B

BabeRuth

Passar en tik och min hanhund är alldeles galen.Enligt tikägaren löpte hon i slutet av december.
Min hund har träffat den här tiken flera gånger och aldrig reagerat förut.
Men idag är han helt galen springer omkring och piper ,gnäller å småskäller hela tiden!
Till saken kanske hör att hon är ca 9 år gammal.
Kan tikar börja löpa oftare när dom blir äldre?
Eller var det i december inget riktigt löp??
Jag håller på att bli galen nu här hemma.
Har vart å lämnat henne nu och när jag kom tillbaka började min hane att rida på mig.Något han aldrig gjort förut.
 
Sv: Löptikar

En del hanar blir intresserade också när tiken är skendräktig och det är ju typ dags för det nu.
 
Sv: Löptikar

Passar en tik och min hanhund är alldeles galen.Enligt tikägaren löpte hon i slutet av december.
Min hund har träffat den här tiken flera gånger och aldrig reagerat förut.
Men idag är han helt galen springer omkring och piper ,gnäller å småskäller hela tiden!
Till saken kanske hör att hon är ca 9 år gammal.
Kan tikar börja löpa oftare när dom blir äldre?
Eller var det i december inget riktigt löp??
Jag håller på att bli galen nu här hemma.
Har vart å lämnat henne nu och när jag kom tillbaka började min hane att rida på mig.Något han aldrig gjort förut.


Nu har ägaren till tiken varit till vetrinären och har fått till svar :

Tiken är helt frisk (det var nån som att det KUNDE vara livmodersinflammation) Men att min hane kunde ha försökt dominera tiken för att hon inkräktat påhans revir ?

Jag har iallafall aldrig varit med om en hanhund som försökt styra över en så pass äldre tik och det jag upplevde var att han ville kliva på henne!
Han sprang runt henne å småskällde,gnydde,försökte slicka
Jag försökte ha dom i olika rum,men han förtsatte å "uppvakta"!

Min hund har umgåtts med massa tikar förut och aldrig betett sig på det viset.
En gång försökte han rida på en mkt yngre hanhund,men det är det enda han visat dominansbeteende !!!
 
Sv: Löptikar

Men som Harvester skriver så finns det hanar som reagerar när tikarna är skendräktiga. De luktar väldigt lika som löp då.
 
Sv: Löptikar

Var kanske lite oklar i min formulering.Var nyss hemkommen från natt arbete och va rätt trött.

Men det jag undrade med mitt inlägg var:

Är det vanligt eller förekomer det att en så pass "ung" hane försöker dominera en så pass mkt äldre tik?
 
Sv: Löptikar

Var kanske lite oklar i min formulering.Var nyss hemkommen från natt arbete och va rätt trött.

Men det jag undrade med mitt inlägg var:

Är det vanligt eller förekomer det att en så pass "ung" hane försöker dominera en så pass mkt äldre tik?

Nej, jag tror inte alls att det är ett dominansbeteende det är frågan om. En del tikar luktar helt enkelt godare än andra. Min stackars tik får nästan alla hanhundar i rumpan så hon har lärt sig att säga ifrån. Unga hanhundar brukar ha dålig koll på när exakt det är tid att vara intresserad och har inte fått tillräckligt med spö för att hålka sig "på mattan" ;)
(om det nu inte är skendräktighet som jag gissade på tidigare)

När de försöker dominera är det på ett helt annat sätt, de "trycker till" men huvudet på manken på hunden de vill dominera (eller hoppar upp på dem) och springer inte omkring och gnäller.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
933
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 200
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp