte ser nån menig i liknande aktiviteter. Min syster har en sådan (finsk lapphund). Det är ingen ide att jogga, cykla eller åka skidor med den alls. Man får bara bogsera och tjafsa med hunden dvs får inte ut nåt av träningen. Nu bor min syster så till att man tackolov kan göra dessa aktiviteter med den lös och då kan den lunka 20m bakom i valfritt tempo och är svinnöjd. Men så fort man är i byn är det enbart gåpromenader som gäller, då är den nöjd och går hur fint som helst i koppel. Den bara vill inte springa i koppel. Den är snart 12 år och har varit sån i hela sitt liv.

Man kan ju anta att en patrullhund har mer uppfostran än gemene sällskapshund, så att gå i koppel torde inte vara något problem och om hunden glatt springer efter bollar, spårar i terräng utan problem och flamsar runt på typiskt labbemanér i vardagen så så lär den nog inte lida av nån smärta heller.

Troligtvis tycker hunden att det är dötråkigt helt enkelt, så steg 1 bör bli att göra löpturerna roliga, lägga in något roligt moment i löpningen med jämna mellanrum och till en början då ta relativt korta turer och utöka dessa successivt allt eftersom hunden förknippar löpning med något roligt.

Jag har haft en sån hund och det var bara att flamsa, hitta på oväntade saker, busa, aktivera kropp och röst för att peppa upp hunden till att det faktiskt är roligt ändå. Not my cup of tea såna hundar, men det gick ju det med.

Låt någon annan hunden känner springa/cykla före som "morot" några gånger så taggar han nog till. Se till att ha en välsittande dragsele, elastisk lina och ett bekvämt bälte att fästa den i om du inte redan har detta. Börja med kortare turer så hunden inte hinner bli trött. De flesta hundar med lite energi i kroppen lär sig nog att älska löpningen med rätt invänjning.

Halloj
Tänker att jag vänder mig hit.

Löptränar med vår jaktlabrador men vi kommer ca 10 meterna taget innan han tvärstannar och vägrar fortsätta. Han sätter sig ner och väntar. Vi får bråka om varje centimeter. Sen kör vi på ett tag till och sen börjar det om....jag har spånat fram massa olika teorier från att han blir rädd för ljudet av skorna eller rädd för kopplet.. någon som har några bra tips :-)? Vi lyckades kriga och bråka oss runt 6km på typ 55 minuter med dessa ”pauser”....kan han helt enkelt inte tycka det är kul? Han älskar att springa efter tennisbollar och spåra (han är patrullhund). Tacksam för tips :)!

//Robban
Du skriver att du funderat på om den är rädd? Men verkar den rädd?
Om den bara sätter sig ner funderar jag också mer på uttrådad? Min hund var likadan. Jag försökte springa och cykla etc med henne. Men nej- promenad var för henne att lukta på spännande lukter etc. Hon hade inget intresse av att bara springa rakt fram. Lösningen var att hitta på saker så det blev kul och att något hände.

Min äldsta hund tvärvägrar spring i koppel men hänger glatt med på tur okopplad. Som nån annan skrev så försök dela upp löpturerna i etapper och gör nåt kul emellan. När ni är klara belöna rikligt med leksak och/eller godis efter några gånger kanske hunden kopplar att efter det här händer något jättekul och får bättre motivation. Jag skulle köra kortare rundor lite oftare i början och utöka allteftersom men vara försiktig med att öka på för fort utan jobba på att få upp suget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka